Gliwice: Nowa era rowerowa
Gliwice rozwijają sieć tras rowerowych, stawiając na nowoczesną infrastrukturę i wygodę użytkowników jednośladów.
Władze miasta kładą nacisk na tworzenie spójnych połączeń oraz konsultacje społeczne z mieszkańcami i stowarzyszeniami rowerowymi, co przekłada się na kompleksowe plany nowych tras i modernizację już istniejących.
Priorytetem jest nie tylko wygoda, ale także bezpieczeństwo rowerzystów, którym proponowane rozwiązania mają umożliwić płynne przemieszczanie się po Gliwicach oraz łatwy dojazd do sąsiednich miejscowości.
Prezydent Gliwic, Katarzyna Kuczyńska-Budka, podkreśla, że szeroko zakrojony rozwój infrastruktury rowerowej jest częścią zielonej wizji miasta. Gliwice dysponują już 130 km tras rowerowych, a planowane inwestycje mają umożliwić bezpieczny dojazd rowerem do każdej dzielnicy i poza jej granice, z ograniczeniem kontaktu z ruchem samochodowym.
Trasa łącząca Gliwice z Gierałtowicami przez Bojków, z dwoma przejazdami rowerowymi i punktem obsługi poza terenem zabudowanym, jest jednym z wielu przykładów działań podejmowanych na rzecz integracji miasta i okolic.
Kolejnym projektem jest droga rowerowa w Czechowicach, która połączy się w przyszłości z trasą nad jezioro Czechowickie. W najbliższych latach powstanie również 5-kilometrowy ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż Kłodnicy, wyposażony w przejazdy i kładki umożliwiające pokonanie głównych arterii i bocznicy kolejowej.
Duży potencjał ma także trasa w śladzie dawnej kolejki wąskotorowej, gdzie projektowane są odcinki łączące poszczególne części miasta z dzielnicami Pilchowic i Bojkowa.
Ważnym elementem projektu rozwoju infrastruktury rowerowej jest nowoczesna technologia, która wspiera bezpieczne i płynne poruszanie się jednośladów. Automatyczna detekcja rowerzystów na przejazdach pozwala im na przejazd bez konieczności ręcznego wywoływania sygnału „zielonego”, co znacznie ułatwia przemieszczanie się i poprawia komfort jazdy.
W ścisłym centrum Gliwic oraz na niektórych głównych ulicach funkcjonują tzw. kontraruchy rowerowe, umożliwiające jazdę w obu kierunkach, co jest szczególnie istotne na ulicach takich jak Ligonia, Wilgi, Plonowa czy na starówce. Dzięki temu rowerzyści mogą sprawnie poruszać się po mieście, korzystając z rozwiązań dopasowanych do ich potrzeb.
Gliwicki ratusz współpracuje ze stowarzyszeniem „Rowerowe Gliwice” oraz z radami dzielnic, konsultując zmiany i szukając kompromisów, które łączą potrzeby mieszkańców z wymogami bezpieczeństwa. W najbliższych miesiącach miasto przedstawi koncepcje rozbudowy dróg rowerowych w centrum, obejmujące m.in. ulice Dworcową, Jana Pawła II, Dunikowskiego, a także na ulicach wylotowych z miasta, takich jak Toszecka, Bernardyńska czy Pszczyńska.
W miejscach, gdzie szerokość ulic nie pozwala na utworzenie pasów rowerowych, miasto przewiduje dodatkowe rozwiązania, na przykład przebudowę układu drogowego.
Podczas listopadowego forum oficerów rowerowych województwa śląskiego, które odbyło się w Gliwicach, miasto zostało wyróżnione jako jedno z najlepiej rozwijających się pod kątem polityki rowerowej.
Info: UM Gliwice