KnurówKultura i rozrywkaNewsy

Knurów: Absolutorium i Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta

   Rada Miasta Knurów udzieliła Prezydentowi Miasta Adamowi Ramsowi wotum zaufania oraz absolutorium za wykonanie budżetu za rok 2021. Nad uchwałami głosowało 19 radnych, z czego głosów „za” oddano 14, przy 5 „przeciw”.

Absolutorium to jedna z najistotniejszych form kontroli organu stanowiącego, jakim jest Rada Miasta Knurów nad organem wykonawczym, którym jest Prezydent Miasta. Zgodnie ze Statutem, Rada Miasta podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium najpóźniej do 30 czerwca roku następującego, po roku za który ma być udzielone.

Na dzisiejszej sesji, zanim radni zajęli się uchwałą w sprawie absolutorium, zapoznali się z Raportem o stanie Gminy Knurów za rok 2021, który przedstawił im Prezydent Miasta. Raport obejmuje podsumowanie działalności Prezydenta w zakresie realizacji polityk, programów i strategii rozwojowych, stanu finansów publicznych, najważniejszych inwestycji oraz działań gminy prowadzonych w ramach katalogu zadań własnych, wymienionych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Po przedstawieniu Raportu odbyła się debata, zakończona udzieleniem Prezydentowi Ramsowi wotum zaufania. Wotum udzielone zostało większością głosów (14 „za” przy 5 „przeciw”).

Następnie Rada wysłuchała wyjaśnień Prezydenta Miasta oraz zapoznała się z opinią Komisji Rewizyjnej oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej w zakresie wykonania budżetu za ubiegły rok, co stanowi obowiązkowy punkt przed udzieleniem absolutorium. Podobnie jak to miało miejsce przy wotum zaufania, również i w przypadku absolutorium radni zdecydowaną większością głosów opowiedzieli się za przyjęciem tej jakże ważnej uchwały stosunkiem głosów 14 „za” przy 5 głosach „przeciw”.

Prezydent Miasta Adam Rams po otrzymaniu wotum zaufania i absolutorium podziękował radnym, pracownikom Urzędu Miasta oraz jednostkom organizacyjnym, a także pozostałym podmiotom i instytucjom, których praca i zaangażowanie przyczyniły się do osiągnięcia pozytywnego wyniku.

 

14.06.2022 r.

Budżet Miasta na 2021 rok został uchwalony na sesji Rady Miasta w dniu 16 grudnia 2020 roku Uchwałą Rady Miasta Nr XXXIII/425/2020. Został on opracowany i był zrealizowany przede wszystkim z uwzględnieniem:

  • podstawowych założeń do projektu budżetu państwa na 2021 rok, obowiązujących przepisów,
  • przyjętych przez Radę Miasta ustaleń, zwłaszcza dotyczących: podatków i opłat lokalnych, opłat za gospodarowanie odpadami, zasad gospodarowania majątkiem gminy ale także założeń długofalowych określonych np.: w „Strategii rozwoju miasta”, „Wieloletnim Programie Gospodarowania Zasobami Mieszkaniowymi”, „Wieloletniej Prognozie Finansowej”, itp.,
  • wniosków i propozycji składanych przez poszczególne Komisje Rady Miasta.

Dochody budżetu gminy zaplanowano w wysokości: 197 525 041,05 zł, wykonanie wyniosło:            228 177 343,20 zł, tj. 115,51 % planu, w tym dochody bieżące: 207 004 985,32 zł, a dochody majątkowe: 21 172 357,88 zł.

 

Wydatki budżetu gminy zaplanowano w wysokości: 226 737 084,05 zł, wykonanie wyniosło:             198 482 648,37 zł, tj. 87,53 % planu, w tym wydatki bieżące: 169 085 667,67 zł, a wydatki majątkowe: 29 396 980,70 zł.

 

Realizując budżet Gminy w 2021 roku w warunkach pandemii uwagę skupiono na realizacji najważniejszych dla niej zadań, dotyczących zarówno pozyskiwanych dochodów, jak                                 i dokonywanych wydatków.

 

Kluczowe znaczenie, miało między innymi osiągnięcie możliwie najlepszych efektów w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji zadań własnych gminy.

