InformacjeKnurówNewsy

Knurów: Nie milkną echa ostatniej publikacji na temat stanu finansów w LWSM

Publikacja na naszych łamach artykułu z 17 lipca bieżącego roku na temat potencjalnej utraty stabilności finansowej w Lokatorsko – Własnościowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Knurowie wzburzyła Czytelników. Wówczas na podstawie opublikowanego na oficjalnej stronie LWSM raportu z przeprowadzonej kontroli finansowej, która została zaplanowana w związku ze zmianami jakie zaszły w strukturach zarządzających w tejże instytucji pisaliśmy o zadłużeniu spółdzielni na blisko 23 miliony złotych.

Poprzednie władze, które za pomocą innych lokalnych mediów uznały nasz artykuł za kłamliwy, krzywdzący oraz niezgodny z faktami. Do naszej redakcji na skrzynkę mailową wpłynęło nawet wezwanie do zaprzestania naruszeń od kancelarii adwokackiej z Poznania pod groźbą podjęcia kroków prawnych i odpowiedzialności karnej oraz publikacji oficjalnych przeprosin skierowanych do poprzedniego zarządu spółdzielni.

Redakcja naszej platformy nim podjęła się publikacji na temat stanu finansów w LWSM dotarła do dokumentów, na których oparła swoje tezy. Pokazaliśmy w artykule dane zawarte w oficjalnym bilansie przedstawionym przez spółdzielnię. Interpretacja tych danych jest subiektywnym odczuciem jakiego doznaliśmy czytając przedstawione zestawienie. Nie jesteśmy ekonomistami ani analitykami i artykuł nie miał na celu wzbudzenia negatywnych emocji wśród Czytelników, ale jednocześnie nie po naszej stronie leży wola interpretacji i komentarze od potencjalnych odbiorców tekstu.

Daliśmy tym artykułem pole do polemiki w przestrzeni publicznej, gdzie wielu komentujących podzieliła nasze zdanie, a część błędnie zinterpretowała podane informacje. Nie jest to pierwszy i jedyny przypadek dyskusji oraz różnej interpretacji tekstów pojawiających się w internecie. Co najważniejsze, w artykule było podane źródło informacji, gdzie również znajdują się przytoczone bazowe dane i każdy Czytelnik może do nich dotrzeć.

Mamy świadomość tego, że sprawa, która została poruszona na naszej platformie informacyjnej nie jest łatwa i przyjemna oraz mogła zbulwersować odbiorców z każdej ze stron, zwłaszcza gdy dotyczy finansów, a liczby robią wrażenie. Podjęliśmy się tego tematu zastanawiając się przy tym jak sytuacja, którą opisaliśmy może mieć wpływ na dalsze funkcjonowanie spółdzielni i czy istnieje realne zagrożenie w postaci utraty stabilności finansowej.

Już wcześniej przez między innymi naszą działalność medialną zaangażowaliśmy się w proces przemian strukturalnych, które zaszły podczas Walnych Zgromadzeń Lokatorsko – Własnościowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Knurowie. Spora grupa mieszkańców zirytowana ciągłymi podwyżkami oraz faktem jak bardzo rozbudowane są Rada Nadzorcza czy Rady Osiedlowe domagała się pilnej restrukturyzacji personalnej jak modernizacji finansowej spółdzielni. Im bardziej temat był nagłaśniany z naszej strony, tym bardziej zderzaliśmy się z różnego rodzaju bezpardonowymi atakami werbalnymi i niewerbalnymi w naszą stronę od osób, które rzekomo opowiadały się za zmianą, a jak się później okazało było zupełnie odwrotnie.

Żaden ceniony się dziennikarz nie opublikuje informacji do przestrzeni publicznej nie mając pewności czy wszystkie przytoczone fakty są zgodne z prawdą ryzykując przy tym swoim dobrym imieniem i rzetelnością. Choć w składzie naszej redakcji nie ma dziennikarzy z prawdziwego zdarzenia, jesteśmy bardziej pasjonatami, to dobrze wiemy jak działa prawo prasowe oraz cywilne i czym skutkuje publikacja niesprawdzonych wiadomości w internecie czy w jakichkolwiek środkach masowego przekazu.

