ZTM: OBSŁUGA PASAŻERÓW W DOBIE KORONAWIRUSA
UWAGA! W związku ze zmianą rządowych obostrzeń, od 17 października (od jutra) pojazdem komunikacji miejskiej może podróżować tylu pasażerów, ile wynosi 30% wszystkich miejsc.
W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Wprowadzamy godziny dla seniorów, aby zapewnić maksymalny komfort obsługi. Zmiany dotyczą również liczby połączeń, ponieważ od 17 października pasażerowie mogą zajmować tylko 30 % wszystkich miejsc w pojeździe. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.
1. Zakup biletów i Punkty Obsługi
Kancelaria Zarządu Transportu Metropolitalnego nie przyjmuje interesantów. Dokumenty należy składać do wystawionej przy portierni skrzynki.
Bilety można kupić w automatach biletowych, przez internet (Portal Klienta), w Punktach Obsługi Klienta i Punktach Obsługi Pasażera, w sklepach Ruch i Kolporter oraz przez aplikacje mobilne: SkyCash, mPay, moBilet, jakdojade. Do odwołania zawieszona została sprzedaż biletów przez kierujących pojazdami.
Ze względów bezpieczeństwa zachęcamy do zakupu biletów drogą elektroniczną i w automatach biletowych, w których za bilety i doładowania można płacić kartą zbliżeniowo. Lokalizacja automatów biletowych została wskazana na stronie internetowej ZTM w zakładce Bilety.
20 kwietnia ponownie otwarte zostały Punkty Obsługi Pasażera. Ich otwarcie stało się możliwe, gdyż w ostatnich dniach zakończyliśmy dostosowywanie ich pod względem bezpieczeństwa do obecnej sytuacji. Lista lokalizacji Punktów Obsługi Pasażera znajduje się zakładce Kontakt – Punkty obsługi.
UWAGA! Od 19 października, z uwagi zmiany zasad obsługi w sklepach, aptekach, drogeriach i placówkach pocztowych, również ZTM wprowadza godziny dla seniorów. Będą one obowiązywały w każdy dzień otwarcia POP od 10:00 do 12:00. Pasażerów poniżej 60. roku życia zapraszamy w pozostałych godzinach.
Czynne są już również Punkty Obsługi Klienta, o czym pisaliśmy w innym artykule.
Ich lokalizacja została wskazana na stronie internetowej ZTM w zakładce Kontakt – Punkty obsługi.
2. Zwrot biletu
Pasażer może ubiegać się o zwrot aktywnego biletu jedynie w Punktach Obsługi Pasażera. Ich lokalizacja została wskazana na stronie internetowej ZTM w zakładce Punkty Obsługi.
3. Reklamacje, skargi
Skargi i reklamacje można zgłaszać:
- za pośrednictwem Portalu Klienta w trybie reklamacyjnym,
- mailowo (pisząc na adres kancelaria@metropoliaztm.pl).
W związku z zagrożeniem związanym z zakażeniem koronawirusem okres rozpatrywania wyżej wymienionych spraw może zostać wydłużony. Przepraszamy za te niedogodności i prosimy o wyrozumiałość.
4. Odbiór kart ŚKUP
Około 40 Punktów Obsługi Klienta zostało otwartych. Kartę można zatem już odebrać – w terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku. Szczegółowe informacje znajdują się w artykule „Punkty Obsługi Klienta ponownie otwarte”.
Kartę ŚKUP można również zamówić pod wskazany adres. Szczegółowe informacje znajdują się w artykule: „Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM”.
5. Wezwanie do zapłaty (mandat) i inne sprawy związane z windykacją
Uprzejmie informujemy, że wpłat z tytułu opłat dodatkowych (mandatów) należy dokonywać na numer konta bankowego Santander Bank Polska 45 1090 1186 0000 0001 3708 1372. W tytule przelewu proszę podać numer opłaty dodatkowej lub imię, nazwisko oraz adres osoby, której sprawa dotyczy.
Można zwracać się z prośbą o rozłożenie długu wobec Zarządu Transportu Metropolitalnego na raty. W związku z powyższym podajemy informację, jakie dane pasażera muszą się znaleźć w podaniu, aby mogło zostać ono rozpatrzone:
- imię i nazwisko,
- adres,
- pesel,
- treść podania (można podać na ile rat i do którego dnia miesiąca będą wpłaty).
