Zabrze: Można już przejechać zabrzańskim „mostem miłości”!
W środę do użytku oddany został wiadukt w ciągu ul. Roosevelta, który z racji na przypadające 14 lutego Walentynki zyskał przydomek „mostu miłości”. Pierwsi przez wybudowany praktycznie od podstaw nowy wiadukt przejechali motocykliści i kierowcy pojazdów zabytkowych ze stowarzyszenia Śmiercioodporni.
W uroczystym przekazaniu obiektu do użytku udział wzięli m.in.: zastępcy prezydent Miasta Zabrze – Krzysztof Lewandowski i Katarzyna Dzióba, zabrzańscy radni z przewodniczącą Rady Miasta Zabrze Łucją Chrzęstek-Bar na czele, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Zabrzu Danuta Bochyńska-Podloch, przedstawiciele firmy AMBET Sp. z o.o. oraz licznie przybyli mieszkańcy.
Umowa na realizację inwestycji została podpisana w lipcu 2021 roku. W ramach postępowania przetargowego wykonawcą wybrana została firma AMBET Sp. z o.o. Sp.k. Już po rozpoczęciu prac wystąpiły nieprzewidziane trudności, które wynikały z faktu, że ani miasto, ani Polskie Koleje Państwowe nie posiadało dokumentacji dokumentacji archiwalnej wybudowanego przez PKP ponad pięćdziesięcioletniego wiaduktu. Podczas prowadzonych robót rozbiórkowych okazało się, że kubatura obiektu jest przeszło trzykrotnie większa od zakładanej, a fundamenty podpór znajdują się pod skrajnymi torami linii kolejowych. PKP nakazało ich rozebranie, co wymagało opracowania i uzgodnienia nowej dokumentacji technologicznej rozbiórki fundamentów, które trwało 9 miesięcy i na taki okres wstrzymane zostały prace.
Zmiany spowodowały konieczność zamknięcia skrajnych torów linii kolejowych nr 141 i 672, jednak ze względu na zwiększone transporty węgla w okresie przełomu roku 2022/2023 zarządca nie wyraził zgody na prowadzenie prac jednocześnie po obu stronach. W trakcie rozbiórki natrafiono również na niezinwentaryzowane kable sterownicze oraz nieczynny rurociąg, co spowodowało dalsze opóźnienia w sprawnym zrealizowaniu inwestycji.
Wykonawca poinformował o zakończeniu robót niezbędnych do oddania obiektu z końcem stycznia br. Po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli budowy w zakresie jej zgodności z ustaleniami i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę oraz z projektem budowlanym, Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wydał decyzję zezwalającą na użytkowanie przebudowanego wiaduktu.
Zakres inwestycji obejmował rozbiórkę istniejącego wiaduktu o nośności ograniczonej do 32 ton oraz budowę nowej konstrukcji nośnej i podpór obiektu. Nośność obiektu po przebudowie wzrosła do 60 ton. Robotami objęto również rozbiórkę nawierzchni drogowej i ciągu pieszo – rowerowego oraz rozbiórkę nasypów. W miejscu starego obiektu wykonano wiadukt o nowej konstrukcji prefabrykowanej, odtworzono nasypy oraz nawierzchnię drogową i ciągi pieszo – rowerowe. Zabudowano nowe bariery energochłonne i oświetlenie w rejonie obiektu.
Wartość robót na dzień przekazania do użytkowania to 14,9 mln zł. Całkowity koszt inwestycji to nie tylko roboty budowlane – dokumentacja projektowa wraz z nadzorami autorskimi to kwota 500 tys zł, a nadzór inwestorski to kolejne 400 tys. zł. Na realizację inwestycji Miasto Zabrze pozyskało dofinansowanie w wysokości 3,8 mln zł ze środków Rezerwy Subwencji Ogólnej Skarbu Państwa. W grudniu 2023 roku Miasto Zabrze pozyskało dodatkowe dofinansowanie w wysokości 1,4 mln zł z Funduszu Odporności. Pozostała kwota pochodzi z budżetu Miasta.
Info: UM Zabrze