Ciekawostki z ...Informacje

Za cofnięcie licznika grozi nawet do 5 lat więzienia

Jeśli policja udowodni ingerencję w stan licznika w samochodzie, sprawca może się narazić na duże kłopoty. Nowe przepisy spowodują też, że policjanci przy każdej rutynowej kontroli będą spisywali ilość przejechanych kilometrów i przekazywali te dane do CEPiK.

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji Kodeksu karnego i ustawy Prawo o ruchu drogowym autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości.

Najważniejsze zmiany dotyczą zagrożenia karą za ingerowanie w stan licznika. Konsekwencje prawne może też mieć nieuzasadniona wymiana całego licznika przebiegu pojazdu, tak samo jak niepoinformowanie o takiej wymianie certyfikowanej stacji kontroli pojazdów.

Według projektu za cofanie licznika będzie groziła kara pozbawienia wolności od trzech miesięcy do 5 lat. Za kraty może trafić zarówno pomysłodawca tego przekrętu jak i wykonawca.

Natomiast posiadacz samochodu, w którym z różnych przyczyn został wymieniony licznik, będzie miał obowiązek już następnego dnia powiadomić o tym na piśmie stację kontroli pojazdów. Właściciel ma 10 dni, żeby poddać ten samochód kontroli w stacji.

Autorzy projektu zauważają, że zagrożenie karą i bardziej dokładna kontrola powinny przyczynić się do ograniczenia patologii w tym zakresie. Dlatego ich szczególne zainteresowanie budzą te przypadki, w których wymienia się licznik, żeby przedstawić nieprawdziwe dane o kilometrach przejechanych przez dany samochód.

Projekt zezwala na taką wymianę tylko wtedy, gdy licznik przestaje zupełnie działać.

Po przyjęciu nowego prawa, więcej pracy będzie miała administracja i służby państwowe. To one będą miały obowiązek zapobiegania „kręceniu” i wymianie liczników, kiedy nie jest to absolutnie niezbędne.

Dlatego diagności będą mieli większe uprawnienia, np. będą mogli zatrzymać dowód rejestracyjny, gdy zauważą, że licznik nieprawidłowo pracuje albo odmierza dystans w jednostkach miary niewłaściwych dla danego pojazdu.

Policja będzie miała obowiązek zapisywania stanu licznika podczas rutynowych kontroli pojazdów. Te dane trafią potem do centralnej ewidencji pojazdów.