Kraj: „Czarna Skrzynka” obowiązkowym wyposażeniem samochodów
Unia Europejska kładzie coraz większy nacisk na bezpieczeństwo drogowe, co znajduje swoje odzwierciedlenie w nowych, obowiązkowych elementach wyposażenia pojazdów. 7 lipca do listy wymogów dołączył moduł EDR, czyli „czarna skrzynka”.
EDR to skrót od Event Data Recorder, czyli rejestrator zdarzeń. Takie urządzenia nie są żadną nowością, gdyż można je znaleźć w wielu pojazdach. Od lipca 2022 roku są one obowiązkowe w samochodach homologowanych po tej dacie. Dotychczas modele homologowane wcześniej nie musiały być wyposażone w moduł EDR, choć wiele z nich go posiada. Teraz ma się to zmienić.
Od 7 lipca 2024 roku EDR stał się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych aut osobowych homologowanych na terenie UE. Dlaczego? Unijni przedstawiciele twierdzą, że chodzi zarówno o bezpieczeństwo, jak i kwestie prawne. Dane rejestrowane przez „czarne skrzynki” pozwolą bowiem lepiej ustalać przebieg i przyczyny zdarzeń drogowych.
Informacje z rejestratorów mogą okazać się przydatne np. przy rozstrzyganiu winy, jeśli wystąpią o nie odpowiednie służby. Będą też stanowić cenne źródło informacji dla instytucji zajmujących się bezpieczeństwem drogowym. Kierowcy, którzy obawiają się o prywatność, mogą jednak spać spokojnie – globalne dane będą anonimizowane i niedostępne dla osób postronnych.
Zadaniem modułu EDR nie jest bowiem udostępnianie informacji o zachowaniach kierowców, lecz ich rejestrowanie. Do pozyskania danych niezbędny jest fizyczny odczyt pamięci przy użyciu specjalistycznych narzędzi.
Sam moduł to nic innego jak elektroniczna płytka montowana najczęściej w kierownicy. Jej zadaniem jest ciągły zapis grupy parametrów z ostatnich pięć sekund przed zdarzeniem. Dane nadpisywane są ciągle, a ich ostateczna rejestracja następuje dopiero wtedy, gdy system odczyta zmianę prędkości o co najmniej 8 km/h w czasie 150 milisekund. Mówiąc prościej – gdy dojdzie do kolizji lub wypadku.
Nowe przepisy to krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i lepszego rozumienia przyczyn wypadków. Dzięki temu rozwiązaniu, Europa stawia na precyzyjne i naukowe podejście do poprawy warunków drogowych, co ma na celu zmniejszenie liczby wypadków i ofiar na drogach.
Fot. Canva