Rybnik: NA BULWARACH PRACA WRE
Budowany właśnie kolejny odcinek bulwarów wzdłuż rzeki Nacyny już niedługo połączy z centrum Rybnika kolejne dzielnice – Niedobczyce i Niewiadom.
Ze śródmieścia tym wygodnym pieszo-rowerowym traktem dotrzemy znacznie dalej, do atrakcyjnych turystycznie, zielonych rejonów Rybnika i nad Zalew Rybnicki. Trasa dla spacerowiczów, rowerzystów, czy miłośników jazdy na rolkach, deskorolkach i hulajnogach, docelowo połączy bowiem wysuniętą najdalej na północ dzielnicę Stodoły z ul. Górnośląską i z ul. Sportową, czyli z południowymi dzielnicami Niedobczyce i Niewiadom.
Budowany od podstaw odcinek będzie miał 2 km długości i 4,5 m szerokości, nawierzchnię bitumiczną, będzie oświetlony, a wzdłuż trasy nie zabraknie ławek, koszy na śmieci czy stojaków rowerowych.
– Na większości trasy leży już asfalt, budowana jest infrastruktura towarzysząca – między innymi oświetlenie, ławki a także liczniki rowerzystów – mówi Łukasz Karbowiński, rybnicki Oficer Rowerowy. – Liczniki będą pozwalały oszacować popularność budowanego traktu. Pierwszy licznik będzie znajdował się w okolicach ul. Przyjemnej, zaś drugi na wysokości boiska sportowego klubu Rymer Niedobczyce – dodaje.
Prace przy budowie bulwarów przebiegają zgodnie z harmonogramem. Prowadzi je wybrana w przetargu firma DROGOPOL Sp. z o.o. z Katowic, za kwotę przeszło 7,4 mln zł. Zgodnie z umową roboty powinny zakończyć się w okolicach marca 2023 roku.
Odcinki bulwarów nad Nacyną, które pozostały do wykonania:
- odcinek Zamysłów-Niedobczyce (ul. Górnośląska – ul. Śródmiejska) – trwają uzgodnienia. Planowana realizacja: 2023 r.
- odcinek Śródmieście-Obwiednia (ul. Targowa – ul. Obwiednia Południowa) – trwają ostatnie uzgodnienia. Planowana budowa: 2022-2023 r.
- istniejący, stary odcinek wzdłuż ul. Rzecznej (od ul. Hallera do ul. Targowej) – planowana modernizacja – dostosowanie do obecnych standardów
Dlaczego nadrzeczne trasy rowerowe takie jak Bulwary nad Nacyną przyciągają tylu użytkowników?
Zacytujmy ekspertów – M. Kwiatkowskiego i Ł. Karbowińskiego, autorów „Leksykonu Polityki rowerowej”, który już wkrótce ukaże się drukiem, nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu:
Po pierwsze nie ma różnic w wysokości terenu. Tereny nadrzeczne zazwyczaj cechują się przebiegiem po płaskim terenie. W Rybniku Nacyna przebiega przez śródmieście dlatego trasa może służyć nie tylko jako atrakcja turystyczna, ale również może efektywnie pełnić rolę komunikacyjną. Ważna jest również ciągłość rzeki – kompletna trasa nadrzeczna nie kończy nagle. Po zakończeniu Bulwarów w Rybniku będziemy posiadali prawie 20 km trasę rowerową od północnych do południowych granic miasta. Rozwój dróg na przestrzeni lat sprawił iż rzeki zazwyczaj nie kolidują z drogami. Wykorzystując istniejące obiekty inżynieryjne można pokonać ruchliwą drogę bezkolizyjnie – adaptując obiekt dla ruchu rowerowego. Taka sytuacja ma miejsce w ciągu Bulwarów nad Nacyną pod ul. Kotucza. Tak też będzie pod ul. Władysława Reymonta i Obwiedni Południowej. Nie można zapominać o walorach turystycznych i rekreacyjnych nadrzecznej trasy rowerowej, która sprzyja odprężeniu oraz gwarantuje miłe dla oka krajobrazy natury. Dodatkowym atutem jest to, że większość takich tras jest oddalone od głównych arterii komunikacyjnych – piesi i rowerzyści więc oddychają powietrzem mniej zanieczyszczonym. Nad rzeką jest po prostu krócej, wygodniej, zdrowiej, bezpieczniej i przyjemniej.
info: rybnik.eu
Fot. M. Koczy