 

Realizacja budżetu w wymiarze wartościowym w 2021 roku, zarówno po stronie dochodów, przychodów, rozchodów i wydatków przebiegała, następująco:

 

Planowane przychody w 2021 roku w wysokości 30 258 686,00 zł, to środki pochodzące z nadwyżki budżetowej wypracowanej w latach ubiegłych.

 

Pozyskane dochody ogółem wyniosły: 228 177 343,20 zł,

w tym:

dochody bieżące:                       207 004 985,32 zł,

dochody majątkowe:                        21 172 357,88 zł.

 

 Głównymi rodzajami dochodów gminy były dochody otrzymane z tytułu:

  • subwencji, w tym na zadania oświatowe w wysokości: 35 304 084,00 zł,
  • dotacji na zadania własne gminy, zlecone z zakresu administracji rządowej, otrzymane na podstawie zawartych umów i porozumień, dotacje na zadania inwestycyjne oraz środki finansowane otrzymane w ramach budżetu Unii Europejskiej: 67 471 869,85 zł,
  • podatków i opłat wraz z udziałami w podatkach dochodowych od osób fizycznych i prawnych: 89 414 108,98 zł.

 

Rozchody w 2021 roku wyniosły: 82 541,69 zł i związane były ze spłatą zaciągniętych przez gminę w latach poprzednich pożyczek w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

 

Poniesione wydatki w roku 2021 ogółem, to kwota:  198 482 648,37 zł,

w tym:

wydatki bieżące:            169 085 667,67 zł,

wydatki majątkowe:               29 396 980,70 zł.

 

W omawianym roku wydatki bieżące w gminie stanowiły 85,18% ogółu poniesionych wydatków, przeznaczonych na realizację zarówno zadań własnych gminy, jak i zadań zleconych z zakresu administracji rządowej zleconym gminie do wykonania.

 

Wydatki bieżące, to wydatki na realizację zadań gminy, zarówno własnych, jak i zleconych, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania gminy i jej jednostek organizacyjnych. Wydatki te, to przede wszystkim środki przeznaczone na pokrycie kosztów:

  • utrzymania w należytym stanie nieruchomości, budynków, zakupionych i używanych lub wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych stanowiących własność gminy,
  • zużywanych mediów (energii elektrycznej, wody, ogrzewania, ścieków, itp.),
  • wydatków osobowych, to jest wydatków przeznaczonych na wypłaty wynagrodzeń                i pochodnych od tych wynagrodzeń osób realizujących zadania gminy, jak i jednostek organizacyjnych gminy, świadczeń społecznych należnych pracownikom, wydatków bezosobowych, itp.,
  • remontów i usuwania drobnych awarii, wykonywanych napraw, itp.,
  • wszelkich innych kosztów podejmowanych działań, czyli np.: przekazanych dotacji, nabytych dóbr i usług, wykonanych robót budowlanych, zakupionych materiałów biurowych, itp., niezbędnych do prawidłowego działania gminy i jej jednostek organizacyjnych w celu realizacji zadań gminy.

W ogólnej kwocie wydatków na realizację zadań Gminy:

  1. wydatki realizowane przez Urząd Miasta wraz z dotacją do zakładu budżetowego stanowiły: 37,26% ogółu poniesionych wydatków w omawianym roku sprawozdawczym i związane były
    z realizacją wszystkich zadań gminy nie wykonywanych przez jej jednostki organizacyjne;
  2. wydatki realizowane przez placówki oświatowe, tj: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, Miejskie Ognisko Pracy Pozaszkolnej oraz Żłobek i Miejskie Centrum Edukacji, czyli jednostki wykonujące zadania oświatowe i opiekuńcze a także związane z obsługą ich działania w mieście, stanowiły 29,94% ogółu poniesionych wydatków;
  3. wydatki związane z opieką społeczną realizowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, to 28,54% ogółu poniesionych wydatków;
  4. wydatki na sport i rekreację realizowane przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji stanowiły 4,26% ogółu poniesionych wydatków.

