Ciekawostki z ...

Ciekawostki: Najważniejsze aktywne systemy bezpieczeństwa w samochodach

 Artykuł sponsorowany

Bezpieczeństwo na drogach to priorytet, dlatego Unia Europejska wprowadza nowe regulacje dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa. Od 2024 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie państw członkowskich będą musiały być standardowo wyposażone w pewne rozwiązania. Jak szacują analitycy, pozwoli to uratować nawet 25 tysięcy istnień ludzkich do 2038 roku. To krok w stronę autonomicznej jazdy, która być może wkrótce stanie się standardem.

ABS – od dekad standard motoryzacji

Od czasu pojawienia się ABS-u w modelu Jensen FF w 1969 roku, system ten stał się niemalże standardem w nowoczesnych samochodach. Choć pierwotnie wprowadzony jako innowacja, obecnie trudno znaleźć auto bez tego układu hamulcowego. ABS, czyli Anti-Lock Braking System, zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Sprawia to, że nawet przy mocnym wciśnięciu pedału hamulca, samochód nie wpada w poślizg i kierowca nie traci panowania nad pojazdem. Bez niego, gdy któreś z kół przestaje się obracać, zmienia się rozkład sił hamujących, co prowadzi do utraty przyczepności. Ten system niejako symuluje pulsacyjne hamowanie z dużo większą precyzją i częstotliwością niż człowiek. System ABS kontroluje prędkość obrotową kół za pomocą czujników Halla. Cykle luzowania i zaciągania hamulców są bardzo szybkie, stąd podczas hamowania awaryjnego można wyczuć charakterystyczne pulsowanie pedału hamulca.

EBD – jak działa w połączeniu z ABS?

Układ hamulcowy nowoczesnych samochodów składa się z kilku systemów, które zapewniają bezpieczeństwo jazdy. Jednym z nich jest EBD, czyli Electronic Brakeforce Distribution. Ten system, działający w połączeniu z ABS, odpowiada za optymalny rozdział siły hamującej na poszczególne koła. Przez jego zastosowanie, siła hamowania jest dostosowywana do warunków i sytuacji na drodze. System ten analizuje prędkość obrotową kół i w razie potrzeby zwiększa lub zmniejsza siłę hamowania na wybranych kołach. Pozwala to na zachowanie stabilności samochodu nawet podczas gwałtownego hamowania na zakręcie.

System kontroli trakcji w nowoczesnych samochodach

ASR, czyli system kontroli trakcji, to nieodłączny element nowoczesnych samochodów, mający kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Ten skrót oznacza acceleration slip regulation, czyli regulację poślizgu kół w miejscu podczas przyspieszania. Ma znaczenie szczególnie na śliskiej nawierzchni. Kiedy system wykryje, że któreś z kół traci przyczepność i zaczyna nadmiernie przyspieszać, automatycznie interweniuje, aby je zahamować. Robi to za pomocą hamulców, a także przez odłączenie zapłonu, zredukowanie dopływu paliwa lub zamknięcie przepustnicy.

ASR nosi różne nazwy w zależności od producenta samochodu. Można spotkać go pod skrótami TSC, TRC, DSC czy TC. Bez względu na markę pojazdu, ten system kontroli trakcji działa tak samo – chroni kierowcę przed groźnym poślizgiem i utratą panowania nad samochodem podczas przyśpieszania. Pamiętaj, że niezależnie od posiadanych w samochodzie systemów, Twoja odpowiedzialność cywilna jest obowiązkowa, dlatego warto porównać oferty różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Na stronie ubezpieczenie OC można sprawdzić wysokość składek w zależności od parametrów pojazdu i kierowcy.

 

Elektroniczny

 

 

 system stabilizacji toru jazdy – ESP

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach obejmują również ESP, czyli elektroniczny system stabilizacji toru jazdy. Jego zadaniem jest pomoc kierowcy w utrzymaniu kontroli nad pojazdem w trudnych sytuacjach, szczególnie na zakrętach. ESP analizuje wskazania z ABS i ASR, by stale monitorować zachowanie samochodu. Kiedy wykryje poślizg lub ryzyko utraty stabilności na zakręcie, automatycznie zaczyna hamować wybraną oś, stabilizując tor jazdy. System jest w stanie wyhamować tylną oś w razie niedosterowności lub przednią przy nadsterowności. Czasem pojazdy mają dodatkowo DSR – system wspomagający ESP, który w trudnej sytuacji pomaga kierowcy opanować poślizg przez delikatne skręcanie kierownicy.

Co odpowiada za automatyczne hamowanie awaryjne? AEB

W trosce o bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu, nowoczesne samochody wyposaża się w szereg systemów wspomagających, w tym AEB czyli Autonomous Emergency Braking. Ma zapobiegać kolizjom i najechaniu na poprzedzające auto lub przeszkodę. Aktywuje się samoczynnie, niezależnie od działań kierowcy. Wykorzystując czujniki radarowe, stale monitoruje otoczenie, by wykryć potencjalne zagrożenie – może to być zarówno pieszy, jak i inny pojazd. AEB ostrzega kierowcę uruchamiając sygnał dźwiękowy lub świetlny, a jeśli manewr unikowy okaże się niemożliwy, automatycznie zaczyna hamować, aby zminimalizować skutki uderzenia.

Aktywny tempomat – ACC – skuteczniejszy w zapobieganiu kolizji

Aktywny tempomat (ACC) to udoskonalona wersja znanego już kierowcom tradycyjnego tempomatu. Jego główną zaletą jest zdolność do automatycznego dostosowywania prędkości jazdy w zależności od warunków panujących na drodze. System ACC wykorzystuje czujniki do ciągłego skanowania otoczenia i mierzenia odległości od poprzedzającego pojazdu. Kiedy wykryje przeszkodę, samoczynnie zmniejsza prędkość, aby zachować bezpieczny dystans. Tym samym zapobiega kolizji w razie nagłego hamowania auta jadącego z przodu.