InformacjeKraj

Kraj: Jak załatwić swoje sprawy w ZUS mieszkając za granicą?

Rodacy mieszkający za granicą często myślą, że załatwienie spraw w ZUS wymaga osobistej wizyty w Polsce. W rzeczywistości wiele kwestii można załatwić online, a informacje uzyskać podczas e-wizyty. Ekspert ZUS, Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim, zwraca uwagę na korzyści płynące z tej formy kontaktu.

Dzięki e-wizycie Polacy, którzy od lat mieszkają w USA czy Kanadzie, mogą bez trudu dowiedzieć się, jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku o polską emeryturę. Wystarczy zarezerwować wizytę na stronie www.zus.pl/e-wizyta i pamiętać o różnicach czasowych, by umówić się na dogodną porę.

E-wizytę można odbyć na różnych urządzeniach – wystarczy komputer z kamerą i mikrofonem, tablet lub smartfon. W trakcie rozmowy online można poruszyć nie tylko temat emerytur i rent, ale także spraw związanych z zasiłkami czy prowadzeniem firmy.

Dla osób, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny, ale również pracowały w kraju, w którym obecnie mieszkają, ważne jest, aby złożyć wniosek o emeryturę w odpowiedniej instytucji ubezpieczeniowej tego kraju. To ona ma obowiązek przekazania wniosku do instytucji w innych państwach, w których osoba pracowała. W przypadku, gdy osoba ma tylko okresy pracy w Polsce, wniosek można przesłać do ZUS pocztą lub złożyć osobiście w najbliższej placówce.

Istnieje także możliwość złożenia wniosku elektronicznie poprzez platformę eZUS (PUE), pod warunkiem posiadania konta na tej platformie oraz profilu zaufanego na ePUAP. Oryginalne dokumenty należy dostarczyć do ZUS osobiście lub wysłać pocztą.

Info: ZUS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *