Kraj: Sejm pracuje nad likwidacją szlabanów na państwowych autostradach
- Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy jest rozpatrywany przez Sejm.
- Ustawa wprowadzi nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą.
- Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.
Kierując się przede wszystkim korzyścią dla obywateli, chcemy odejść od dotychczasowej metody poboru opłaty opartej o bramki autostradowe
– mówiła szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie.
Ustawa stworzy podstawę do budowy jednolitego systemu poboru wszystkich opłat drogowych
– podkreślała.
e-TOLL to korzyści dla kierowców
e-TOLL to przede wszystkim:
- kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w Miejscach Obsługi Klienta;
- brak konieczności podpisywania umowy, a jedynie obowiązek rejestracji;
- pełna obsługa online – bieżący wgląd w historię opłat i zarządzanie swoim kontem;
- wszystkie dane, dokumenty i usługi w jednym miejscu.
Przejazdy pojazdów lekkich
Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):
- zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
- na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne, dostarczonej przez KAS.
Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności, jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych.
Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwoli to przede wszystkim na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.
Przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa jest otwarta na dialog z przedstawicielami biznesu w tej sprawie.
Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL.
Ułatwienia dla przewoźników w e-TOLL
Przepisy ustawy przewidują też ograniczenie zakresu danych niezbędnych do rejestracji pojazdu w systemie e-TOLL. Nie będzie wymagane podanie m.in. numeru VIN pojazdu, czy roku produkcji. Zniesiony zostanie też obowiązek aktualizowania w systemie e-TOLL danych o numerach rejestracyjnych przyczep i naczep ciągniętych przez ciągniki siodłowe, co pozwoli na prostszą realizację procesów logistycznych.
Status prac nad nowym systemem
Trwa konfiguracja środowiska produkcyjnego systemu e-TOLL i przygotowanie do testów wydajnościowych i bezpieczeństwa. Trwa również integracja z dostawcami usług zewnętrznych np. dostawcami kart flotowych. Wraz ze startem nowego systemu, zostanie uruchomiona sieć ponad 200 miejsc obsługi klienta.
Trwają też testy integracyjne operatorów OBU/ZSL. Aktualizowana na bieżąco lista podmiotów, które zakończyły testy z wynikiem pozytywnym i mogą pośredniczyć w przekazywania danych geolokalizacyjnych, jest dostępna na stronie internetowej: Informacje dla operatorów OBU i ZSL.
Info oraz foto: Ministerstwo Finansów