 

Ponadto z budżetu gminy przekazywano środki na sfinansowanie zadań własnych gminy zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym lub innym jednostkom spoza sektora finansów publicznych, w tym w obszarach: pomocy społecznej, kultury, działalności sportowej, profilaktyki zdrowotnej, edukacji, ochrony środowiska.

Zostały one przeznaczone na:

  • działalność sportową, wsparcie sportu, w tym nagrody o charakterze szczególnym w dziedzinie kultury i za osiągnięcia sportowe,
  • działalność, w tym na prowadzenie świetlic środowiskowych, organizowanie opieki nad chorym w domu, świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, pomoc terapeutyczna, pomoc osobom pozbawionym schronienia, itp.,
  • dofinansowanie działalności przedszkoli niepublicznych i punktów przedszkolnych w mieście,
  • realizację przedsięwzięć mających na celu ochronę wód, powietrza atmosferycznego oraz propagowanie działań proekologicznych i zasad zrównoważonego rozwoju, tj. na dofinansowanie budowy i przebudowy ekologicznych źródeł ciepła.

 

Wydatki majątkowe wykonano w kwocie: 29 396 980,70 zł.

Wydatki majątkowe poniesione w 2021 roku, to przede wszystkim wydatki na zadania inwestycyjne realizowane przez urząd i jednostki organizacyjne gminy. W założeniach do budżetu na 2021 rok, tak jak w latach poprzednich, jako priorytet przyjęto przeznaczenie jak największej ilości środków na zadania inwestycyjne.

Jednak druga fala epidemii i związane z nią perturbacje uniemożliwiły w pełni zrealizować tych               zamierzeń, co skutkowało mniejszym niż w latach ubiegłych wykonaniem wydatków                                  inwestycyjnych.

Do najważniejszych zadań inwestycyjnych, realizowanych w omawianym roku należy między innymi zaliczyć:

 

  1. Budowę ulic bocznych ul. Jęczmiennej w Knurowie

 

W oparciu o opracowaną w 2019 roku dokumentację projektową ogłoszono przetarg w celu wyłonienia Wykonawcy robót budowlanych dla I Etapu zadania, obejmującego budowę ulicy bocznej ul. Jęczmiennej od skrzyżowania w rejonie budynku nr 41A do budynku nr 41F.

W ramach I Etapu zadania wykonano nawierzchnię jezdni i chodników z kostki brukowej betonowej wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem ulicznym.

 

Zrealizowany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 1 386 021,12 zł.

Natomiast w 2021 r. poniesiono wydatki w łącznej kwocie 1 318 494,12 zł.

 

  1. Budowę drogi pożarowej do MSP Nr 7 w Knurowie

 

W oparciu o opracowaną w 2020 roku dokumentację projektową ogłoszono przetarg w celu wyłonienia Wykonawcy robót budowlanych, polegających na wykonaniu drogi pożarowej do Miejskiej Szkoły Podstawowej Nr 7 i Miejskiego Przedszkola Nr 12 w Knurowie.

 

W ramach tego zadania wykonano nawierzchnię drogi pożarowej, na określonych odcinkach,                   z kostki brukowej koloru czerwonego, żółtego i grafitowego, wykonano nową nawierzchnię chodnika i schodów terenowych z kostki brukowej betonowej, wraz miejscami postojowymi z płyt ażurowych betonowych oraz wykonano kanalizację deszczową i oświetlenie uliczne.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r. Całkowity koszt zadania wyniósł: 653 344,72 zł.

W 2021 r. poniesiono wydatki w  łącznej kwocie 599 544,84 zł.

 

 

 

 

 

  1. Budowę drogi pomiędzy ul. Al. Lipową i ul. Witosa w Knurowie wraz z kanalizacją deszczową

 

W ramach podpisanej umowy z Wykonawcą robót budowlanych, wyłonionego w przetargu                      w 2020r., wykonano jezdnię i chodnik z kostki brukowej betonowej wraz z kanalizacją deszczową                 i oświetleniem ulicznym oraz nasadzeniem drzew.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 622 314,45 zł.

W 2021 r. poniesiono wydatki w łącznej kwocie 143 213,69 zł.

