Gliwice: Bezpieczniej na ulicach
W trosce o bezpieczeństwo pieszych i kierowców, w Gliwicach stosuje się coraz więcej rozwiązań sprzyjających bardziej rozsądnej jeździe. Część z nich wprowadzana jest na prośbę mieszkańców. Tylko w ostatnich miesiącach na kilkunastu gliwickich ulicach zamontowano progi spowalniające i wyniesione przejścia dla pieszych, wprowadzono też dodatkowe ograniczenia prędkości.
Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom dróg, w zależności od potrzeb i możliwości, w różnych częściach miasta, wprowadzane są różne rozwiązania. Każda lokalizacja jest analizowana przez specjalistów.
Progi zwalniające wybudowano w ostatnim czasie na ulicach: Kowalskiej, Szobiszowickiej i Powroźniczej. Z inicjatywą wprowadzenia tego typu rozwiązań wystąpili mieszkańcy tych ulic.
– Progi zwalniające z pewnością przyczynią się do ograniczenia prędkości pojazdów. Ich budowa zrealizowana została ze środków z kasy miejskiej w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego. Zarząd Dróg Miejskich w minionych miesiącach prowadził wiele różnych przedsięwzięć wpływających na poprawę bezpieczeństwa, zwłaszcza mniej chronionych uczestników ruchu. Na terenie Gliwic nie tylko pojawiły się azyle dla pieszych, ale też wyniesione przejścia. Wszystkie te rozwiązania służą spowolnieniu ruchu pojazdów prowadzonych przez kierowców, którzy nie zawsze stosują się do obowiązujących ograniczeń prędkości – mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy ZDM.
Zarząd Dróg Miejskich przychylił się do postulatów mieszkańców domów przy ul. Dolnych Wałów. Droga już wcześniej objęta była ograniczeniem prędkości do 40 km/h, ale niektórzy kierowcy ignorowali znaki, a to – pomijając już kwestię łamania prawa – przeszkadzało mieszkańcom, którzy narzekali m.in. na zbytni hałas „pędzących” samochodów. ZDM zamontował tam progi wyspowe wymuszające spowolnienie ruchu, ale jednocześnie – dzięki odpowiedniej wysokości – umożliwiające przejazd poruszającym się ul. Dolnych Wałów autobusom miejskim.
Nowe wyniesione przejścia dla pieszych pojawiły się natomiast w rejonie placówek oświatowych oraz miejsc, w których występował problem z dostosowaniem się niektórych kierowców do ograniczeń prędkości. Powstały w ciągu ulic: Dubois, Elsnera, Orląt Śląskich, Sienkiewicza, Królowej Bony, Gierymskiego, Beskidzkiej i aż trzy na ul. Okrzei. W sumie Gliwice wzbogaciły się o dziesięć tego typu rozwiązań, a inwestycja została zrealizowana w ramach programu „Bezpieczny pieszy – budowa 10 wyniesionych przejść dla pieszych w Gliwicach w systemie zaprojektuj i wybuduj”. Realizacja możliwa była dzięki dofinansowaniu otrzymanemu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w wysokości ponad 452 tys. zł (budowa przejść kosztowała ponad 587 tys. zł).
Na ul. Portowej zakończyła się reorganizacja przejść. Po analizie dróg poruszania się pieszych, niektóre z nich zostały przesunięte w rejon oświetlenia ulicznego, a inne zlikwidowane. Zmiany objęły też lokalizację przystanku autobusowego, który znajdował się w pobliżu przejść. Także na tej ulicy w jednym z miejsc za konieczne uznano powstanie azylu dla pieszych. Azyl dla pieszych powstał ostatnio również na ul. Tarnogórskiej, na przejściu w pobliżu nowego obiektu handlowego. Elementy spowolnienia ruchu pojawiają się także przy okazji przeprowadzania remontów dróg. Zakończyły się prace przy remoncie niedużego, ale istotnego odcinka drogi wewnętrznej, łączącej ul. Kujawską z Pszczyńską. W ramach zadania m.in. starą nawierzchnię asfaltową zamieniono na nową z kostki betonowej i wybudowano dwa spowalniacze ruchu.
ZDM przymierza się do wprowadzenia kolejnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo – jeszcze w listopadzie w południowej części Bojkowa rozpoczną się z prace związane z wprowadzeniem ograniczenia prędkości, zainicjowane przez Radę Dzielnicy Bojków. Strefa TEMPO 30 obejmie m.in. ulice: Snopową, Spacerową, Żytnią, Jeziorną, Plonową i Pistacjową. W tym roku strefą TEMPO 30 objęto już część dzielnicy Wójtowa Wieś. Wcześniej możliwość poruszania się z prędkością nie większą niż 30 km/h wprowadzono m.in. w dzielnicach Sikornik, Czechowice i Politechnika.
Info: UM Gliwice