Czerwionka-Leszczyny: Od izolacji do adaptacji. Dzieci wracają do szkół
Uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych dziś rozpoczynają naukę w systemie hybrydowym, co oznacza powrót do szkół po kilku miesiącach edukacji zdalnej. Powrót do zajęć jest możliwy w reżimie sanitarnym i przy zachowaniu ważnych zasad bezpieczeństwa. Dyrektorzy szkół i nauczyciele od kilku tygodni koncentrują się na zorganizowaniu nowych zasad pracy. Równie ważne jak bezpieczeństwo epidemiologiczne staje się zapewnienie uczniom wsparcia emocjonalnego.
W tej sytuacji kluczowe jest, aby okazać wsparcie dzieciom i młodzieży. Pandemia, nauka w domu przed komputerem, brak bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami spowodowały wiele szkód, a na uczniów spadło mnóstwo problemów emocjonalnych. I choć wszyscy są zgodni, że szkoła jest miejscem, w którym przede wszystkim się uczymy, teraz pierwsze dni poświecić trzeba na adaptację do nowych warunków, odbudowanie relacji uczeń-nauczyciel i więzi rówieśniczych. Ważne, aby powrót do szkoły pozbawiony był stresu. Dlatego uczniowie gminnych placówek oświatowych mogą liczyć na wsparcie ze strony swoich nauczycieli.
“Spotkanie w szkole oznacza z jednej strony radość, z drugiej lekki strach – przyznaje dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 Iwona Szmelich. – Bardzo tęsknimy za uczniami, dlatego proponujemy im powrót na innych zasadach. Zaczniemy dniem integracji – dniem z wychowawcą, bez książek, zeszytów. Dniem, w którym skupimy się na wzajemnych relacjach. Zapomnimy na chwilę o kartkówkach, klasówkach i pracach domowych. Będziemy nadrabiać relacje, które są dla nas priorytetem” – podkreśla Iwona Szmelich.
W Szkole Podstawowej nr 8 uczniowie mogą liczyć na „Tydzień ulgi”.
„Wspieramy naszych uczniów w tym trudnym czasie. Zaapelowałem do nauczycieli i poprosiłem o zdrowy rozsądek w zakresie oceniania i nauczania. Ważne, aby uczniowie jak najlepiej odnaleźli się w nowej, szkolnej rzeczywistości. Ze względu na wprowadzony system organizacji pracy szkoły i rotację uczniów, taryfa ulgowa trwać będzie od 17 do 28 maja”
– wyjaśnia dyrektor SP 8 Aleksander Pyszny.
Z kolei w Szkole Podstawowej w Bełku poniedziałek – 17 maja i wtorek – 18 maja ogłoszono dniami bez sprawdzianów, kartkówek oraz zadań domowych.
„Pragniemy w ten sposób wspierać naszych uczniów w przezwyciężeniu stresu, obaw, które im na pewno towarzyszą w tych trudnych dla nas wszystkich czasach pandemii”
– podkreśla dyrektor SP Bełk Krystyna Janiszewska.
A gdy tak zacząć powrót do szkoły od uroczystości urodzinowych?
Na moc pozytywnych wrażeń mogą liczyć uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5, bo w dziś ich placówka świętuje 105. urodziny.
„Przygotowaliśmy przepiękne świąteczne padlety czyli wirtualne tablice dla uczniów klas I- III oraz klas IV – VIII – wyjaśnia dyrektor SP 5 Małgorzata Marciniak. – Uczniowie klas uczący się stacjonarnie dziś przyszli do szkoły ubrani odświętnie. W ramach zajęć będą prowadzone pogadanki: wspominające nasze wspaniałe 100-lecie, historię szkoły, postać patrona Henryka Sienkiewicza oraz rozstrzygnięcia konkursów, które ogłosiliśmy już ponad miesiąc temu dla naszych uczniów. Nowością są „wyzwania”, które wymyśliły klasy dla siebie. Łączymy w nich edukację i dobrą zabawę. Uczniowie, dla których prowadzone będą zajęcia on-line również ubiorą się odświętnie i wspólnie o godz. 10.00 śpiewamy nasz „szkolny hymn” o Henryku Sienkiewiczu” – wylicza Małgorzata Marciniak.
„Pamiętajmy, że dzieci potrzebują czasu, żeby dostosować się nowych warunków. Bardzo pomocne w procesie adaptacji jest wsparcie ze strony nauczyciela, ale także i rodzica – empatia, rozmowa, wspólne szukanie rozwiązań”
– dodają nauczyciele.
Zgodnie z zapowiedzią rządu nauka hybrydowa ma potrwać do 28 maja. Oznacza to, że od 31 maja wszyscy uczniowie przejdą na nauczanie stacjonarne.
Info: czerwionka-leszczyny.pl
foto: Hanna Piórecka-Nowak