 

  1. Przebudowę ul. 26 Stycznia w Knurowie – I Etap, polegający na połączeniu drogi powiatowej ul. 1 Maja z ul. Szpitalną

 

W oparciu o dokumentację projektową, którą zlecono opracowanie w 2020r., ogłoszono przetarg,              w celu wyłonienia Wykonawcy na wykonanie części robót budowlanych objętych opracowaną dokumentacją.

Zakres wykonanych robót budowlanych obejmował wykonanie chodnika z kostki brukowej betonowej wraz ze ścieżką rowerową z betonu asfaltowego pomiędzy ul. Wiosenną i ul.Marynarzy wraz z  oświetleniem i elementami małej architektury w tym zamontowano ławkę miejską oraz stojaki na rowery. Zakres obejmował również nasadzenie zieleni niskiej oraz wysokiej.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania na wykonany zakres wyniósł: 750 133,44 zł. i w takiej wysokości poniesiono wydatki w 2021r.

 

  1. Przebudowę ul. Lotników II w Knurowie

 

W oparciu o dokumentację opracowaną w 2017r. ogłoszono przetarg w celu wyłonienia Wykonawcy robót budowlanych. Zakres robót obejmował wykonanie ciągu pieszo jezdnego                         z kostki brukowej betonowej wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem ulicznym.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2022r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 1 055 916,67zł.

W 2021 r. poniesiono wydatki w łącznej kwocie 777 226,16 zł.

 

  1. Wykonanie dróg z płyt betonowo-ażurowych

 

Z wyłonionym, w procedurze przetargowej, Wykonawcą robót budowlanych na przebudowę ul. Chabrowej w zakresie parametrów użytkowych wykonano nawierzchnię chodnika i jezdni z kostki brukowej betonowej oraz częściowo z płyt betonowo-ażurowych.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 780 166,72 zł. i w takiej wysokości poniesiono wydatki w 2021r.

 

  1. Przebudowę ul. Targowej w Knurowie w zakresie parametrów użytkowych

 

Z wyłonionym, w procedurze przetargowej, Wykonawcą robót budowlanych na przebudowę ul. Targowej w zakresie parametrów użytkowych wykonano nawierzchnię jezdni z betonu asfaltowego, chodnik z kostki brukowej betonowej oraz miejsca postojowe z płyt betonowo-ażurowych.

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 482 731,12 zł. i w takiej wysokości poniesiono wydatki w 2021r.

 

 

 

  1. Budowę oświetlenia w rejonie osiedla Farskie Pola w Knurowie

 

W oparciu o dokumentację projektową, która została opracowana w 2015r., ogłoszono przetarg               w celu wyłonienia Wykonawcy robót budowlanych dla II Etapu zadania, obejmującego budowę oświetlenia wzdłuż ul. Emilii Plater., na odcinku od działki nr 1894 do ul. Granicznej.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 182 989,25 zł. i w takiej wysokości poniesiono wydatki w 2021r.

 

  1. Budowę oświetlenia wzdłuż ul. Targowej w Knurowie

 

W oparciu o dokumentację projektową, która zlecono w 2020r., a zakończoną w 2021r. ogłoszono postępowanie w trybie zapytania ofertowego w celu wyłonienia Wykonawcy robót budowlanych.

W ramach zadania wybudowano oświetlenie wzdłuż ul. Targowej.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 104 213,20zł. i w takiej wysokości poniesiono wydatki w 2021r.

 

  1. Budowę oświetlenia ul. Wilsona w Knurowie

 

W oparciu o dokumentację projektową, która została opracowana w latach 2015 – 2016r., ogłoszono w 2020r. przetarg w celu wyłonienia Wykonawcy robót budowlanych dla tego zadania.

W ramach tego zadania wybudowano wzdłuż ul. Wilsona oświetlenie uliczne wraz z oprawami typu LED oraz odtworzono i w części wykonano nową nawierzchnię chodnika z kostki betonowej.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 177 251,06 zł.

W 2021 r. poniesiono wydatki w łącznej kwocie 177 043,27 zł.

