Ciekawostki z ...Informacje

Rodzic załatwi więcej formalności przez internet

Już można nowonarodzone dziecko zarejestrować online w urzędzie stanu cywilnego, można też w taki sam sposób pobrać zaświadczenie o meldunku. 25 kwietnia weszły w życie nowe przepisy, które to umożliwiają. 

Jest to nowelizacja z 1 marca tego roku trzech ustaw: o ewidencji ludności, informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz prawa o aktach stanu cywilnego. Część przepisów tej ostatniej wejdzie w życie 1 czerwca.

Rejestracja dziecka za pomocą myszki

Dzięki nowym przepisom rodzice noworodka będą mogli zgłosić fakt urodzenia dziecka osobiście w urzędzie albo przez internet.

Zgłoszenia dziecka będą mogli dokonać tylko jego rodzicie, jeśli będą mieli profil zaufany albo podpis kwalifikowany, bo korzystanie z takiej usługi wymaga urzędowego uwierzytelnienia się.

W formularzu zgłoszenia będzie rubryka z oświadczeniem o wyborze imion noworodka.
Przy rejestracji dziecka rodzice mogą zadeklarować, czy chcą otrzymać odpis aktu urodzenia w formie elektronicznej, czy wolą, żeby został przesłany tradycyjną pocztą. Odpis dokumentu można będzie też pobrać osobiście w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w całym terenie kraju. Akty urodzeń nie mają określonego terminu ważności.

Zdaniem Ministerstwa Cyfryzacji, które jest autorem przepisów, nowe uregulowania odciążą rodziców od konieczności osobistego przychodzenia do urzędu stanu cywilnego i poświęcania czasu na czynności urzędowe. Teraz osobista obecność co najmniej jednego z rodziców w urzędzie stanu cywilnego w celu rejestracji nowo narodzonego dziecka było konieczne.

Dodatkowo niezbędne jest teraz złożenie oświadczenia o imionach, jakie dziecko będzie nosiło. Urzędnik sporządza protokół, który podpisuje zgłaszający rodzic oraz kierownik urzędu stanu cywilnego.

Teraz rejestracja dziecka przez internet i wybór imion dla niego od razu trafi na skrzynkę urzędu stanu cywilnego i na tej podstawie jego kierownik wystawi akt urodzenia.
Rejestracja dziecka online nie jest pierwszą czynnością urzędową, którą można wykonać przez internet. Od pewnego czasu w ten sposób bowiem można już składać wnioski o odpis aktu stanu cywilnego.

Zaświadczenie także z sieci

Od stycznia przyszłego roku będzie można pobierać online zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy.

Tak jak w wypadku zgłoszenia dziecka, osoba która będzie chciała online otrzymać takie zaświadczenie, musi mieć profil zaufania lub podpis kwalifikowany.

Teraz nie ma możliwości przesłania zaświadczenia o zameldowaniu elektronicznie za pośrednictwem zaufanego profilu e-PUAP.

Wydawanie zaświadczeń online będzie następnym krokiem w informatyzacji obowiązków meldunkowych. Od 1 stycznia tego roku jest już możliwość zameldowania się online, czyli bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie.

Szybka informacja o błędach

Nowela przewiduje również, że podmioty, które mają dostęp do rejestru PESEL będą mogły bezpośrednio informować ministra cyfryzacji o niezgodności danych ze stanem faktycznym.

Chodzi m.in. o Narodowy Fundusz Zdrowia lub Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki temu szybciej będzie można usunąć niezgodność tych danych ze stanem faktycznym.

Nowela ma też przyspieszyć aktualizację danych w rejestrze PESEL.