Knurów: Projekt współpracy polsko – niemieckiej młodzieży
W dniach 22-26 stycznia współpracowaliśmy z młodzieżą i nauczycielami ze szkoły St. Antonius Gymnasium z Lüdinghausen. W międzynarodowym projekcie uczestniczyło 30 uczniów, z czego połowę stanowili uczniowie naszej szkoły. Pierwszy dzień rozpoczął się od powitania w naszym Zespole Szkół im. Ignacego Jana Paderewskiego w Knurowie.
Polska młodzież chętnie podjęła się zadania, by oprowadzić i pokazać – jak wygląda nasze Liceum Ogólnokształcące. Uczniowie w godzinach dopołudniowych uczestniczyli w zajęciach biologicznych, został im przekazany sposób funkcjonowania naszego szkolnego wolontariatu. Mogli porozmawiać o nauce języków obcych w szkole średniej, w tym o prowadzonych lekcjach z języka niemieckiego. Dużym zainteresowaniem cieszyły się nasze pracownie dydaktyczne oraz kompleks sportowy, gdzie odwiedzający mieli możliwość zobaczyć szkolny zespół cheerleaders oraz międzyklasowe rozgrywki siatkarskie.
Po wspólnym obiedzie uczestnicy projektu wzięli udział w grze terenowej „Walking Tour – Knurów”. Trasa została zaplanowana z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Młodzież wykorzystując swoje smartfony otrzymała najważniejsze informacje dotyczące odwiedzanych miejsc, głównie na terenie Starego Knurowa. Ważnym momentem było symboliczne zapalenie zniczy przy Pomniku Powstańców Śląskich, przez reprezentantów uczniów. Pamiętamy o niełatwej historii naszych państw.
Poniedziałkowe popołudnie uczniowie spędzili w Art CK, gdzie zostały przedstawione prezentacje dotyczące szkół oraz historii miejscowości i regionu. Nie zabrakło tradycyjnych śląskich deserów.
We wtorek rano grupa przejechała pociągiem do Krakowa i zwiedzała najważniejsze zabytki Starego Miasta m.in. Barbakan, Brama Floriańska, Rynek Główny, Bazylikę Mariacką, Sukiennice, dzielnicę uniwersytecką, dziedziniec Collegium Maius. Po obiedzie w jednej z krakowskich restauracji uczniowie z opiekunami przeszli w kierunku Wzgórza Wawelskiego, gdzie spędzono drugą część dnia, podziwiając m.in. wnętrza Katedry Wawelskiej z kryptami królewskimi oraz Dzwonem Zygmunta.
Wieczorem młodzież wzięła udział w etiudzie teatralnej „Huljet huljet” dotyczącej życia podczas okupacji niemieckiej w krakowskim gettcie przedstawionej przez Teatr Figur Kraków. Po spektaklu uczniowie mieli możliwość rozmowy z aktorami oraz poznali metody wykorzystywane w technice światłocieni.
Trzeci dzień projektu to zwiedzanie obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau. Podczas wizyty uczniowie mieli okazję zobaczyć zachowane budynki obozowe, baraki i ogrodzenie, które są “milczącymi świadkami” przerażających wydarzeń z czasów Holocaustu. Widok tych miejsc przypominał jak ważne jest pamiętanie o przeszłości i przeciwdziałanie uprzedzeniom, nietolerancji i nienawiści. Symboliczne było złożenie kwiatów na terenie obozu przez przedstawicieli młodzieży z Polski i z Niemiec. Młodzież dowiedziała się o warunkach życia w obozie, tragicznych losach więźniów i heroizmie tych, którzy próbowali przetrwać. Była to trudna lekcja historii, która pomogła młodym ludziom zrozumieć, dlaczego pamięć o tym szczególnym miejscu oraz ludziach, którzy tutaj zginęli jest tak istotna.
Kolejna część dnia upłynęła na dalszym zwiedzaniu Krakowa, tym razem w dzielnicy żydowskiej – Kazimierz. W środowy wieczór zorganizowano spotkanie integracyjne, na którym uczniowie podzielili się refleksjami z wyjazdu oraz przedstawili przygotowane przez siebie prezentacje dotyczące kultury żydowskiej, działalności Oskara Szindlera.
W czwartek młodzież udała się ponownie do Muzeum Auschwitz, by uczestniczyć w lekcji historii. Temat przeprowadzonych warsztatów dla grupy polskiej to: „Zdradzony obywatel. Pamięci ofiar holokaustu Żydów z Węgier”. Grupa niemiecka miała warsztaty dotyczące “Zagłady europejskich Sinti i Romów.” Uczniowie zostali podzieleni na trzyosobowe zespoły, w których odbywały się prace badawcze. Do dyspozycji uczestników była ekspozycja bloku XVIII na terenie obozu Auschwitz. Uczniowie mieli do wykorzystania: interaktywne materiały źródłowe, eksponaty oraz wspomnienia i relacje świadków. Zadaniem każdej z grup było opracowanie i przedstawienie odpowiedzi na zadane pytania przez edukatora.
Fabryka Emalia Oskara Szindlera to ostatnie miejsce odwiedzone przez uczestników naszego projektu. Muzeum prezentuje wystawę przedstawiającą historię miasta i mieszkańców w latach drugiej wojny światowej – Polaków i Żydów, dzieje fabryki naczyń emaliowanych, losy Oskara Szindlera i uratowanych przez niego więźniów niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Plaszów. Historia Żydów z fabryki Szindlera stała się znana na całym świecie dzięki Steve’owi Spielbergowi, który w 1993 roku rozpoczął w Krakowie zdjęcia do filmu „Lista Szindlera”. Fotografie i pamiątki z planu filmowego mogliśmy oglądać w kawiarni muzealnej w hallu głównym. W Muzeum Szindlera znajdują się także fragmenty pomnika stworzonego z okazji 500 rocznicy bitwy pod Grunwaldem. Co ciekawe został on ufundowany przez patrona naszej szkoły Ignacego Jana Paderewskiego.
Wizyta uczniów w Polsce jest efektem działań w ramach polsko-niemieckiej współpracy szkół, rozpoczętych w Lüdinghausen w marcu ubiegłego roku, w ramach wyjazdu “Job Shadowing”, w której uczestniczyła reprezentacja Rady Pedagogicznej w marcu 2023r. Szkolnym koordynatorem projektu jest p. Marek Mnich. W historyczne działania projektowe włączył się p. Michał Hankus.
Był to naprawdę intensywny czas, spędzony w Knurowie, Krakowie oraz w Oświęcimiu. W projekcie brało udział 15 uczniów z klas 3H1, 3M i 3TI naszej szkoły oraz 15 uczniów z placówki niemieckiej. Dzięki wzajemnym działaniom poznaliśmy trudne relacje polsko – niemieckie w XX wieku. Mamy nadzieję, że nasza międzynarodowa współpraca przyniesie owoce i pomoże lepiej zrozumieć historię obu narodów.
Info: Paderek (Zespół Szkół im. I. J. Paderewskiego w Knurowie)