 

  1. Likwidację barier architektonicznych w Ratuszu

 

W ramach zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj” wykonano projekt budowlano – wykonawczy wykonania i instalacji platform przyschodowych oraz wykonano roboty budowlane polegające na zamontowaniu platformy schodowej DELTA  z torowiskiem prostoliniowym, platformy schodowej STRATOS z torowiskiem krzywoliniowym oraz wykonaniu robót budowlanych wykończeniowych w tym instalacji elektrycznych.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 237 472,34zł i w takiej wysokości poniesiono wydatki w 2021r.

 

  1. Rozbudowę cmentarza komunalnego przy ul. Rakoniewskiego w Knurowie

 

W oparciu o opracowaną w 2018r. dokumentację projektową ogłoszono przetarg w celu wyłonienia Wykonawcy robót budowlanych.

Zakres wykonanych robót budowlanych, na podstawie umowy zawartej z Wykonawcą w 2020r., obejmował wykonanie ciągów pieszo-jezdnych z kostki betonowej, 9 dwustronnych kolumbariów, ossuarium, ogrodzenia, kanalizacji deszczowej z drenażem, instalacji wodociągowej z punktami poboru wody wraz z wykonaniem placów gospodarczych  oraz ukształtowano teren zielony                          i nasadzono drzewa.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2022r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 2 658 796,12 zł.

W 2021 r. poniesiono wydatki w łącznej kwocie: 1 985 023,36 zł.

 

 

  1. Wsparcie mobilności miejskiej Gminy Knurów poprzez budowę centrów przesiadkowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą – Etap II – Budowa lokalnego centrum przesiadkowego w rejonie przystanku FOCH w Knurowie

 

W oparciu o podpisaną w dniu 22.08.2018 r. umową o dofinansowanie ww. zadania pomiędzy Zarządem Województwa Śląskiego a Gminą Knurów oraz w oparciu o posiadaną dokumentację projektową ogłoszono przetarg w celu wyłonienia Wykonawcy robót budowlanych. Umowę                   z Wykonawcą robót podpisano w 2019 r., a odbioru końcowego ww. zadania dokonano w 2020 r. natomiast końcowe rozliczenie nastąpiło w 2021r.

W ramach zadania wybudowano lokalne centrum przesiadkowe w rejonie przystanku FOCH                    w Knurowie przy ul. Szpitalnej, obejmujące przebudowę istniejącego placu autobusowego wraz                 z parkingiem, termomodernizację budynku poczekalni wraz z remontem poczekalni, wykonanie zatoki autobusowej przy ul. Szpitalnej, dostawę i montaż toalety półautomatycznej, przebudowę               i budowę infrastruktury technicznej, oraz wybudowano drogę rowerową wzdłuż części ul. Szpitalnej oraz w rejonie cmentarza przy ul. Rakoniewskiego wraz z wykonaniem przejścia pieszego przez tory kolejowe.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony w 2020r. a rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł:  7 716 685,29 zł, z tego dofinansowanie z Zarządu Województwa Śląskiego 3 500 667,16 zł.

W 2021 r. poniesiono wydatki w łącznej kwocie 544 091,72 zł.

 

  1. Modernizację instalacji wodnej i deszczowej w budynku MOSiR Knurów przy ul. Górniczej 2

 

W ramach w/w zadania zrealizowano wymianę przyłączy kanalizacji sanitarnej i przyłącza wodociągowego w budynku MOSiR w Knurowie przy ul. Górniczej 2.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 345 797,11 zł i w takiej wysokości poniesiono wydatki w 2021r.

 

  1. „Szkoła bez barier” – przebudowa MSP nr 4 wraz z adaptacją placu szkolnego – wydatki poniesione: 1 728 463,47 zł w tym: pomoc finansowa w formie dotacji celowej na „Ograniczenie niskiej emisji w budynku MSP4” w kwocie: 200 896,00 zł oraz środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w kwocie: 1 527 567,47 zł.

 

  1. Modernizację budynku A w ZSP 3 na potrzeby przedszkola – IV etap

 

W ramach wydatków wykonano roboty związane z zagospodarowaniem terenu, przeprowadzono roboty rozbiórkowe, przeprowadzono modernizację sali gimnastycznej, wykonano instalacje elektryczna wewnętrzną, zamontowano oświetlenie zewnętrzne oraz wykonano instalacje WOD-KAN, wykonano posadzkę zewnętrzną oraz nawierzchnię placu zabaw przy MP1, wykonano i zamontowano zadaszenia membranowe przy MP1.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 1 529 106,43 zł, w całości sfinansowany z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

 

  1. Modernizację kotłowni w MSP 1 i Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej

 

  • Modernizacja polegała na zamianie kotłowni węglowej na gazową w budynku MSP1.

