KnurówNewsy

Knurów: Szkoła marzeń – oczami nowej dyrektor placówki MSP 6 – Barbary Hankus

W dniu 21 maja 2019 r. o godz. 13:00 w Urzędzie Miasta Knurów, odbyło się wręczenie nominacji dyrektorom miejskich placówek szkolnych. Swoją nominację na dyrektora Miejskiej Szkoły Podstawowej nr 6,  otrzymała Pani Barbara Hankus

Umówiliśmy się wtedy, że bardzo chętnie wysłuchamy pomysłów i planów nowej Pani dyrektor, na funkcjonowanie placówki pod Jej sterami.

    Nie było hura optymizmu, ani przesadnej euforii, jednak upłynął już czas przemyślanych decyzji. Jak mówi Pani dyrektor: „Przedstawiam, koncepcję pracy na stanowisku dyrektora MSP 6,  teraz ponieważ uważałam, że najpierw powinni ją poznać nauczyciele, bez wsparcia których, najśmielsze pomysły dyrektora  legną w gruzach. Ruszamy więc do pracy !”

 

   Współczesna szkoła, jak każda instytucja świadcząca usługi dla społeczeństwa, powinna dbać o swój wizerunek w środowisku, w którym funkcjonuje. Jest to szczególnie ważne z powodu wysokich wymagań stawianych przez państwo, rodziców i uczniów. Wyrobienie dobrej opinii o pracy szkoły wymaga czasu, ale także zwartego, skonsolidowanego zespołu nauczycieli i pracowników obsługi, jasno określonych kierunków rozwoju i bardzo dobrej komunikacji opartej na współpracy. Wobec powyższego najważniejsze w budowaniu wizerunku szkoły będą dla mnie: konsolidacja, komunikacja, wartości, wyeksponowanie Patrona Szkoły.

Szkoła przyszłości nie może funkcjonować bez cyfryzacji. Tworzenie przestrzeni i warunków do wdrażania innowacyjnych metod nauczania z wykorzystaniem TIK to standard. Doposażenie sal lekcyjnych w interaktywny sprzęt komputerowy, mobilne urządzenia internetowe, oprogramowanie dydaktyczne jest obowiązkiem dyrektora. Zbudowanie systemu wspomagania nauczycieli w stosowaniu TIK i samokształceniu – to zadanie na kolejne lata. Ważne jest także stosowanie oprogramowania komputerowego w zarządzaniu i organizacji pracy szkoły. Uczniowie na co dzień korzystają z narzędzi internetowych, dlatego należy je wykorzystać w procesie edukacyjnym. Zadaniem współczesnej szkoły jest przygotowanie ucznia do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym, dlatego bardzo istotne będą: cyfryzacja, wspomaganie nauczycieli, odpoczynek i bezpieczeństwo, rozwój osobowy.

Zintegrowanie działań szkoły z innymi organizacjami w projektach podejmowanych na platformie e-Twinning oraz nawiązanie kontaktów ze szkołami i przedszkolami UE to ważne działania służące wymianie doświadczeń i podniesieniu motywacji do nauki języków obcych. Podejmowanie działań w programie Erasmus+ Akcja K1 posłuży rozwojowi kadry nauczycielskiej poprzez mobilność edukacyjną nauczycieli i udział w szkoleniach zagranicznych. Z kolei korzystanie z możliwości wymiany uczniów w ramach Akcji K2 oraz programu PO WER może uczyć tolerancji i rozumienia kultury innych narodów.

Udział w programach i projektach na pewno rozwija potencjał nauczycieli i uczniów. Sprzyja także zdobywaniu nowych praktycznych umiejętności, poszerzaniu horyzontów, lepszemu rozumieniu relacji we współczesnym świecie oraz rozwijaniu umiejętności interpersonalnych. W realizacji tych zadań najważniejsze dla mnie są: współpraca na platformie e-Twinning, udział w programach międzynarodowych, promowanie nauki języków obcych, budowanie pozytywnych relacji międzyludzkich.

Opracowanie strategii współpracy szkoły z rodzicami jest priorytetowym zadaniem dla prawidłowej relacji z tymi najważniejszymi partnerami szkoły. Wybieranie odpowiedzialnych członków do rad oddziałowych i Zarządu Rady Rodziców gwarantuje wsparcie dla dyrektora szkoły dla określenia bliższych i dalszych kierunków wspólnego działania. Bardzo istotna jest także współpraca szkoły ze środowiskiem oraz instytucjami działającymi na rzecz oświaty w naszym mieście, a przede wszystkim z organem prowadzącym i lokalnymi mediami. W osiągnięciu tych celów położę nacisk przede wszystkim na opracowanie standardów współpracy, udział rodziców w zadaniach wychowawczych szkoły.

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia jest zadaniem każdej szkoły UE i wynikają z zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. l 394 z 30.12.2006). Kompetencje kluczowe weszły do podstawy programowej kształcenia ogólnego w Polsce, a Zaprezentowana powyżej koncepcja pracy szkoły wynika z mojego doświadczenia zawodowego oraz polityki oświatowej państwa, która stawia przed szkołą nowe zadania.

Zmieniający się rynek pracy wymaga przygotowania absolwentów nie tylko pod względem wiedzy, ale także umiejętności komunikacji, pracy w grupie, stosowania nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Stosowanie narzędzi cyfrowych oraz przygotowanie uczniów do ciągłego i szybkiego uczenia się stawia przed szkołami nowe wymagania rozszerzania usługi edukacyjnej o przygotowanie młodych ludzi do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. To zadanie determinuje postawę samokształcenia oraz rozumienia szkoły jako organizacji, która także ciągle się uczy. Uważam, że rozwój osobisty każdego pracownika szkoły jest trampoliną dla rozwoju oraz indywidualnego sukcesu ucznia.

 

Szkoła marzeń – to dla mnie szkoła Otwarta na ludzi oraz ich pomysły i potrzeby. To truizm, ale właśnie uczniowie, rodzice, nauczyciele i pracownicy obsługi tworzą szkołę. Zamierzam ich słuchać, ale także realizować swoją wizję, na którą składa się pięć strategicznych kierunków rozwoju.

Są to:

Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły poprzez:

Konsolidację;
Komunikację;
Wychowanie do wartości;
Wyeksponowanie Patrona Szkoły.
Organizowanie warunków pracy i nauki dla rozwoju poprzez:
Cyfryzację;
Wspomaganie nauczycieli;
Odpoczynek i bezpieczeństwo;
Rozwój osobowy.

Udział w programach i projektach poprzez:

Współpracę na platformie e-Twinning;
Udział w programach międzynarodowych;
Promowanie nauki języków obcych;
Budowanie pozytywnych relacji międzyludzkich.

Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym poprzez:

Opracowanie standardów współpracy;
Współpracę rodziców z nauczycielami;
Udział rodziców w realizacji zadań wychowawczych szkoły;
Współpracę ze środowiskiem.

Rozwój kompetencji kluczowych poprzez:

Diagnozę;
System badania wyników nauczania;
Podnoszenie jakości kształcenia;
Innowacyjność.

 

Barbara Hankus

     Życzymy powodzenia w spełnianiu realizacji zamierzonych celów, wierząc, że będą one miały pozytywny wpływ na kształcenie młodzieży i funkcjonowanie placówki.

/arc/