GliwiceInformacje

Starostwo Powiatowe w Gliwicach: Spotkanie w sprawie publicznego transportu zbiorowego

Sprawom publicznego transportu zbiorowego na terenie powiatu gliwickiego poświęcone było spotkanie, zorganizowane z udziałem Grzegorza Kwitka, członka Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Spotkanie odbyło się 28 lutego w Starostwie Powiatowym w Gliwicach. – Zorganizowaliśmy je z inicjatywy radnego Adama Wojtowicza – informuje starosta gliwicki Waldemar Dombek. – Złożył on interpelację dotyczącą kwestii opłacania biletu komunikacji zbiorowej dla młodzieży szkolnej w wieku od 16 do 18 roku życia, realizującej obowiązek nauki szkolnej, zamieszkałej na terenie powiatu gliwickiego. Tematyka spotkania okazała się jednak znacznie szersza.

W spotkaniu uczestniczyli również burmistrz Toszka – Grzegorz Kupczyk i wójt Wielowsi – Ginter Skowronek oraz pracownicy starostwa z wydziałów zajmujących się transportem i komunikacją oraz edukacją.

Grzegorz Kwitek szeroko omówił sprawy organizacji publicznego transportu zbiorowego na terenie regionu. Obecnie jest on realizowany przez trzy związki celowe: KZK GOP, MZKP Tarnowskie Góry i MZK Tychy. Na podstawie uchwały intencyjnej KZK GOP przekaże zadania z zakresu organizacji transportu zbiorowego do Metropolii od 1 stycznia 2019 r. W przyszłości powstanie sieć komunikacyjna opracowana przez Metropolię w nowo tworzonym planie transportowym, a funkcjonująca w oparciu o unię biletową.

Obecnie, od 1 stycznia 2018 r. na terenie regionu, na mocy Porozumienia w sprawie ustanowienia zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego, zawartego pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, KZK GOP w Katowicach, MZKP w Tarnowskich Górach, MZK Tychy oraz Gminą Rudziniec funkcjonuje bilet zintegrowany. Jednocześnie w ramach porozumienia uczniowie do 16 roku życia mogą za darmo podróżować komunikacją miejską w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, skupiającej 41 miast i gmin. Ujednolicono też zasady podróżowania na obszarze obsługiwanym przez trzech organizatorów komunikacji.

– Przyjęte rozwiązania zostały oparte o głębokie analizy, rozważane były różne warianty, w tym także wariant wprowadzenia darmowego biletu dla dzieci i młodzieży uczącej się do 18 roku życia. Niestety takie rozwiązanie wiązałoby się z kosztami przekraczającymi 20 mln złotych – mówił Grzegorz Kwitek. – Wypracowano zatem rozwiązanie wprowadzające darmowe bilety do 16 roku życia. Idea wprowadzenia darmowych przejazdów dla najmłodszych uczniów miała na celu nie tylko zastosowanie ulg finansowych dla korzystających z transportu publicznego, lecz także wypracowanie pewnych mechanizmów społecznych i nawyków do korzystania z komunikacji publicznej. W tym celu rozszerzono tę ulgę także o okres wakacyjny. Tak skalkulowana propozycja nie może jednak ujmować finansowania biletów dla młodzieży uczącej się od 16 do 18 roku życia, bo przekracza to możliwości finansowe Metropolii. By można było wprowadzić takie rozwiązanie, konieczne byłoby przeniesienie całego ciężaru jego finansowania na gminy należące do Metropolii, przy udziale Skarbu Państwa. W ramach obecnie wnoszonych składek gmin darmowy bilet mógł zostać udostępniony tylko dzieciom do 16 roku życia.

Stwierdzono, że po to, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom społecznym finansowania biletów do 18 roku życia, gminy powiatu gliwickiego mogłyby rozważyć rozwiązanie polegające na współfinansowaniu lub wykupieniu biletów dla młodzieży od 16 do 18 roku życia. Pewne rozwiązania polegające na dofinansowaniu biletów dla dzieci z własnych środków wprowadziła np. Gmina Tychy – dofinansowuje bilety dla dzieci z rodzin ubogich, które korzystają z pomocy społecznej. O takich kwestiach gminy muszą jednak decydować we własnym zakresie. Na rozwiązania systemowe w zakresie działań Metropolii muszą się zgodzić wszystkie gminy przynależne do Metropolii. Takie decyzje podlegają szerokim konsultacjom i przewidzianej prawem procedurze. I tak, w kwestii darmowych biletów dla uczniów do 16 roku życia były prowadzone konsultacje, które zakończyły się akceptacją takiego rozwiązania przez wszystkie gminy.

Obecnie, przy braku możliwości zastosowania rozwiązań systemowych w kwestii finansowania biletów do 18 roku życia, najprostszym rozwiązaniem byłoby kupowanie biletów przez poszczególne gminy. Dla zainteresowanych gmin Metropolia przygotowuje program hurtowych zakupów biletów, po niższych cenach.

Można także rozważyć system pomocy w oparciu o art. 90t ust. 1 i 4 ustawy o systemie oświaty, w formie refundacji kosztów zakupu biletów przez Powiat Gliwicki. Wsparcie to mogłoby dotyczyć wyłącznie uczniów, którzy dojeżdżają do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat.  Starostwo zobowiązało się do przeanalizowania możliwości prawnych zastosowania takiego rozwiązania.

Jak poinformował Grzegorz Kwitek, koszty transportu publicznego wynoszą ok. 700 mln złotych, z czego tylko 220 mln złotych to wpływy z biletów. Resztę kosztów transportu pokrywają gminy. Na etapie prac Metropolii w sferze transportu publicznego obniżono ceny biletów, wprowadzono unię taryfowo-biletową, gdzie gminy wyraziły chęć sfinansowania ubytków. Trwają rozmowy z kolejami, co do biletów jednorazowych i wspólnej taryfy. Taka integracja doskonale funkcjonuje na terenie Tychów, tam bilety sprzedawane przez kolej są honorowane w autobusach. Metropolia jest na etapie prac nad połączeniem kolejowym na trasie Tychy-Będzin. Następnym krokiem mają być prace nad uruchomieniem połączenia kolejowego Katowice-Pyskowice. Tym rozwiązaniem w szczególności będą zainteresowane północne gminy powiatu gliwickiego, o czym mówił burmistrz Toszka.

Grzegorz Kwitek podkreślił, że rozwiązania transportu kolejowego wymagają szeroko zakrojonej współpracy Kolei Śląskich, Przewozów Regionalnych. Poinformował, że marszałek Województwa Śląskiego podejmuje działania w sprawie kolei metropolitalnej, która swym zasięgiem obejmie cały region. Obecnie przygotowywane jest studium transportowe.

Kolejną omówioną sprawą była możliwość przystąpienia do Metropolii  gmin, które obecnie do niej nie należą. Gminy takie mogą ubiegać się o przyjęcie, a potem przekazać Metropolii zadania z zakresu transportu publicznego, przy finansowaniu w oparciu o ustalone z Metropolią zasady.

Info: starostwo.gliwice.pl