#LokalneCiekawostki: Austostrada A1 i węzeł Knurów…

0
311

#LokalneCiekawostki

W tym roku mija 15 lat od wbicia symbolicznej łopaty w Knurowie pod budowę Autostrady A1 na odcinku Sośnica-Bełk, która oficjalnie rozpoczęła budowę drogi przeznaczonej do szybkiego przemieszczania się pojazdów samochodowych. Coś, co wcześniej wydawało się nierealne, stawało się faktem. W związku z rezygnacją z budowy Autostrady A3 i przekształcenie jej w drogę ekspresową otworzyło furtkę by nasze miasto zostało włączone do transeuropejskiego korytarza transportowego.

Autostrada A1 była przewidywana do realizacji w latach 60-tych i miała w zamyśle połączyć Skandynawię z krajami basenu Morza Śródziemnego. Pierwszy odcinek wybudowano w latach 1978-1989 i połączyła Tuszyn z Piotrkowem Trybunalskim. Później powstawały kolejne odcinki drogi, ale w wydawanych mapach samochodowych w latach 90-tych, które zawierały proponowany przebieg A1 w rejonie województwa śląskiego znacznie różniły się od obecnie istniejącego.

W październiku 2005 roku wojewoda śląski podjął decyzję lokalizacyjną dla całego śląskiego odcinka Autostrady A1. Wtedy było już wiadome, że będzie ona przebiegała przez Knurów. Na odcinku zaprojektowano siedem węzłów autostradowych, 91 obiektów inżynierskich w tym 824 metrową estakadę nad stawem Moczury w Knurowie. Wielu ekspertów uznawało wówczas, że planowany „Węzeł Knurów” to istne kuriozum. Mówiono wprost, że projekt ma bardzo niewiele wspólnego z logiką i zdrowym rozsądkiem.

Budowa Autostrady A1 w naszym mieście przyniosła za sobą pewne konsekwencje. Takimi było wyburzenie części zabytkowych domów z początków XX wieku. Z punktu widzenia historii urbanistyki kolonii robotniczych i urzędniczych utraciliśmy pod względem architektonicznym bardzo wartościowe obiekty. Sytuacja ta wzbudziła sporo kontrowersji, z którymi ciężko było się pogodzić.

Co ciekawe, podczas budowy odcinka Sośnica-Gorzyce saperzy wykopali w sumie aż 960 niewybuchów, w tym 125 pocisków na odcinku Sośnica-Bełk. Wśród nich najwięcej było pocisków przeciwlotniczych 37 mm. Prawdziwy „wysyp” bomb zanotowano jednak na odcinku Świerklany-Gorzyczki. Tam fachowcy wykopali w sumie 842 niewypały, w tym najwięcej amunicji strzeleckiej – 592 sztuki. Z ziemi wydobyto też kilkadziesiąt granatów ręcznych i moździerzowych, pocisków artyleryjskich różnego kalibru, a nawet bombę lotniczą. Podczas budowy wykopano nawet… szkielet niemieckiego żołnierza.

Autostrada A1 zwana „Bursztynową” była niewątpliwie ważną i potrzebną inwestycją, także dla naszego miasta. Odcinek Sośnica-Bełk wraz z „Węzłem Knurów” oddano do użytku 23 grudnia 2009 roku. Otwarciu nie towarzyszyła żadna uroczystość. Po prostu usunięto barierki, umożliwiając wjazd na nową drogę. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej i wyniosła ponad 213 milionów euro.

AW
Tekst powstał na bazie materiałów prasowych i Wolnej Encyklopedii
Fot. Wolna Encyklopedia
______
OD AUTORA: Powracam z publikacjami, w których będziecie mogli poznać ciekawe miejsca, wydarzenia czy osoby. Zmieniam jednak „zasięg” moich wpisów. #KnurowskieCiekawostki zostaną zastąpione nową kategorią jaką są #LokalneCiekawostki. W miarę możliwości przedstawię Wam w następnych publikacjach kolejne ciekawe ciekawostki z różnych dziedzin 🙂

Pozdrawiam, AW