Przypomnijmy, nowa Rada Nadzorcza oraz nowy zarząd spółdzielni postanowił przeprowadzić kontrolę stanu finansów na podstawie dokumentów księgowych i ujawnić wyniki rozliczenia kosztów. Z danych wynika, że bilans na funduszu remontowym oraz na eksploatacji i utrzymaniu nieruchomości jest ujemny i wynosi minus 22.935.381,67 zł (słownie: dwadzieścia dwa miliony dziewięćset trzydzieści pięć tysięcy trzysta ​osiemdziesiąt jeden złotych).

Kwoty ujemne, o których mowa, to sumy, które wydane zostały na remonty na poszczególnych nieruchomościach. Jest to wynik ruchu finansowego wewnątrz spółdzielni. Nie są to kwoty z pożyczek komercyjnych, zewnętrznych tylko bilansowe zależności rozliczeniowe pomiędzy nieruchomościami własnymi. Wszystkie sumy przytoczone mają swoje miejsce w przedstawionym przez spółdzielnie bilansie za dany rok. Przedstawione wyliczenie miało za zadanie pokazania „kwoty zerowej”, odcięcie się od poprzednich działań, a dla nowej Rady Nadzorczej i nowego zarządu spółdzielni punktem startu.

W związku z powyższym obecne władze Lokatorsko – Własnościowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Knurowie zapowiedziały wprowadzenie planu naprawczego, mającego na celu zapobiegnięciu późniejszym problemom finansowym.

Dzisiaj na oficjalnej stronie LWSM w Knurowie pojawiło się oświadczenie wyjaśniające autorstwa obecnych władz spółdzielni dotyczące ostatnich informacji pojawiającymi się w przestrzeni publicznej:

⬇️⬇️⬇️

„Do chwili obecnej 28.07.2023 godz. 12:30 drogą oficjalną nie wpłynęło żadne pismo z zapytaniami/zastrzeżeniami/pretensjami/gratulacjami od poprzedniego Zarządu/ów, czy też Rady Nadzorczej / Rad Nadzorczych.

Podstawową wiedzę i wnioski, posiadaną przez nas zamieszczamy na oficjalnej stronie Spółdzielni (www.lwsm.pl oraz fb/LWSMwKnurowie). Opieramy się na sporządzonych przez Główną Księgową Spółdzielni, bilansach, zestawieniach i sprawozdaniach finansowych opieramy się na materiałach przedstawionych i dostępnych zarówno w siedzibie Spółdzielni, jak i znajdujących się w aplikacji eBok sprawozdaniach (eBok/Dokumenty/00Sprawozdania Zarządu z działalności LWSM w Knurowie, 01Opinia biegłego rewidenta, 02Sprawozdania finansowe za 2022, 03Informacja dodatkowa; zamieszczone na stronie 06-04-2023).

Podpisali się pod nimi Wszyscy Członkowie działającego wtedy Zarządu /informacje dodatkowe/

Przeprowadzony Bilans Zamknięcia Prac poprzednich Zarządów i Rad Nadzorczych, został wykonany z dniem 31.05.2023 r. /po zamknięciu miesiąca/, przez Główną Księgową LWSM w Knurowie /znajduje się na stronie internetowej Spółdzielni/.

Zgodnie z zawartymi informacjami wiemy, że:

1. Stan środków pieniężnych wynosi: 7.834.510,90 zł
2. Saldo Funduszu Remontowego to:
a) minus 19.543.296,47 zł*
b) nadwyżka 13.439.388,95 zł**

gdzie:
*niedobór dotyczy 56 nieruchomości
** nadwyżka dotyczy 52 nieruchomości

Oznacza to, że 56 nieruchomości zadłużone jest względem pozostałych nieruchomości zarządzanych przez Spółdzielnię.

