Kraj: Nowy znak przed przejazdem kolejowym – klucz do bezpieczeństwa czy tylko rozwiązanie doraźne?
Wypadek z udziałem ciężarówki i pociągu na przejeździe kolejowym w Nowej Suchej ujawnił dramatyczny brak wiedzy niektórych kierowców o tym, jak postępować w sytuacjach awaryjnych.
Tragedia mogła zostać uniknięta, gdyby na przejeździe znajdował się odpowiedni znak informujący o konieczności wyłamania rogatki. Choć już pojawił się projekt wprowadzenia nowego znaku G-25, eksperci zastanawiają się, czy to wystarczy, by zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości.
Wypadek, do którego doszło na przejeździe kolejowym w Nowej Suchej, stał się powodem do dyskusji na temat zachowań kierowców w takich sytuacjach. Kierowca ciężarówki, pomimo sygnałów świetlnych i opuszczających się zapór, postanowił przekroczyć tory.
Zamiast próbować wyłamać rogatkę, pozostawił pojazd na torach, czekając na nadjeżdżający pociąg. Siedmiu pasażerów pociągu odniosło obrażenia, a straty materialne oszacowano na ponad 12 milionów złotych. Dla kierowcy wywrotki ważniejszy okazał się szlaban niż życie pasażerów kolei. Mężczyzna teraz stanie przed sądem i grozi mu do ośmiu lat więzienia.
W odpowiedzi na tę sytuację opracowano projekt nowego znaku G-25, który ma informować kierowców, że w przypadku utknięcia na torach, należy wyłamać rogatki. Nowy znak miałby pojawić się na wewnętrznej stronie drugiej bramy w kierunku ruchu, a jego tło byłoby zielone. Dodatkowo, możliwe byłoby umieszczenie panelu z napisem „w razie utknięcia wyłam szlaban” w języku narodowym.
Choć wprowadzenie nowego znaku mogłoby zredukować liczbę przypadków porzucania pojazdów na torach, eksperci uważają, że samo wprowadzenie oznaczenia nie wystarczy. Niezbędne jest również zwiększenie edukacji kierowców w zakresie zachowania w sytuacjach awaryjnych.
Wiedza przekazywana w czasie kursów na prawo jazdy, szczególnie w kwestii postępowania na przejazdach kolejowych, wydaje się niewystarczająca. To właśnie znajomość zasad postępowania w takich sytuacjach może decydować o życiu lub śmierci.
Info: PAP