Czerwionka-LeszczynyInformacjeMiasto i Gmina Czerwionka-Leszczyny

Czerwionka-Leszczyny: Komisje Sejmiku Śląskiego w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Wczoraj w Palowicach radni Sejmiku Śląskiego spotkali się z mieszkańcami sołectw Palowice, Szczejkowice, a także reprezentacją Mikołowa, aby rozmawiać o zagrożeniach wynikających z przebiegu kolei dużych prędkości CPK.

Na wniosek Komisji ds. Kolei Dużych Prędkości CPK Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach Przewodniczący Rady Miejskiej Bernard Strzoda wraz z Przewodniczącym Komisji ds. analizy inwestycji kolejowych i innych inwestycji realizowanych przez administrację rządową radnym Sejmiku Śląskiego Grzegorzem Wolnikiem skierowali zaproszenie do radnych Sejmiku.

Zaproszono przedstawicieli Komisji Rolnictwa i Terenów Wiejskich, Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego, Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz członków Komisji ds. analizy inwestycji kolejowych i innych inwestycji realizowanych przez administrację rządową.

„Dziś odbywa się w Palowicach wyjazdowe posiedzenie czterech połączonych komisji Sejmiku Województwa Śląskiego. Celem tego ważnego spotkania jest przedstawienie radnym Sejmiku sytuacji na trasie przebiegu planowanej kolei dużych prędkości. Chcemy między innymi pokazać radnym Sejmiku, jak wygląda projektowanie, w którym miejscu na przykład będzie między domami przebiegał ośmiometrowy nasyp. Mówimy, że to jest inwestycja szkodliwa i niepotrzebna, dziś w terenie pokażemy radnym jej planowany przebieg, chcemy też oddać głos mieszkańcom” – mówił radny Sejmiku Śląskiego Grzegorz Wolnik.

Zwrócił także uwagę na sprawę konfliktu przebiegu CPK i Kolei plus.

„Nie jesteśmy w stanie zrozumieć, jak ma zostać pogodzona kwestia Kolei plus i kolei dużych prędkości, ponieważ wczoraj jeszcze otrzymałem pismo z CPK, które stanowi dowód, że dwie rządowe spółki wzajemnie w ogóle się nie dogadują. Można nawet wyciągnąć taki wniosek, że według CPK Kolej plus jest inwestycją wręcz szkodliwą prowadzącą do – jak napisano- „prowincjalizacji i marginalizacji” tych obszarów” – dodał.

„Organizujemy to spotkanie przede wszystkim dlatego, że nie zostały uwzględnione żadne wnioski, które mogłyby ewentualnie wpłynąć na to, żeby przebieg linii CPK, był akceptowalny z punktu widzenia społecznego, stąd nie dziwię się, że społeczność lokalna i nie tylko, przeciwko temu przebiegowi się buntuje. Nie można budować takiego przedsięwzięcia na bazie krzywdy ludzkiej, bo sam przebieg to jedna kwestia, drugą zaś stanowi to, że dzisiaj mieszkaniec tak faktycznie nie wie w jaki sposób zostanie wywłaszczony, czyli od wielu, wielu miesięcy mieszkańcy nie wiedzą, jaka będzie ich przyszłość. Przebieg zaproponowany przez inwestora nie jest akceptowalny przez mieszkańców, przez władzę samorządową, stąd traktujmy to dzisiejsze spotkanie jako rodzaj protestu, ale także rozmów na temat przyszłości tego pomysłu – wyjaśniał Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesław Janiszewski.

W spotkaniu uczestniczył również Wiceprezydent Rybnika Piotr Masłowski, który zaznaczył:

„CPK w tej wersji, która jest zaproponowana marginalizuje Rybnik. Proszę zwrócić uwagę, że kolej dużych prędkości wszędzie, gdzie się pojawia „wysysa” miasta średniej wielkości. Ośrodki miejskie średniej wielkości zanikają, pozostają tylko te największe. Każdy, kto zna ten teren wie, że przez Śląsk nie da się zbudować kolei dużych prędkości ze względu na eksploatację i szkody górnicze. Chciałbym też podkreślić, że terenów wartościowych przyrodniczo pozostało nam tak mało, więc budowanie CPK pod szyldem ekologicznym jest po prostu absurdalne. Mamy starą linie kolejową nr 140 i ona powinna być modernizowana, Rybnik by na tym wygrał i takie jest nasze stanowisko, jako władz tego miasta”.

Głos zabrała także sołtys Palowic Dominika Baranowicz:

„Mieszkańcy Palowic boją się dlatego, że przede wszystkim nie są znane propozycje wywłaszczeń. Wiemy, że w zamrażarce Sejmowej jest ustawa, która zmienia przepisy wywłaszczeniowe, więc w tym momencie ludzie się nie czują się bezpiecznie. Kwoty, które oferowano w innych miejscach nie zabezpieczają ludzi na przyszłość. Pamiętajmy też, że dom to nie tylko wartość materialna, to jest także strata miejsca pracy, strata szkoły, kolegów, znajomych, sposobu życia. Dla nas, dla ludzi tutaj CPK to jest samo zło. Warto podkreślać, że autostrada A1 ma 95 metrów szerokości, to są trzy pasy w jedną stronę, trzy pasy w drugą stronę, a w niektórych momentach propozycja buforu kolei dużych prędkości wynosi około 160 – 170 metrów! To oznacza degradację Palowic i Pojezierza Palowickiego”.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach Bernard Strzoda wraz z mieszkańcami omówił projektowane trasy przebiegu linii 170. Następnie radni oraz mieszkańcy udali się do Palowic i Szczejkowic, aby zobaczyć planowane przebiegi trasy w terenie.

Radni Sejmiku zwracali uwagę na znaczną ingerencję w środowisko naturalne i tereny zurbanizowane. Członkowie komisji Sejmiku zdecydowali, że nie do zaakceptowania jest zasłanianie się tajemnicą przedsiębiorstwa przez CPK i unikanie udzielania odpowiedzi na ważne pytania dotyczące wydatkowania środków publicznych. Skierowana zostanie dalsza korespondencja do CPK, radni rozważą także możliwość udzielenia pomocy prawnej mieszkańcom.

Info: Czerwionka-Leszczyny