Zabrze: „Miłość i zgoda – domu ozdoba” – Waldemar Pieczko
Zabrze:
Próbując określić specyfikę kulturową Górnego Śląska, a w zasadzie odczuwalną intrygującą odrębność wyróżniającą go na tle innych regionów – Tadeusz Konwicki mówił o „gęstej rzeczywistości, jakimś mateczniku intensywnej obyczajowości…”
Zapewne najbardziej sugestywnie ową obyczajowość ewokują filmy Kazimierza Kutza 🎬, ale i w sztuce 🖼 bez trudu odnajdziemy jedyne w swoim rodzaju nostalgiczne piętno śląskiego „genius loci”. Jego swoiste odzwierciedlenie zawiera się chociażby w twórczości zabrzanina – Waldemara Pieczki. Bezpretensjonalna Nieprofesjonalna 🎨🎨🎨 poleca Waszej uwadze scenę rodzajową rozgrywającą się we wnętrzu tradycyjnej tzw. „białej kuchni śląskiej”.👩🍳🍲🥗 Nastrój intymności zawartej w kompozycji podkreśla modelunek światłocieniowy (w tym głównie wykorzystany tu efekt cienia padającego na podłogę z desek). Na ścianie czołowej poza szeroko otwartym oknem widzimy zawieszoną nad stołem makatkę z tekstem stanowiącym tytuł obrazu.
Płócienne makatki stanowiły ozdobę każdego śląskiego domu. Ich matecznikiem były Niemcy i Holandia – tam używano ich już w połowie XIX w. W innych państwach europejskich moda na przystrajanie nimi wnętrz (głównie kuchni) rozpoczęła się po 1914 r. i trwała do lat 70. minionego stulecia.
Pełniły one rolę schematycznego, obrazkowego leksykonu, który kreował wartości uważane za najważniejsze w życiu człowieka. Jego ideą było wskazanie wzorców do naśladowania (dotyczących zarówno codziennego postępowania, jak i współżycia w rodzinie).👩👧👧👨👦 💑