W ramach modernizacji opracowano ekspertyzę techniczną stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego pomieszczenia kotłowni, przeprowadzono roboty rozbiórkowe, dostosowano instalacje do montażu urządzeń gazowych oraz zakupiono i zamontowano nowe kotły gazowe.

Całkowity koszt zadania wyniósł: 201 408,72 zł, w tym dotacja celowa GZM w kwocie:                        193 052,34 zł, oraz wkład własny w kwocie: 8 356,38 zł.

 

  • Modernizacja kotłowni – zmiana systemu ogrzewania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

Inwestycja realizowana była w 2021 roku. Koszt zadania to kwota: 78 986,84 zł.

 

  1. Laboratoria przyszłości – wydatki poniesiono w wysokości: 563 400,00 zł, w całości sfinansowane z Funduszu COVID-19 stanowiącego wsparcie na realizację zadań inwestycyjnych JST polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury w ramach której zakupiono wysokiej klasy sprzęt komputerowy, pomoce dydaktyczne do prowadzenia różnego rodzaju zajęć w tym do nauki przedmiotów takich jak zajęcia komputerowe, biologia, chemia, fizyka.

 

Inwestycje strategiczne:

 

  1. Rozbudowa i przebudowa drogi powiatowej Nr 2982S ul. Szpitalna w Knurowie wraz z przebudową kanalizacji deszczowej w ul. Szpitalnej

 

Zadanie pn.: „Rozbudowa i przebudowa drogi powiatowej Nr 2982S ul. Szpitalna w Knurowie wraz z przebudową kanalizacji deszczowej w ul. Szpitalnej” realizowane było na podstawie umowy partnerskiej zawartej w dniu 26.06.2020 r. pomiędzy Powiatem Gliwickim a Gminą Knurów.

 

W ramach Zadania Nr 1 (realizowanego przez Powiat Gliwicki) powstały następujące elementy układu komunikacyjnego:

  • małe rondo jednopasmowe na skrzyżowaniu ul. Szpitalnej z ul. Kosmonautów z remontem jezdni ul. Szpitalnej pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Ułanów a skrzyżowaniem z ul. Stefana Batorego,
  • ciąg pieszo-rowerowy od skrzyżowania z ul. Ułanów do skrzyżowania z ul. Stefana Batorego, który został dowiązany do rozwiązań powstałych w ramach budowy Centrum Przesiadkowego FOCH.

 

W ramach Zadania Nr 2 (realizowanego przez Gminę Knurów) wykonane zostały roboty budowlane obejmujące przebudowę kanału deszczowego w ul. Szpitalnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Ułanów do budynku ul. Szpitalna 30 wraz z odtworzeniem nawierzchni jezdni                ul. Szpitalnej na ww. odcinku.

 

Całkowity koszt zadania wyniósł: 4 431 803,41 zł, w tym:

– koszt poniesiony przez Zarząd Dróg Powiatowych: 950 253,44 zł

– dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych – 1 558 001,52 zł,

– pomoc finansowa z Gminy Knurów dla powiatu Gliwickiego – 949 736,84 zł,

Koszt własny Gminy Knurów wydatkowany na tym zadaniu: 1 923 548,45 zł (w tym pomoc finansowa dla Powiatu Gliwickiego: 949.736,84 zł oraz koszt przebudowy kanalizacji deszczowej           973 811,61zł).

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

W 2021 r. gmina poniosła wydatki w łącznej kwocie 1 192 695,41 zł (pomoc dla powiatu:  949.736,84 zł + 242 958,57zł. Kanalizacja deszczowa).

