RODZINNY PIKNIK POD SKRZYDŁAMI GLIWICKIEGO AEROKLUBU
kolejna edycja plenerowej imprezy, która odbyła się na płycie gliwickiego lotniska w dniu 3 czerwca dobiegła końca. Podobnie jak w ubiegłym roku kiedy to miasto świętowało 100 – lecie powstania lotniska i 60 – lecie powstania Aeroklubu, i w tegorocznej lotniczej imprezie, nie brakowało atrakcji.
Otwarcie imprezy zaplanowano na godzinę 13.00. niedługo potem wystartował samolot z ekipą spadochroniarzy, którzy stali się pierwszym mocnym akcentem otwarcia lotniczego pikniku. Niedługo potem wystartował samolot PZL – 101 Gawron, za nim na holu szybowiec Junior, który wykonał pokaz akrobacji.
Nie mogło zabraknąć na pokazie popularnego Antka, którego sylwetkę rozpoznają w Polsce nie tylko pasjonaci lotnictwa. An – 2 wzbił się w powietrze z kolejna grupą skoczków. W tym samym czasie PZL Gawron wyciągnął doskonale wszystkim znanego Bociana.
Na płycie lotniska można było podziwiać między innymi takie samoloty jak Eurocub, 3 – Xtrim, Bu – 131, Skylark*, Cessna 172, Cessna 150, Zlin 526AFS*, Socata TB 20, Husky A – 16 a także jeden z nowszych pomysłów inżynierów lotnictwa – wiatrakowiec Cavalon*… Praktycznie przez cały czas trwania imprezy przeloty i akrobacje samolotów można było obserwować nieprzerwanie. Żołnierze jednostki wojskowej AGAT i 6. Brygady Powietrzno Desantowej z Bielska Białej prezentowali sprzęt bojowy i pojazdy, wśród nich i takie które pamiętają wojnę w Afganistanie.
Na płycie lotniska można było podziwiać wiele typów samolotów, a organizatorzy chętnie odpowiadali na wiele pytań. Na pasjonatów militariów, historii i lotnictwa czekało wiele atrakcji, była wystawa polskiego sprzętu zbrojeniowego. Sprzęt prezentowali funkcjonariusze Straży Granicznej, Policja, Inspektorat Ruchu Drogowego, Bractwo Kurkowe Miasta Zabrze. Z bogatą ofertą wystąpiło Nadleśnictwo Świerklaniec i wszystkim nam znany Piotr Kulczyna który reprezentował Nadleśnictwo Rybnik
Ptakom podobni;
Wielu twierdzi, że lotnictwo, to coś więcej aniżeli tylko sport, służba, czy zawód. To coś nazywamy pasją, a przy tym wyjątkowo silnie zakorzenionym w człowieku romantyzmem, tego Polakom nigdy nie brakowało, być może dlatego właśnie uważani są za jednych z najlepszych pilotów na świecie. „Polak rodzi się ze skrzydłami, bo to marzyciel, który dzięki odwadze potrafi ryzyko zamienić w poezję – ptakom podobni, tacy są właśnie ci ludzie. Poeci piszący wiersze rykiem silników, i niczym ptaki w swoich szybowcach, wolni wsłuchani w szept wiatru i bicie serca.
To dzięki takim ludziom jak Andrzej Daszyński, Radosław Żaczek, Jerzy Mercik, Jacek Niezgoda, Andrzej Brzeski, Wojciech Gawroński, Janusz Gąsienica, mieliśmy okazję już po raz kolejny nieco bliżej poznać piękno tego sportu. Na skrzydłach marzeń, bo to od tego się zaczyna, poprzez upór i konsekwentne dążenie do celu, tylko tak i tą drogą można dojść do fotela pilota, schwycić za stery i zamienić marzenia w równie piękną rzeczywistość – „Ptakom podobni”.
Na koniec należy przypomnieć o tych, dzięki którym mogliśmy uczestniczyć w tegorocznym gliwickim lotniczym święcie a byli to; Prezydent Miasta Gliwice, Aeroklub Gliwice, a także Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego. Piknik został objęty patronatem honorowym przez Ministra Obrony Narodowej oraz Marszałka Województwa Śląskiego.
Perełki gliwickiego lotniczego święta;
Pan Witold Ciesielski przyjechał z Katowic, na swoim stanowisku prezentował bardzo ciekawe repliki broni czarno prochowej z XVII, XVIII i XIX wieku. Entuzjastom tego hobby tłumaczył działanie broni i historię jej powstania.
Z pewnością wielką atrakcją były śmigłowce, jednakże wiatrakowiec przyciągną od samego początku imprezy, liczne grupy ludzi chętnych i ciekawych bliższego zapoznania się z tą maszyną.
Cavalon*; To dwumiejscowa maszyna w układzie foteli side – by – side. Takie rozwiązanie zdaniem konstruktorów zapewnia zarówno pilotowi jak pasażerowi znaczna przestrzeń, co jak zapewnia producent pozwala na wysoki komfort podróżowania. Ciekawostką jest także to, że w tym typie wiatrakowca możliwe jest dostosowanie foteli i pedałów do wymogów użytkownika. Prędkość przelotowa Cavalona to 145 km/h a duże zbiorniki paliwa pozwalają na przebywanie w powietrzu do 5 godzin. (więcej na; lotniczapolska.pl/Cavalon-nowywiatrakowiec-z-Auto-Gyro,19160)
Broszura producenta.
Skylark Dova DV – 1*; Producent Czechy. Zaliczany jest do grupy ultralekkich samolotów. Dwumiejscowy dolnopłat, zbudowany został w całości z profili duralowych i blachy. Napędzany silnikami Rotax 912UL o mocy 80 KM, bądź Rotax 912 ULS (100 KM), lub Rotax 914 UL (115 KM). Jest także możliwość zastosowania silników BMW R 1100. Prędkość podróżna to 210 km/h. Zasięg samolotu to 1200 km. (więcej na www.samoloty.pl/…/dova-aircraft,dova-skylark-strefa-lotnicz…).
Zlin 526AFS*; Producent Czechy. Jest to znany i chwalony przez pilotów samolot, przeznaczony głównie do szkolenia i akrobacji lotniczych.
Socata*; Producent Francja. Lekki samolot szkolno turystyczny. Charakteryzuje się przestronnym wnętrzem i dużym przeszkleniem kabiny. www.samoloty.pl/samoloty-turystyczne/socata/socata-tb-seia
Info : Tadeusz Puchałka









