Szykują się zmiany w internetowym handlu. Większy dostęp do zagranicznych towarów
Internetowi sprzedawcy towarów i usług nie będą mogli dłużej stosować geoblokad – zdecydował Parlament Europejski. Nowe przepisy będą mogły wejść w życie jeszcze w tym roku, ułatwiając znacznie życie kupującym.
Geoblokowanie, to ograniczanie konsumentom dostępu do towarów i usług ze względu na to, w jakim kraju żyją. Od lat skutecznie utrudnia to życie mieszkańcom UE.
Klienci mają kłopoty, gdy chcą kupić przez internet towary lub usługi u zagranicznego dostawcy. Bywa, że transakcja jest niemożliwa, albo klient jest automatycznie przekierowywany na lokalne strony producenta, gdzie zdarza się że towary są sprzedawane po wyższych cenach, albo ich wybór jest ograniczony.
Przeciwdziałać temu chce Parlament Europejski. „Konsumenci będą mieli większy i łatwiejszy dostęp do zagranicznych produktów, rezerwacji hoteli, wypożyczania samochodów czy kupowania biletów na muzyczne festiwale i do parków rozrywki na terenie UE” – napisano na stronie PE.
Nowe przepisy zabraniają tzw. geoblokowania. Oznacza to, że sprzedawcy będą musieli traktować wszystkich konsumentów tak samo, bez względu na to, z jakiego kraju składają zamówienie. Takie regulacje będą obowiązywały m.in. przy zakupie przedmiotów, usług elektronicznych, np. programów antywirusowych, dostępu do chmury, hostingu stron internetowych czy usług, które są świadczone w kraju-siedzibie przedsiębiorcy lub w innej lokalizacji, np. biletów na koncerty.