 

  1. Przebudowa ul. Aleja Lipowa w Knurowie – Etap I przebudowy drogi łączącej drogi powiatowe: nr 2981 S (ul. 1 Maja) i nr 2982 S (ul. Szpitalna)

 

W ramach zawartej umowy z Wykonawcą robót budowlanych w 2020r. Wykonano roboty budowlane związane z przebudową Alei Lipowej w Knurowie na odcinku od skrzyżowania z ul. Ułanów do skrzyżowania z ul. Kapelanów Wojskowych, w tym wykonanie robót drogowych, obejmujących m. in. wykonanie jezdni z asfaltobetonu, progu płytowego i wyniesionych wlotów bocznych z kostki betonowej czerwonej, miejsc postojowych z płyt betonowych ażurowych i kostki betonowej (miejsca dla osób niepełnosprawnych), chodników z kostki betonowej, ścieżki rowerowej o nawierzchni z asfaltobetonu montaż barierek ochronnych,  wykonanie kanalizacji deszczowej i oświetlenia ulicznego oraz wykonanie nasadzeń drzew i krzewów.

 

Wykonany zakres zadania został zakończony i rozliczony w 2021r.

Całkowity koszt zadania wyniósł:  5 302 242,54zł, z tego dofinansowanie z rządowego programu przebudowy dróg lokalnych wyniosło: 2 205 618,12 zł.

W 2021 r. poniesiono wydatki w łącznej kwocie: 1 158 767,53

 

Panie Przewodniczący,
Wysoka Rado,

 

Biorąc pod uwagę dochody i wydatki wykonane w 2021 roku oraz uwzględniając liczbę zrealizowanych zadań zarówno bieżących, jak i inwestycyjnych, a także sytuację gospodarczą                  i budżetową w skali makro – zwłaszcza, iż był to rok szczególny naznaczony obostrzeżeniami                    i zastojem gospodarczym związanym z drugą falą pandemii – wydaje się, że jest to wykonanie budżetu efektywne, racjonalne i w miarę naszych możliwości zapewnia bieżące, harmonijne funkcjonowanie i rozwój Gminy.

Sprawozdanie finansowe Miasta Knurów zostało zbadane przez RIO i zgodnie z opinią, rzetelnie przedstawia wszystkie informacje istotne do oceny sytuacji majątkowej i finansowej miasta.

Dziękując Państwu Radnym za ocenę sprawozdania na posiedzeniach komisji branżowych, proszę o poparcie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie  absolutorium za 2021 rok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Określenie stopnia realizacji zadań inwestycyjnych przez Wydz. IM w 2021 r.

 

– Wydatki majątkowe:

1) plan na 2021 r. wg stanu na dzień 31.12.2021 r.: 17 515 362,00 zł,

2) wykonanie wg stanu na dzień 31.12.2021 r.: 10 833 820,16 zł,

3) stopień (%) wykonania planu: 61,85 %

 

Powyższa różnica pomiędzy planem a wykonaniem budżetu w 2021 r. wynika m.in. z:

  • odstąpienia od zaplanowanego wykonania dokumentacji projektowej dla potrzeb przebudowy drogi wojewódzkiej nr 921 (ul. Dworcowa, ul. Niepodległości) na odcinku od granicy z Gminą Gierałtowice do wiaduktu kolejowego nad ul. Niepodległości, tj. na odcinku ok. 3,05 km z uwagi na to, że pozyskano w 2021 r. informacje, iż Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach (dalej ZDW) zamierza ogłosić w 2022 r. postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawcy opracowania dokumentacji projektowo – kosztorysowej dla ww. zakresu.

Obecnie przetarg został rozstrzygnięty i ZDW wyłoniło Wykonawcę dokumentacji projektowej.

 

  • odstąpienia od zaplanowanego wykonania dokumentacji projektowej dla potrzeb przebudowy ul. Szpitalnej od skrzyżowania z ul. Batorego do skrzyżowania z ul. Niepodległości, z uwagi na to, że pozyskano informacje, iż Zarząd Dróg Powiatowych w Gliwicach (dalej ZDP) zamierza ogłosić w 2022 r. postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawcy opracowania dokumentacji projektowo – kosztorysowej dla ww. zakresu.

