Knurów: Kiedy w końcu zniknie hałas dochodzący z autostrady A1?
O tym, że hałas, powodują przejeżdżające pojazdy na odcinku wiaduktu autostrady A1 nad Moczurami, nie trzeba już nikogo przekonywać, ani udowadniać. W sprzyjających warunkach pogodowych i przy odpowiednio wiejącym wietrze, odgłosy słychać nawet w najodleglejszych dzielnicach miasta i sąsiadujących z nim – Gierałtowicach
Działania polegające na wpłynięciu na Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad, zostały zainicjowane kilka lat temu, przez jednego z radnych Miasta Knurów, wywodzącego się z rejonu Farskich Pól – Andrzeja Poradę. On to we współpracy i zaangażowaniu, ówczesnej wice Starosty Powiatu Gliwickiego i również ówczesnego Radnego Województwa Śląskiego, stworzył Zespół, który organizował wizje w terenie, spotkania w starostwie, prosił o wykonanie ekspertyz i podjęcie działań mających na celu jak nie likwidację, to przynajmniej zmniejszenie uciążliwego hałasu.
Zarządca drogi przedłożył opracowanie pn.”Przegląd ekologiczny w zakresie hałasu przenikającego do środowiska z wiaduktu WA-470 zlokalizowanego w ciągu autostrady A1 w rejonie Farskich Pól w Knurowie”. Wyniki pomiarów oraz obliczeń wykonanych w jego ramach wykazały, że „stwierdzono przekroczenia dopuszczalnych wartości hałasu oraz potrzebę podjęcia działań mających na celu ochronę budynków zlokalizowanych na terenie Farskich Pól”.
Opracowanie zawierało propozycję rozwiązań, jakie należy zastosować w kierunku ograniczenia powstającego hałasu.
Do 15 listopada 2018 Marszałek Województwa Śląskiego nakazał przedstawienie harmonogramu działań. – i tu wydawać by się mogło zakończyła się hałasująca droga przez mękę.
Nic bardziej mylnego.
Okazuje się, że harmonogram jest przejrzysty, ale z pewnością nie zawiera w sobie znamion, szybkiego zamknięcia sprawy. Rozwiązanie problemu zgodnie z tym co nam przedstawiono, nastąpi … do 31 grudnia 2021 roku.
Dlaczego?
Działanie rozłożono na dwa etapy. Pierwszy z nich przewiduje wykonanie pilotażowego zadania, polegającego na zabudowie pojedynczej dylatacji z osłoną izolacyjną od spodu konstrukcji obiektu, wraz z wykonaniem pomiarów skuteczności rozwiązania – w terminie do 30 września 2019 roku.
Etap II – obejmuje wykonanie zabudowy pozostałych dylatacji osłoną izolacyjną od spodu konstrukcji obiektu w przypadku jeżeli pomiary wykażą, że ww. rozwiązanie jest skuteczne w ograniczeniu emisji nadmiernego hałasu do środowiska – w terminie do 31 grudnia 2021 roku. Jeżeli nie będzie zadowalających wyników działań, wtedy również w ramach II Etapu proponuje się zastosowanie innych zabezpieczeń akustycznych, w przypadku jeżeli pomiary wykażą, że zabudowa osłon izolacyjnych nie zapewni osiągnięcia celu. Termin wykonania II Etapu prac – 31 grudnia 2021.
/arc/
foto: Grażyna MaLena
Knurów/Gliwice: Czy rozwiąże się problem hałasu z autostrady A1 ?
Wizja lokalna i spotkanie samorządowców w sprawie eliminacji hałasu z odcinka A1
Hałas autostrady – uciążliwy problem nie tylko dla mieszkańców …