Pyrzowice/Piekary Śląskie/A1: Rozpoczęto odwierty geotechniczne na potrzeby ekspertyzy dla autostrady A1
Od poniedziałku trwają prace, które przyniosą redukcję największych nierówności jezdni autostrady A1. Przeprowadzimy je w ośmiu miejscach i obejmą około 1200 m² nawierzchni. To doraźne działania przed docelowym i kompleksowym remontem odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie. Prace będą polegały na sfrezowaniu nawierzchni jezdni w miejscach największego jej wypiętrzenia i ułożenia nowej. Przy sprzyjających warunkach pogodowych roboty zostaną zakończone w połowie lipca bieżącego roku.
Od przyszłego tygodnia zwiększona zostanie intensywność wykonywania badań geotechnicznych związanych wykonywaniem ekspertyzy, na podstawie której powstanie program naprawczy dla tego odcinka autostrady. Zostanie wykonanych 220 odwiertów w różnej technologii. Ze złożonego harmonogramu odwiertów wynika, że zakończenie badań geotechnicznych powinno nastąpić do końca lipca 2023 roku. Wykonawca zrealizował już praktycznie cały zakres inspekcji wizyjnej kanalizacji deszczowej. Kontynuowana jest także inwentaryzacja obiektów inżynierskich. W międzyczasie analizowane są wyniki monitoringu kanalizacji deszczowej oraz diagnostyki nawierzchni i inwentaryzacji wysokościowej.
Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. Zakończenie prac projektowych nastąpi w styczniu 2024 roku. Od wyników ekspertyzy i wynikającego z niej zakresu remontu będzie zależał dalszy harmonogram działań – „Na tym etapie zakładamy ogłoszenie przetargu na wykonanie prac naprawczych niezwłocznie po wykonaniu opracowań projektowych. Szacujemy, że rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w pierwszej połowie 2025 roku i wykonawca będzie mógł rozpocząć prace w terenie” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
22 czerwca wydłużono odcinki objęte ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Widoczność wprowadzonych zmian organizacji ruchu zapewni cykliczne powtarzanie sekwencji znaków o ograniczeniu prędkości oraz ostrzegających przed odcinkiem jezdni, na którym występują jej nierówności. Aby podkreślić znaczenie oznakowania ostrzegawczego, ustawiono je na tle folii fluorescencyjnej w kolorze żółtym.
Na czas remontu oraz wykonywania badań geotechnicznych, na odcinku zależnym do potrzeb, będzie zawężana jezdnia do jednego pasa ruchu. Obowiązywało będzie wprowadzone na całym odcinku ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Info: GDDKiA