InformacjeRegion

Metropolia: Wirtualna tablica SDIP już działa

Na stronie internetowej Zarządu Transportu Metropolitalnego uruchomione zostały nowe funkcje. Są to adnotacje, dzięki którym każdy może zapoznać się z informacjami o bieżącym ruchu komunikacji miejskiej. Pasażerowie mogą sprawdzić za ile minut przyjedzie najbliższy autobus, tramwaj lub trolejbus oraz czy interesujący ich kurs zostanie zrealizowany.

Pasażerowie przeglądając rozkład jazdy na stronie internetowej ZTM mogą już sprawdzić aktualne informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Testowana jest nowość, która ułatwi zarówno planowanie przejazdów, jak i samo podróżowanie. Funkcjonalności działają zarówno na komputerze, jak i w wersji mobilnej. Oznacza to, że choćby stojąc na przystanku, każdy na swoim telefonie może sprawdzić i następnie zdecydować, czy czekać na wybrany autobus, czy jednak poszukać innego połączenia.

Nowe funkcjonalności na stronie internetowej umożliwiają internautom pozyskanie dwóch rodzajów informacji. Po pierwsze, każdy może sprawdzić, za ile minut przyjedzie najbliższy autobus, tramwaj lub trolejbus wybranej linii na konkretny przystanek. Po drugie, na bieżąco będą aktualizowane informacje o ewentualnie odwoływanych kursach danej linii.

Gdzie znaleźć aktualne informacje?

Obydwie informacje dostępne są w tym samym miejscu. Są one publikowane na stronie internetowej z rozkładem jazdy danej linii po wybraniu konkretnego przystanku. Wystarczy wejść na naszą stronę internetową z rozkładami jazdy. Najpierw wybieramy interesującą nas linię, np. tramwaj nr 59. Następnie, po ewentualnym wybraniu aktualnego rozkładu jazdy – ten krok nie zawsze ma miejsce – wybieramy swój przystanek, np. Katowice Stęślickiego. I to właśnie na tej podstronie znajdziemy interesujące nas informacje.

Adnotacja o najbliższym przyjeździe autobusu, tramwaju lub trolejbusu znajduje się u góry strony tuż pod numerem wybranej linii. Wartość podawana jest w minutach a obok niej znajduje się napis „Najbliższy odjazd”. Natomiast informacja o odwołaniu konkretnego kursu jest prezentowana poprzez przekreślenie jego minut oraz oznaczenie ich na czerwono. Dodatkowo, pojawia się ona również pod godzinami odjazdów autobusów, tramwajów lub trolejbusów aktualnego dnia – w sekcji „Wszystkie kursy dnia: <aktualny dzień>”.

Wraz z wdrożeniem funkcjonalności, ZTM zaprzestał publikowania informacji o odwołanych kursach na swoim profilu na Facebooku. Przypomnijmy, że informacje te podróżni wciąż mogą pozyskiwać dzwoniąc na bezpłatną i czynną przez całą dobę infolinię (nr tel.: 800 16 30 30) oraz – będąc na wybranych przystankach – sprawdzając informacje wyświetlane na elektronicznych tablicach informacyjnych.

Każdego dnia roboczego na zlecenie ZTM realizowane jest ok. 20 tys. połączeń w 56 gminach. To z racji skali działalności ZTM oraz ze względu na zdarzenia losowe i niezależne od nas, niektóre z kursów nie mogą ostatecznie zostać zrealizowane. W 2022 r. nasi przewoźnicy zrealizowali ok. 99,5% zleconej im pracy przewozowej. Teraz te „pół procenta” będziemy oznaczać na naszej stronie internetowej.

Info: ZTM