GliwiceInformacjeRegion

Gliwice: Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej będzie magnesem dla inwestorów

Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej, spółka komunalna z dominującym udziałem Miasta Gliwice, otrzymał 41 mln zł unijnego dofinansowania na stworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej. Ten nowy, ponad 10-hektarowy obszar rozwoju dla firm z branży lotniczej, zlokalizowany przy gliwickim lotnisku, ma być gotowy jesienią 2026 roku. Realizacja projektu nabrała tempa pod koniec sierpnia, gdy GAPR podpisał umowę z wykonawcą prac budowlanych, firmą Ters.

Projekt zakłada utworzenie południowej strefy inwestycyjnej w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Obejmie to ponowne zagospodarowanie zdegradowanych terenów poprzemysłowych na dawnym obszarze górniczym. W ramach prac powstaną nowe drogi dojazdowe, które połączą istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z nowo powstającymi w części południowej. Dodatkowo zostanie zbudowana kanalizacja deszczowa wraz ze zbiornikami retencyjnymi i separatorami, a także inne niezbędne infrastruktury, takie jak kanalizacja sanitarna, wodociągi, teletechnika i oświetlenie dróg.

Całkowity koszt inwestycji, realizowanej dzięki wsparciu z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, wyniesie około 73 mln zł. Projekt ma na celu przyciągnięcie przedsiębiorców i start-upów z branży lotniczej. Gliwickie lotnisko, po modernizacji w 2020 roku, stało się nie tylko centrum sportów lotniczych, ale także ważnym ośrodkiem szkolenia lotniczego, bazą lotów biznesowych oraz małego ruchu cargo.

Na lotnisku działa również Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej, które mieści się w nowoczesnym budynku konferencyjno-szkoleniowym i przywołuje niemal stuletnią historię tego miejsca. Zarządca lotniska, spółka GAPR, rozwija strefę inwestycyjną, przyciągając pierwszych inwestorów, w tym prywatnych właścicieli hangarów i pierwszy na Śląsku salon sprzedaży samolotów. Wkrótce w Gliwicach ma ruszyć produkcja lekkich samolotów dyspozycyjnych typu AT-5 i AT-6, które będą wytwarzane przez spółkę AT Silesia. GAPR planuje także kolejne etapy rozbudowy lotniska, w tym wydłużenie pasa startowego i przygotowanie dodatkowych terenów inwestycyjnych.

Info: UM Gliwice