Kraj: Blisko 700 tysięcy osób korzysta z elektronicznej legitymacji ZUS
Z elektronicznej wersji legitymacji emeryta i rencisty korzysta blisko 700 tys. klientów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. ZUS mLegitymację wydaje od stycznia 2023 r. Dzięki niej można m.in. udowodnić prawo do świadczeń zdrowotnych i skorzystać z przysługujących seniorom ulg, np. ze zniżek na bilety.
Elektroniczna legitymacja emeryta i rencisty działa tak samo jak ta tradycyjna, plastikowa karta. Można ją pobrać z bezpłatnej aplikacji mObywatel, zatem każdy emeryt i rencista ma zapewniony dostęp do dokumentu na własnym urządzeniu mobilnym np. na telefonie. Do 31 marca br. taki elektroniczny dokument pobrało 694 534 osoby.
– „Zakład Ubezpieczeń Społecznych wystawia mLegitymację w sposób automatyczny wszystkim klientom, którzy nabędą prawo do emerytury lub renty, bez żadnego wniosku ani wizyty w ZUS. Wystarczy na swoim smartfonie zainstalować aplikację mObywatel i pobrać dokument „legitymacja emeryta-rencisty”. Od tej pory na pulpicie aplikacji będzie widoczna ikona mLegitymacji. W sytuacji kiedy nie dodaliśmy wcześniej w aplikacji mObywatel dowodu osobistego, to najpierw konieczne będzie potwierdzenie swojej tożsamości, czyli dołączenia dowodu osobistego, a następnie dopiero należy dodać legitymację emeryta-rencisty” – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Elektroniczna legitymacja, którą mamy zainstalowaną w telefonie, to duże ułatwienie dla klientów ZUS. Świadczeniobiorca nie musi mieć przy sobie plastikowej karty, by potwierdzić swój status emeryta-rencisty. mLegitymacja działa jak tradycyjny dokument. Emeryt lub rencista potwierdza, że jest uprawniony do przysługujących mu ulg poprzez okazanie mLegitymacji na ekranie smartfona.
Od 2023 roku ZUS wydaje plastikową legitymację emeryta–rencisty tylko na wniosek – „Jeśli świadczeniobiorca chce posługiwać się tradycyjną legitymacją, może złożyć do ZUS wniosek o wydanie karty (na formularzu o symbolu ERL). Taki wniosek można złożyć w ZUS-ie w dowolnym czasie – zarówno razem z wnioskiem o przyznanie emerytury lub renty, jak i już po przyznaniu świadczenia. Klienci mogą korzystać z obu wersji legitymacji zarówno tradycyjnej, czyli plastikowej karty, jak i z jej wersji elektronicznej. Dotychczasowa legitymacja w formie karty plastikowej jest aktualna zgodnie z terminem jej ważności” – dodaje rzeczniczka.
ZUS przestrzega przed udostępnianiem danych z legitymacji emeryta–rencisty czy dowodu osobistego oszustom. W ostatnim czasie do seniorki z Podbeskidzia zadzwonił oszust podając się za pracownika ZUS. Prosił starszą kobietę o podanie danych z legitymacji emeryta-rencisty w celu ich zweryfikowania. Jako powód podał rzekomą awarią systemu w ZUS. Był na tyle przekonywujący, że klientka podała dane, o które prosił oszust. Po namowie wnuczki i córki sprawę zgłosiła na policję.
– „Ta historia pokazuje, że oszuści nie odpuszczają i wymyślają co rusz nowe sytuacje, nowe sposoby w by wyłudzić dane od starszych osób. Apelujemy do naszych klientów o ostrożność i ograniczone zaufanie. Jeszcze raz przypomnę, że pracownicy ZUS nie dzwonią do seniorów, by zebrać od nich dane osobowe, dane z ich legitymacji emeryta-rencisty. W sprawach emerytur kontaktujemy się z naszymi klientami osobiście w swoich placówkach ZUS, za pośrednictwem tradycyjnej poczty albo przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS” – podkreśla rzeczniczka.
Dlatego w razie wystąpienia takich sytuacji warto zweryfikować tożsamość rzekomego urzędnika kontaktując się z ZUS pod nr tel. 22 560 16 00 albo od razu zadzwonić na policję.
Info: ZUS