W tym roku z Gliwickiego Portu w kierunku Wrocławia wypłynęło 421 barek z ponad 200 tys. ton węgla energetycznego. To o 63% więcej niż w poprzednim sezonie.

Dokładnie 206 808 ton węgla dostarczono w 2018 r. drogą wodną z Gliwic do elektrociepłowni we Wrocławiu. Przeładowano 3 834 wagony w 105 pociągach, popłynęło  421 barek.

Dostarczenie energetycznego paliwa do elektrociepłowni we Wrocławiu to intermodalny łańcuch logistyczny wykorzystujący dwie gałęzie transportu: kolejowy i wodny śródlądowy. Do gliwickiego portu z kopalni Sośnica węgiel jest przewożony pociągami. Przeładunkiem węgla z wagonów na barki zajmuje się Śląskie Centrum Logistyki S.A., spółka z 77% udziałem Miasta Gliwice, który zarządza portem w Gliwicach. Za organizację drogi przewozu odpowiada grupa kapitałowa OT Logistics

– Nasze możliwości przeładunkowe towarów masowych są znacznie większe niż wspomniane 207 tys. ton węgla i sięgają około 1 mln ton rocznie. Sukcesywnie modernizujemy nasze żurawie portowe oraz infrastrukturę. Jesteśmy również gotowi na inwestycję w nowy sprzęt przeładunkowy, jeśli zajdzie taka potrzeba – tłumaczy Robert Goc, dyrektor ds. rozwoju w Śląskim Centrum Logistyki S.A.

ŚCL S.A., w którym większościowy udział ma Miasto Gliwice, to nie tylko zarządca portu w Gliwicach, ale również operator oferującykompleksowe rozwiązania w zakresie logistyki i transportu. Na terenie firmy znajduje się 5 nowoczesnych magazynów klasy A o łącznej powierzchni 28 tys. m², w tym specjalistyczne obiekty dla wyrobów stalowych, chemicznych, papierniczych i spożywczych, terminal kontenerowy o powierzchni 5 ha, Wolny Obszar Celny, własna Agencja Celna, bocznica kolejowa oraz otwarte place składowe o pojemności 70 tys. ton. Oprócz wypływających barek, przez gliwicką spółkę przejeżdża rocznie około 40 tys. wago­nów kolejowych i około 130 tys. ciężarówek.

Info: gliwice.eu