W związku z obostrzeniami w ramach ogłoszonego stanu epidemii, zalecanym kontaktem z Wydziałem Windykacji ZTM jest droga e-mailowa (adres: kancelaria@metropoliaztm.pl).
6. Komunikacja autobusowa, tramwajowa i trolejbusowa
Zachęcamy Pasażerów do tego, aby na adres kancelaria@metropoliaztm.pl zgłaszali, na których liniach i w jakich godzinach zapełnienie pojazdów komunikacji miejskiej przekracza wartość 30 procent – wówczas, w miarę możliwości, oferta transportowa będzie zwiększana. W przypadku połączeń o najniższej frekwencji – będzie natomiast rozpatrywana możliwość wprowadzenia ograniczeń.
Od 17 października obowiązuje nowy limit osób w pojeździe – możliwe jest zajęcie 30 % wszystkich miejsc, przy czym połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna.
7. Sprawdzanie rozkładów jazdy
W związku ze stanem epidemii oraz wprowadzanymi w sposób dynamiczny zmianami w komunikacji miejskiej, zachęcamy do tego, aby rozkłady jazdy sprawdzać na stronie internetowej. W wyniku wdrażania wielu korekt niestety nie jest możliwe zamieszczanie aktualnych informacji na wszystkich przystankach.
8. Wydłużenie ważności dokumentów uprawniających do ulg
W związku z obowiązującymi ograniczeniami, wydłużeniu uległa ważność niektórych dokumentów, uprawniających do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych:
- legitymacje studenckie zachowują ważność w czasie ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni oraz 60 dni po jego zakończeniu – art. 51b ust. 4 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce https://tiny.pl/7rnrw;
- orzeczenia o niepełnosprawności oraz orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, wydane na czas określony, zachowują ważność do upływu 60. dnia po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, chyba że wydano nowe orzeczenie;
- orzeczenia o niezdolności do pracy oraz o niezdolności do samodzielnej egzystencji, książeczki inwalidy wojennego (wojskowego), legitymacje osoby represjonowanej, oraz legitymacje emeryta – rencisty, których ważność upływa w okresie trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego lub w okresie 30 dni po ich zakończeniu, zachowują ważność przez okres 3 miesięcy od upływu terminu ważności, w przypadku złożenia wniosku o ustalenie uprawnień do świadczenia na dalszy okres, przed upływem ważności aktualnego dokumentu.
9. Obowiązek zakrywania ust i nosa
W pojazdach kursujących na zlecenie ZTM obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa. Z obowiązku tego zwolnione są wyłącznie osoby wskazane w poszechnie obowiązujących przepisach prawa.
10. Podsumowanie podjętych przez ZTM działań zapobiegawczych rozprzestrzenianiu się koronawirusa:
- mycie pojazdów przeprowadzane przez operatorów ze szczególną dokładnością,
- wzmożona kontrola czystości pojazdów,
- zalecenie automatycznego otwierania wszystkich drzwi,
- zawieszenie sprzedaży biletów w pojazdach,
- realizacja akcji informacyjnej (plakaty w pojazdach dot. koronawirusa, media społecznościowe),
- dodatkowe czyszczenie automatów biletowych,
- tymczasowe zamknięcie POP (punkty już otwarto),
- regularna obsługa przystanków „na żądanie”,
- dodatkowe wietrzenie pojazdów (zwłaszcza na przystankach początkowych i końcowych),
- analiza frekwencji pasażerów na poszczególnych liniach,
- zmiany w liczbie połączeń na liniach autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych,
- przygotowanie wywieszek na siedzenia w pojazdach, które wskazują, które miejsca siedzące są dostępne,
- przygotowanie plakatów, które zawisły przy drzwiach pojazdów i które informują, ile osób może jednocześnie przebywać w danym pojeździe,
- całkowite wyłączenie mechanicznych układów wentylacji, ogrzewania, chłodzenia i klimatyzacji, pobierających powietrze w obiegu zamkniętym (18.06. odwołane zostało zalecenie dot. całkowitego wyłączenia układów klimatyzacji, chłodzenia i wentylacji),
- odblokowanie okien w przestrzeni pasażerskiej.
Przepraszamy za wszelkie niedogodności. Są one niezależne od ZTM, a wprowadzone zmiany mają na celu ograniczenie ryzyka zakażenia koronawirusem. Prosimy o wyrozumiałość.
Info: ZTM