Zabrze: Już niebawem koleją dojedziemy do Pyrzowic!
Już w czerwcu rozpoczną się prace przy realizacji kolejnego etapu Kolei Metropolitalnej GZM. Już niedługo mieszkańcy Zabrza będą mogli wsiąść w pociąg, który zabierze ich prosto na stację Pyrzowice Lotnisko!
Właśnie zostali wyłonieni wykonawcy inwestycji polegającej na utworzeniu dwóch przystanków kolejowych na linii Bytom-Zabrze-Gliwice:
– Zabrze Północ (w rejonie skrzyżowania ul. Mikulczyckiej i ul. Przystankowej);
– Zabrze Maciejów (przy ul. Wolności, w okolicach stacji BP).
Pierwszy z nich, Zabrze Północ, znajdować się będzie przy DK88, w miejscu, gdzie zaplanowano kolejne centrum przesiadkowe. To strategiczne miejsce, zlokalizowane w rejonie skrzyżowania ulicy Mikulczyckiej i ulicy Przystankowej. Dzięki temu podróżni będą mieli łatwy dostęp do połączeń kolejowych oraz komunikacji miejskiej, co z pewnością ułatwi im poruszanie się po regionie.
Drugim przystankiem będzie Zabrze Maciejów, ulokowany przy ulicy Wolności, w okolicach stacji BP. To także dogodna lokalizacja, która umożliwi mieszkańcom szybki dostęp do kolejowych połączeń, bez konieczności długich przejść czy dojazdów.
W ratuszu już odbyła się pierwsza rada budowy. W czerwcu rozpoczną się prace, by inwestycja mogła zostać przekazana mieszkańcom do końca tego roku.
Nowe stacje znajdą się na trasie Bytom-Gliwice, a sama linia w znacznej części została w ostatnich latach wyremontowana. Zasadnicze prace na odcinku LK147 Bytom-Zabrze Biskupice-Maciejów zakończyły się w październiku 2021 r. i objęły ok. 11,9 km linii kolejowych.
Prace te zostały wykonane jako inwestycja ważna przede wszystkim dla ruchu towarowego (nie uwzględniono infrastruktury pasażerskiej). W programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-25 PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą prace na tej linii przy budowie przystanków: Zabrze Maciejów (nowy) i Zabrze Północ (w dawnej lokalizacji).
Planowany termin ich realizacji to koniec listopada 2024 r. Podobnie powinny dobiegać końca prace na modernizowanej, a przez to nieczynnej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego linii nr 131, tzw. magistrali węglowej (przez to obecnie połączenie kolejowe z Gliwic do Bytomia kończy się ślepo na skraju bytomskiej stacji kolejowej).
Jak zaznacza jednak GZM, w perspektywie kilku lat połączenie Gliwice – Bytom otrzyma również swoją wersję alternatywną, dzięki odbudowie fragmentu linii i budowie nowych łączników kolejowych w Rudzie Śląskiej (w ramach rządowego programu Kolej Plus). Wówczas pociągi z Bytomia do Gliwic będą mogły zatrzymywać się również w Rudzie i centrum Zabrza.
Info: UM Zabrze