3. Wynik eksploatacji i utrzymania nieruchomości to: minus 3.392.085,02 zł
4. Stan pożyczek w WFOŚiGW to: 3.130.601,00 zł
5. Opłata przekształceniowa to kwota: 551.706,72 zł

Wszelkie zobowiązania na dzień dzisiejszy (28.07.2023) regulowane są na bieżąco. Nie jesteśmy jako Spółdzielnia zadłużeni w jakiejkolwiek instytucji, firmie, czy banku, ponad przedstawione powyżej zadłużenie w WFOŚiGW.

W celu likwidacji niedoboru /minusów/ zostaje wprowadzany sukcesywnie Plan Naprawczy.

Informujemy również, że nowa Rada Nadzorcza i Zarząd zna zasady na jakich działają i działały Spółdzielnie Mieszkaniowe. Zna korzyści z tego tytułu płynące, jak również widzi zagrożenia jakie wiążą się ze zbyt „rozpasaną” polityką remontową i eksploatacją. Nowa Rada Nadzorcza i Zarząd, po przeanalizowaniu stanu finansowego poinformują o zaległościach na poszczególnych nieruchomościach. W pierwszej kolejności za pośrednictwem internetowej platformy dla lokatorów – eBok. Kolejno w informacjach wysyłanych do mieszkańców przy okazji rozliczeń.

Chcemy podsumować i „grubą krechą” odciąć się od sposobu działalności poprzednich Zarządców.

Nie chcemy na dzień dzisiejszy oceniać zasad przyjętych przez poprzedników. Wprowadzamy zasady informowania i przejrzystości wydatkowania pieniędzy spółdzielczych w sposób transparentny. Chcemy, żeby to Właściciele nieruchomości decydowali o kosztownych pracach, które będą wykonywane na ich nieruchomościach.

Statut Lokatorsko -Własnościowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Knurowie mówi:
§ 2 Majątek Spółdzielni jest prywatną własnością jej członków.

Będziemy stać na straży tej własności, wybrani w demokratyczny sposób przez Właścicieli na Walnych Zebraniach Członków.

DLA NOWEJ RADY NADZORCZEJ i ZARZĄDU najważniejsze jest to, ŻEBY TO SPÓŁDZIELCY DECYDOWALI O SPOSOBIE i CELOWOŚCI wydatkowania naszych wspólnych pieniędzy.

Celem wyjaśnienia:

Minus (ponad 19 milionów) na Funduszu Remontowym jest zależnością i zadłużeniem wewnątrz spółdzielnianym. Niemniej jednak brak stosownych informacji kierowanych na bieżąco do mieszkańców, a w odpowiednim czasie reagowanie na stan finansowy, połączony z inflacją, a co się z tym wiąże wykonywanie kosztownych remontów, których okres spłat został niebezpiecznie rozciągnięty w czasie, doprowadza do widma realnych problemów w przypadku konieczności wykonania prac awaryjnych i bieżących, na pozostałych nieruchomościach (nawet tych bilansowo dodatnich).

Sytuacja na Funduszu eksploatacyjnym nie jest związana z pomocą, która ma w swoim założeniu uzupełnić ewentualne braki pomiędzy budynkami. Jest z jednej strony niedoszacowanym kosztem wszystkich Mieszkańców i naszym zdaniem, absolutnym brakiem planowania i kontroli ponoszonych wydatków.

Utrzymywanie przerośniętego zaplecza pn. Działalność Kulturalno-Społeczna, a co się z tym wiąże kosztownej infrastruktury, doprowadziły już w pierwszych miesiącach br do przekroczenia założeń planów ekonomicznych. Analizując zaangażowanie w rozwój spółdzielczości i wykorzystanie przez naszych Członków, uważamy, te koszty za ZBĘDNE. Działamy w celu komercjalizacji obiektów i prowadzimy gruntowne analizy w celu odpowiedniego zaangażowania obsługi.

Przeprowadziliśmy rozmowy i podpisaliśmy nowe umowy w sprawie obsługi bankowej, doprowadzamy do racjonalizacji ponoszonych kosztów.

Wprowadzamy długofalowy PLAN NAPRAWCZY.

Z poważaniem
Lokatorsko – Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa w Knurowie”