Policja: Przed ósmoklasistami nowy etap, nowe pokusy i zagrożenia

0
188

Przed ósmoklasistami nowy etap, nowe pokusy i zagrożenia

Uczniowie szkół podstawowych przygotowują się powoli do nowego etapu w swoim życiu – przejścia do szkół średnich i branżowych. To czas radykalnych zmian nie tylko grup rówieśniczych, ale także w codziennej drodze na lekcje (rodzice tracą pełny nadzór nad zachowaniami dzieci). Dlatego policyjni profilaktycy chcą dotrzeć i do młodych ludzi, i ich rodziców. Podobnie jak w latach poprzednich, prowadzą kampanię edukacyjno-profilaktyczną, mającą m.in. zwiększyć świadomość na temat zagrożeń związanych z zażywaniem narkotyków oraz tzw. dopalaczy, w tym konsekwencji zdrowotnych, prawnych i społecznych uzależnienia.

Uczniowie opuszczający mury podstawówek zmienią teraz kolegów – rozpocznie się proces zajmowania pozycji w nowej grupie. Zagrożeniem, jakie może realnie się pojawić, to modne ostatnio eksperymentowanie z używkami – narkotykami lub dopalaczami.

 

 

Dopalacze to poważne zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia. To substancje działające na ośrodkowy układ nerwowy, wpływające negatywnie na pracę mózgu. Mają postać tabletek, proszków, mieszanin ziół, suszu, kadzidełek czy naklejek („tatuaży”).

 

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica/opiekuna?

 

  • wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt),
  • złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja,
  • stany euforyczne, gadatliwość, a następnie otępienie i apatia,
  • zmiana nawyków żywieniowych, brak apetytu lub objadanie się,
  • kłopoty w szkole, wagarowanie, pogorszenie ocen,
  • próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki,
  • nieuzasadnione ataki złości, agresji,
  • wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem,
  • wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego,
  • pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym (tzw. dilerki),
  • zmiana zapachu ciała.

 

Do najczęściej spotykanych objawów, pojawiających się w trakcie i po zażyciu środków psychoaktywnych, można zaliczyć: bóle głowy, migreny, kołatanie serca (tętno sięgające często 200), duszności, ból w klatce piersiowej, agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk, nudności, wymioty, biegunka, zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji, reakcje alergiczne, myśli samobójcze, omamy, napady lęku, halucynacje, nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

 

Gdzie szukać pomocy?

800 060 800 – infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego

116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

800 100 100 – telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 12 12 12 – dziecięcy telefon zaufania rzecznika praw dziecka

 

Apelujemy: jeżeli podejrzewamy, że jakaś osoba znajduje się pod wpływem narkotyków czy właśnie dopalaczy, natychmiast wezwijmy pomoc lekarską oraz policję.

 

Na zdjęciach: młodszy aspirant Mateusz Piórkowski z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach podczas spotkania z rodzicami w szkołach podstawowych w Sośnicowicach i Gierałtowicach.

 

info: kmp gliwice