Obecnie opracowywana jest analiza ruchu wymagana przez ZDW ze względu na planowane wykonanie odcinka ul. Szpitalnej jako dwukierunkowej, co wg ZDW będzie miało wpływ na ruch na drodze wojewódzkiej Nr 921.

Jednocześnie z uwagi na powyższe, odstąpiono od wykonania przebudowy odcinka                        ul. Chrobrego w związku ze zmianą organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania z ul. Szpitalną, ponieważ ww. zakres ujęty zostanie w dokumentacji opracowywanej na zlecenie ZDP,

 

  • koniecznością wydłużenia prac projektowych dla zadania dot. budowy drogi lokalnej pomiędzy ul. Dworcową a ul. Sienkiewicza i ul. ks. Koziełka z uwagi na problemy z uzyskaniem zgody Zarządu Dróg Wojewódzkich na włączenie projektowanej drogi do drogi wojewódzkiej Nr 921 (ul. Dworcowa),

 

  • koniecznością powtarzania procedur przetargowych (m.in. z uwagi na niewłaściwe złożenie ofert przez Wykonawców zainteresowanych przetargiem, brak zabezpieczenia składanych ofert wadium, brak złożenia ofert) na wyłonienie Wykonawców opracowania dokumentacji projektowych dla takich zadań, jak m.in.:

– Budowa drogi pomiędzy ul. Lotników i Aleją Lipową,

– Budowa obwodnicy od ul. Szpitalnej do ul. Rybnickiej w Knurowie – II Etap: Budowa odcinka od drogi dojazdowej do terenów KSSE do ul. Rakoniewskiego,

– Przebudowa ul. Mieszka I na odcinku od skrzyżowania z ul. Kazimierza Wielkiego do                       ul. Kosmonautów,

co uniemożliwiło zakończenie opracowania dokumentacji projektowych w 2021 r.,

 

  • przesunięcia terminu zakończenia robót budowlanych dla zadania dot. przebudowy Lotników II, z uwagi na liczne kolizje projektowanej kanalizacji deszczowej z nieczynną siecią ciepłowniczą co skutkowało koniecznością wielokrotnego wstrzymywania robót budowlanych celem usunięcia powstałych kolizji przez PGNiG TERMIKA,

 

  • przesunięcia terminu zakończenia robót budowlanych dla zadania dot. rozbudowy cmentarza komunalnego przy ul. Rakoniewskiego z uwagi na opóźnienia w terminach dostaw materiałów, w tym płyt granitowych stanowiących okładzinę kolumbariów,

 

  • przesunięciem terminu realizacji zadania dot. budowy skateparku przy ul. Szpitalnej na 2022 r. z uwagi na unieważnienie postępowania na wybór Wykonawcy robót (brak ofert) oraz ze względu na fakt, że rozstrzygnięcie drugiego przetargu a co za tym idzie prowadzenie robót przypadałoby na okres zimowy, co uniemożliwiłoby realizację robót z uwagi na zaprojektowaną technologię budowy elementów betonowych skateparku.

 

Obecnie wykonano zbrojenie i trwają prace przygotowawcze do układania betonu.

 

  • przesunięciem terminu realizacji zadania dot. przebudowy kanalizacji deszczowej w ul. Konopnickiej z uwagi na przesunięcie terminu realizacji przebudowy kanalizacji sanitarnej w ww. ulicy przez PWiK Sp. z o.o. w Knurowie na 2022 r.,

 

  • odstąpieniem od opracowania modelu cieku Knurówka oraz kanalizacji deszczowej dla obszarów położonych w zlewni cieku Knurówka w rejonie ul. Koziełka z uwagi na to, że opracowanie ww. modelu jest bardzo kosztowne, a ponadto po ponownym przeanalizowaniu tematu zdecydowano o wykonaniu na tym etapie wyłącznie inwentaryzacji istniejącej kanalizacji deszczowej,

 

  • przesunięcie przez PWiK Sp. z o.o. w Knurowie realizacji części zadań na 2022 r. (m.in. przebudowy kanalizacji sanitarnej w ul. Konopnickiej) a tym samym przesunięcie terminu złożenia wniosków o wkłady pieniężne i objęcie w zamian udziałów w PWiK Sp. z o.o. w Knurowie z tego tytułu.