GliwiceInformacje

Gliwice: Punkt Obsługi Klientów Śląskiego NFZ ponownie w Gliwicach!

Dzięki współpracy Miasta Gliwice z Narodowym Funduszem Zdrowia na medyczną mapę Gliwic powrócił w nowej odsłonie bardzo ważny punkt – Punkt Obsługi Klientów Śląskiego NFZ. W wyremontowanej przez miasto i w pełni dostępnej dla osób z niepełnosprawnościami nowoczesnej siedzibie, na parterze budynku przy ul. Jana Pawła II 10a (w bardzo dogodnej lokalizacji – naprzeciwko gliwickiej katedry i przystanku autobusowego „Gliwice Górnych Wałów”), od 1 września będzie można m.in. uzyskać pomoc w zakresie świadczeń zdrowotnych i otrzymać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.

– Po półtorarocznej przerwie wracamy do Gliwic, do lepszego miejsca, świetnie wyposażonego i pięknie wyremontowanego przez Miasto Gliwice. Dajemy tu naszych ludzi i nasze know-how, ciesząc się, że będziemy mogli obsługiwać mieszkańców Gliwic i powiatu gliwickiego w tak dobrych warunkach. Jeszcze raz dziękuję gliwickiemu samorządowi za dotychczasową współpracę i mam nadzieję, że będzie w przyszłości równie owocna – podkreślał podczas uroczystego, kameralnego otwarcia placówki dyrektor Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, Piotr Nowak.

– Niezmiernie się cieszę, że dzięki dobremu współdziałaniu z Narodowym Funduszem Zdrowia, zachodzącym – co pragnę podkreślić – na wielu płaszczyznach, m.in. w sferze funkcjonowania Szpitala Miejskiego nr 4 w Gliwicach, w naszym mieście znów działa Punkt Obsługi Klientów NFZ. To wielkie udogodnienie dla niemal 300 tysięcy osób – gliwiczan i mieszkańców powiatu gliwickiego. Miasto Gliwice na gruntowny remont i przystosowanie do docelowej działalności tego lokalu wydało niemal 300 tysięcy złotych. Efekt adaptacji jest znakomity: nowa siedziba POK NFZ przy ul. Jana Pawła II 10a jest komfortowa, klimatyzowana, bezpieczna, pozbawiona barier architektonicznych i w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, specjalnymi potrzebami, osób starszych oraz rodziców z małymi dziećmi – zwracał uwagę prezydent Gliwic Adam Neumann.

Startujący oficjalnie 1 września, ale de facto już 31 sierpnia przyjmujący pierwszych zainteresowanych gliwicki punkt NFZ będzie działał od poniedziałku do piątku, w godz. od 8.00 do 16.00.

Obsługujący trzy stanowiska specjaliści Narodowego Funduszu Zdrowia pomogą mieszkańcom m.in. wyjaśnić status ubezpieczenia, wskażą, gdzie i jak się leczyć, udzielą wsparcia przy realizacji zleceń na wyroby medyczne, przedmioty ortopedyczne i tzw. środki pomocnicze, wyrobią od ręki Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, a razie potrzeby udzielą też pomocy w zakresie Internetowego Konta Pacjenta (IKP).

– Dopełniliśmy wszelkich starań, aby nasz nowy punkt obsługi był perfekcyjnie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym osób z psami-przewodnikami – deklarowali zgodnie przedstawiciele Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, Małgorzata Doros (naczelnik Wydziału Obsługi Klientów i Profilaktyki) oraz Emanuel Strojek (koordynator ds. dostępności). Do dyspozycji osób niepełnosprawnych przygotowano więc m.in. „niebieskie” miejsce parkingowe na tyłach budynku, z wjazdem od strony ul. Jana Pawła II. Każde z pomieszczeń około 80-metrowego, klimatyzowanego lokalu przystosowano do bezproblemowego wjazdu osoby na wózku inwalidzkim i oznaczono tabliczkami informacyjnymi z wypukłym tekstem oraz piktogramami alfabetu Braille’a. Obniżono także wysokość włączników świateł w przestronnej toalecie, pokoju opiekuna z dzieckiem (przydatnym zarówno do karmienia, jak i przewijania malucha), a także w kameralnym (wyposażonym w lampkę z nastrojowym, ciepłym światłem, wyciszające słuchawki, zestaw do rysowania i drewnianą zabawkę logiczną) „pokoju wyciszeń” dla osób w spektrum autyzmu.

Do wysokości osoby korzystającej z wózka inwalidzkiego przystosowano również wszystkie stanowiska obsługi. Jedno dedykowano specjalnie osobom głuchym oraz osobom niedowidzącym. Skorzystają tam one m.in. z usługi wideorozmowy z tłumaczem Polskiego Języka Migowego on-line, z pętli indukcyjnej, zbierającej i przesyłającej dźwięk bezpośrednio do aparatu słuchowego osoby niedosłyszącej, a także z białych i żółtych ramek do podpisu, przeznaczonych dla osób niedowidzących. W poczekalni, w ramach systemu kolejkowego, zainstalowano z kolei infokiosk wydający karnety z numerem stanowiska oraz tablicę informacyjną z systemem przyzywowym. Zaaranżowano również „kącik małego klienta”, z krzesełkami i stoliczkiem pełnym kredek, kart do rysowania, krzyżówek i gier logicznych. Czuwa przy nim urocza, wielka, dziecięca maskotka – psiak strażak.

Warto przypomnieć, że Narodowy Fundusz Zdrowia był związany z Gliwicami od momentu powstania w Polsce powszechnego systemu ubezpieczenia zdrowotnego. Działający w mieście punkt obsługi klientów NFZ, zlokalizowany w ostatnich latach w wynajmowanych od GZUT pomieszczeniach przy ul. Wincentego Pola 7, zakończył jednak działalność w 2022 roku – został zlikwidowany z powodu niespełniania optymalnych warunków dostępności.

Miasto Gliwice, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, na prośbę Funduszu wskazało do wyboru dwa lokale użytkowe o określonej powierzchni, spełniające wiele wymogów, w tym dobrej lokalizacji względem przystanków komunikacji miejskiej. Ofertą, która spotkała się z dużym zainteresowaniem NFZ, była propozycja parterowego lokalu przy ul. Jana Pawła II 10a, usytuowanego w ścisłym centrum Gliwic, niedaleko przystanków przy katedrze i kościółku ormiańskim przy ul. Mikołowskiej, a także w bliskim sąsiedztwie wielopoziomowego parkingu dla samochodów.

Z uwagi na wcześniejszy sposób zagospodarowania, siedziba ta wymagała przeprowadzenia prac remontowych i przygotowania ściśle pod działalność biurowo-usługową. Tę część prac wykonało Miasto Gliwice, doceniając dotychczasową współpracę z Narodowym Funduszem Zdrowia na innych polach związanych z zapewnieniem opieki zdrowotnej gliwiczanom i mieszkańcom powiatu gliwickiego. Koszt adaptacji sięgnął niemal 300 tys. zł. Miejski lokal został wynajęty przez Śląski Oddział Wojewódzki NFZ, na razie na okres 5 lat.

Info: UM Gliwice
Fot. M. Buksa