Knurów: Razem dodajmy dzieciom skrzydeł!
Czy wiecie, że uczeń zdolny to w świetle prawa oświatowego uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Specjalne potrzeby edukacyjne odnoszą się zarówno do dzieci i młodzieży mającej trudności w uczeniu się, jak i uczniów zdolnych. Rozpoznanie specjalnych potrzeb edukacyjnych pozwala na właściwy dobór metod, środków i oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych prowadzący do zaspokojenia potrzeb, a tym samym stworzenia optymalnych warunków rozwoju intelektualnego i osobowościowego.
Specjalne potrzeby mogą dotyczyć:
– rozwiązań organizacyjnych
– rozwiązań programowych
– rozwiązań metodycznych
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w placówce może wynikać ze szczególnych uzdolnień.
W ujęciu psychologiczno-pedagogicznym ucznia zdolnego charakteryzuje nie tylko wysoki poziom inteligencji, ale też osiągnięcia i określone właściwości sfery emocjonalno-motywacyjnej oraz społecznej1. Uczniów zdolnych, ze względu na ich specyficzne potrzeby, związane z wysokim poziomem intelektualnym silną motywacją poznawczą, pogłębionymi zainteresowaniami, możemy zaliczyć do grupy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a więc specyfika ich rozwoju powinna być uwzględniona w toku kształcenia i wychowania.
Ten sam uczeń w oczach jednego nauczyciela może uchodzić za zdolnego, podczas gdy inny nauczyciel uzna go za przeciętnego…Często przekonanie nauczyciela o dużych możliwościach ucznia przyczynia się do osiąganego przez niego sukcesu. Bywa także, że uczeń zdolny, jest jednocześnie uczniem trudnym.
Uczniów zdolnych nie można traktować jako grupy jednorodnej, o takich samych możliwościach i potrzebach. Różnią się oni nie tylko rodzajem uzdolnień, ale także poziomem rozwoju. Cechą często występującą u dzieci zdolnych jest nieharmonijny rozwój. Sfera emocjonalna, społeczna mogą rozwijać się wolniej w porównaniu do sfery poznawczej2. Warto zwrócić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o wykonanie odpowiednich badań, pomoc w zdiagnozowaniu trudności, zdolności i rozwijaniu mocnych stron ucznia.
W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć rozwijających uzdolnienia.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, porad i konsultacji, warsztatów.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów.
Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
Tak jak wspomnieliśmy, dzieci i młodzież szczególnie uzdolniona to grupa o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Cztery główne dziedziny specjalnych potrzeb edukacyjnych:
Komunikacja i kontakty międzyludzkie,
Procesy myślowe i przyswajanie informacji
Zachowanie, emocje i rozwój społeczny,
Rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny.
Specjalne potrzeby uczniów szczególnie uzdolnionych powinny być w porę rozpoznane i uwzględniane w toku kształcenia oraz wychowania przez wszystkie placówki edukacyjne. Niezbędne jest również wsparcie psychologiczno – pedagogiczne.
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży wynikają ze zróżnicowanego indywidualnie sposobu nabywania wiedzy i umiejętności w procesie uczenia się, określonego zróżnicowanym ich funkcjonowaniem poznawczo-percepcyjnym.
Info: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Knurowie