KnurówNewsy

Linia kolejowa nr 149 łącząca Zabrze-Makoszowy z Leszczynami w remoncie.

Pewnie mieszkańcy Knurowa dziwią się co to się dzieje przy estakadzie autostrady A1 na ul. Dworcowej.

Firma Skanska która wygrała przetarg na budowę tego odcinka gromadzi tam kruszywo i ma w pewnym sensie magazyn na zużyte podkłady kolejowe i inne elementy zużytej infrastruktury kolejowej.
Na tym odcinku knurowskim korytowaniu został poddany już 300 m odcinek. Prace przebiegają bardzo sprawnie. Podobna sytuacja jest w starych Szczygłowicach w rejonie dworca PKP. Możliwość przywrócenia ruchu kolejowego stała się dzięki wybudowaniu mostu- przepustu na Bierawce.

Jeśli chodzi o historię, linia ta była budowana etapami od 1888r i ukończona po II wojnie światowej.
W 1986 zelektryfikowano odcinek Gierałtowice – Leszczyny a w 1987 resztę linii. W 2000 roku zawieszono ruch pasażerski, ale jeszcze w 2005 roku krakowskie SMK zorganizowało przejazd nieczynnymi dla ruchu osobowego liniami, jak 141, 149, czy 169. W 2006 roku jechał tam pociąg pielgrzymkowy, istniały też rok później objazdy przez Knurów. W 2009 roku zawalił się most nad rzeką Bierawką w Szczygłowicach. Wówczas PLK unieważniło przetarg Kompanii Węglowej celem odbudowy 150 m torowiska i samego mostu. Obecnie most jest odbudowany dzięki zgodzie PLK na organizację ruchu kolejowego przez firmę Banimex. PLK z kolei opracowuje studium wykonalności remontu i udostępnienia dla ruchu pasażerskiego pozostałego odcinka linii. Most nad rzeką Bierawką został wyremontowany i oddany do użytku w czerwcu 2014 r. PKP z kolei zorganizowały w sierpniu pierwszy przetarg na odbudowę toru nr 1 na odcinku Knurów – Leszczyny, warty 30 mln zł, który w październiku został unieważniony z racji minimalnej oferty wyższej o 10 mln zł. Drugi przetarg w styczniu 2015 wygrała Skanska – NDI. Linia ma zostać udrożniona na pierwszym torze do grudnia 2015 r., a na drugim w 2016 r.. Natomiast między byłą stacją Gierałtowice a stacją Przyszowice trwają inne prace. Roboty obejmują podniesienie toru nr 1 o 1,3, podniesienie toru nr 2 o 1,1m, wymianę uszkodzonych/starych słupów trakcji elektrycznej, wycinkę drzew na skarpie i udrożnienie rowów biegnących w okolicy skarpy. Do podpisania umowy PKP PLK ze Skanską doszło 30 kwietnia.

11709999_926551824064703_7626601854653117596_o 11717508_926552004064685_5099614674522853383_o 11709677_926551944064691_4907217771300590128_o