Kraj: Jak nie stać się ofiarą oszustwa działającego przez telefon?
Oszustwa telefoniczne to w ostatnim czasie prawdziwa plaga. Policja ostrzega przed kolejną falą ataków, która dotyka kolejnych mieszkańców różnych rejonów Polski. Pomimo wielu apeli i spotkań organizowanych przez policjantów, wciąż zdarzają się przypadki oszustw dokonywanych na osobach starszych, ale nie tylko. Ofiarą oszustwa może paść każdy z nas bez względu na wiek.
Sprawcy najczęściej podają się za osoby najbliższe bądź tworzą historię o policyjnych działaniach, w których rozmówca również bierze w nich udział. Dlatego pamiętajmy, że nigdy nie wiemy, kiedy oszuści zaatakują. Policjanci apelują o ostrożność, zasadę ograniczonego zaufania i otoczenie troską przez rodzinę i przyjaciół swoich bliskich oraz osób samotnych z sąsiedztwa. Dzięki takiej czujności i wiedzy o sposobach działania przestępców, możemy uniknąć utraty swoich oszczędności.
Oszuści przez cały czas modyfikują swoje „legendy” za pomocą których próbują wyłudzić pieniądze. Sprawcy na swoje ofiary typują najczęściej osoby starsze, posiadające z przyzwyczajenia numery stacjonarne, a także liczą na dobroduszność wobec swojej rodziny osób starszych. Nie jest to jednak regułą. Historie z ostatnich tygodni, do których w różnych częściach Polski pokazują, że pomimo apeli funkcjonariuszy niestety wciąż zdarzają się osoby – także młode – które wierzą im i co najgorsze przekazują oszczędności życia.
Schemat ich działania jest bardzo podobny:
Po pierwsze dzwonią próbując nawiązać kontaktu z rozmówcą. Oszust po drugiej stronie słuchawki bardzo często zaczyna rozmowę od słów „cześć babciu”, „cześć dziadku” i liczy na poznanie imienia krewnego, albo przestępca rozpoczyna od słów „to komenda policji’ lub „tu funkcjonariusz CBS” i liczą na łatwowierność drugiej strony. Sprawcą może być zarówno mężczyzna, jak i kobieta, którzy szybko przechodzą na temat potrzebnych pieniędzy lub zabezpieczenia ich przed przestępcami.
Kolejnym krokiem sprawcy jest przedstawienie legendy – przedstawia on lub ona jedną z wymyślonych historii, w której główną rolę odgrywają pieniądze i sposób ich przekazania, np.:
– wnuczek/wnuczka jest sprawcą wypadku drogowego, w którym zginęła osoba i potrzebne są pieniądze żeby nie pójść do więzienia
– pana/pani pieniądze w domu lub w banku są zagrożone i należy je przekazać, aby były one bezpieczne
– pana/pani konto w banku jest zagrożone atakiem oszustów i należy przekazać numer konta i hasła
Czasami zdarza się również tak, że po telefonie od rzekomego wnuczka, ofiara otrzymuje kolejny telefon, w którym jest informowana, że wcześniej to dzwonił złodziej i że policja prowadzi jego rozpracowanie, a my możemy pomóc w jego zatrzymaniu. Sprawca podkreśla, że liczy się tu czas i pełna dyskrecja inaczej złodziej może oszukać też inne osoby.
Odnotowano również przypadki, w których oszust najpierw dzwoni przedstawiając się jako pracownik banku i wypytuje o dane osobowe oraz stan oszczędności. Następnie dzwoni inna osoba podająca się za policjanta CBŚ, która twierdzi, że prowadzi śledztwo przeciwko oszustom. Próbuje wyłudzić jak najwięcej pieniędzy pod pozorem „zabezpieczenia” ich przed oszustami. W każdym przypadku ofiara jest zapewniania, że po całej akcji otrzyma zwrot przekazanej gotówki.
Musimy pamiętać, że historie przedstawiane przez sprawców mogą być bardzo różne. Gotowi są nawet obniżyć żądaną kwotę, byle tylko uzyskać pieniądze. Dla nich liczy się tylko zysk.
Ostatnią częścią oszustwa jest ustalenie formy przekazania pieniędzy, np:
– zaufana osoba w imieniu wnuczka/wnuczki lub funkcjonariusz przyjdzie do mieszkania ofiary i odbierze gotówkę,
– sprawca karze spakować pieniądze i zostawić w umówionym miejscu,
– sprawca karze iść do banku i po wypłacie wskazuje, gdzie należy pozostawić pieniądze lub każę zrobić przelew na konto oszusta.
W trosce o Państwa bezpieczeństwo apelujemy i przypominany:
– W kontakcie telefonicznym z nieznajomymi zawsze bądźmy ostrożny, zwłaszcza z tymi, którzy przez telefon podają się za krewnych, bądź policjanta żądającego pieniędzy.
– Kiedy po drugiej stronie słuchawki usłyszałeś prośbę o przekazanie pieniędzy, nigdy nie mów ile masz gotówki i nie zdradzaj żadnych osobistych informacji.
– Jeśli otrzymasz telefon z prośbą o pomoc finansową od „wnuczka”, zanim cokolwiek zrobisz, sprawdź czy faktycznie potrzebuje pomocy – skontaktuj się z nim osobiście lub jeśli jest ktoś inny w domu poinformuj go o takiej rozmowie.
– Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz.
– Pamiętaj, Policja NIGDY nie żąda przekazania pieniędzy, czy też innych wartościowych rzeczy, ani też nie informuje o prowadzonych działaniach.
– Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie rozłącz taką rozmowę i powiadom Policję na numer alarmowy 112!
– Przekażmy seniorom jako dzieci i wnukowie informacje o takich sytuacjach i nauczmy ich reagowania w razie działania oszustów. Każda taka rozmowa podnosi świadomość wśród starszego pokolenia i wpływa na większą ilość zdarzeń, które kończą się na szczęście niepowodzeniem.
O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy Policję, korzystając z numeru alarmowego 997 lub 112. Nie obawiajmy się, że alarm może okazać się fałszywy. Zadbajmy wspólnie o nasze bezpieczeństwo!
Info: Polska Policja