Gliwice: Rowerem na Czechowice
Rozpoczynają się prace przy budowie długo oczekiwanej przez gliwiczan trasy rowerowej wzdłuż ul. Toszeckiej. O bezpieczne i komfortowe połączenie z popularnymi latem „Czeszkami” zabiegali szczególnie mieszkańcy osiedli Kopernika, Łabęd i Sztabu Powstańczego. Ponad 5-kilometrowa trasa może być gotowa (przy sprzyjających warunkach) nawet z końcem tego roku.
– „Konsekwentnie dążymy do podnoszenia jakości życia naszych mieszkańców we wszystkich sferach. Gliwiczanie, chętnie korzystający latem z atrakcji Kąpieliska Leśnego i Ośrodka Wypoczynkowego przy Jeziorze Czechowickim, wiele lat czekali na budowę przyjaznej i bezkolizyjnej dla użytkowników trasy rowerowej prowadzącej do tych miejsc, gwarantującej bezpieczeństwo jazdy poruszającym się na rowerach rodzinom z dziećmi” – podkreśla zastępca prezydenta Gliwic Mariusz Śpiewok, sprawujący nadzór nad realizacją inwestycji – „Przed nami duże zadanie, które zdecydowanie usprawni poruszanie się na jednośladach w tej części Gliwic. To jednocześnie bardzo duże udogodnienie i odpowiedź na potrzeby mieszkańców sąsiadujących ze sobą osiedli Kopernika i Sztabu Powstańczego, Łabęd i Szobiszowic. Pracy będzie wiele, niemniej już za rok wzdłuż ul. Toszeckiej będzie można oddać się przyjemnej i przede wszystkim bezpiecznej jeździe rekreacyjnej na rowerze bądź hulajnodze.”
Jadąc od centrum Gliwic, droga rowerowa będzie ciągnęła się po lewej stronie ul. Toszeckiej, oddzielona pasem niskiej lub wysokiej zieleni od jezdni, począwszy od miejsca naprzeciw restauracji McDonald’s aż do okolic ul. Rekreacyjnej i Jachtowej. Tam, bezpiecznym przejściem dla pieszych i rowerzystów, zostanie poprowadzona na prawą stronę ul. Toszeckiej, zarówno do ul. Rekreacyjnej stanowiącej drogę dojazdową do Ośrodka Wypoczynkowego w Czechowicach, jak i do ul. Wakacyjnej.
Wydzielonej drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej i chodnika z kostki betonowej należy spodziewać się m.in. na 1,3-kilometrowym odcinku wzdłuż osiedla Kopernika aż do wjazdu na Kąpielisko Leśne. Warto podkreślić, że od wysokości restauracji McDonald’s do okolic „Biedronki” trakty dla rowerzystów i pieszych będą dodatkowo efektownie rozdzielone pasem zieleni z młodymi drzewami. Za zejściem schodami na aleję Witoszka zaprojektowano rowerowy zjazd w aleję w formie pochylni.
Przewidziano także budowę nowych zatok autobusowych dla przystanków „Osiedle Kopernika” i „Osiedle Kopernika Oriona”, doświetlenie przejść dla pieszych oraz korektę skrzyżowania ul. Toszeckiej z ul. Oriona. Warto wspomnieć, że za skrzyżowaniem z ul. Oriona ścieżka rowerowa ma dodatkowo przejść na drugą stronę ul. Toszeckiej, prowadząc aż do skrętu w ul. Gajową i las, którędy wiedzie już trasa rowerowa nr 02.
Około 3,3-kilometrowy, wspólny ciąg pieszo-rowerowy szerokości ok. 3–4 m (o nawierzchni bitumicznej), oddzielony od ul. Toszeckiej pasem zieleni, zacznie się za zjazdem na Kąpielisko Leśne, kończąc się w okolicy przejścia dla pieszych i rowerzystów zlokalizowanego na wysokości zjazdu w ul. Rekreacyjną.
Wzdłuż tego odcinka trasy (na którym w ul. Toszecką włącza się istniejąca trasa rowerowa nr 08) przewidziano korektę skrzyżowań z ul. Przyszowską i Rekreacyjną, budowę nowej zatoki autobusowej, a także utworzenie w bliskim sąsiedztwie przystanku „Przyszówka Leśniczówka” tzw. Miejsca Obsługi Rowerzystów. Zaprojektowano w nim wiatę o wymiarach 3 m × 5 m wyposażoną w dwa zestawy typu stół i ławka, przewidziano także postawienie kosza na odpady, 4 stojaków na rowery, zestawu naprawczego, a także tablicy informacyjnej.
Na dojeździe w okolice przejścia dla pieszych i rowerzystów, zlokalizowanego na wysokości zjazdu w ul. Rekreacyjną, ciąg pieszo-rowerowy znów przejdzie w około 400-metrową wydzieloną drogę rowerową i chodnik. Tymi traktami będzie można dojechać lub dojść zarówno do skrętu w ul. Jachtową, jak – i przejściem pieszo-rowerowym – na prawą stronę ul. Toszeckiej, do ul. Rekreacyjnej (która jest bezpośrednią drogą dojazdową do Ośrodka Wypoczynkowego w Czechowicach) i do ul. Wakacyjnej.
Inwestycję wykona wyłonione w przetargu konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A. w Gliwicach oraz EUROVIA POLSKA S.A. Koszt prac z finałem zaplanowanym na koniec tego roku to ok. 32,2 mln zł. Należy zarazem podkreślić, że to jedno z przedsięwzięć, na które Miasto Gliwice pozyskało pieniądze z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD: Program Inwestycji Strategicznych. Dofinansowanie na realizację czterech tras rowerowych i modernizację dwóch kładek dla jednośladów wynosi 42,75 mln zł.
Info: UM Gliwice