Rybnik: BULWARY NAD NACYNĄ W NIEDOBCZYCACH I NIEWIADOMIU
Budowa kolejnego odcinka bulwarów wzdłuż rzeki Nacyny dotarła do dzielnic Niedobczyce i Niewiadom.
Dzięki temu pieszo-rowerowemu traktowi kolejne dzielnice zostaną skomunikowane z centrum miasta. Wygodnymi trasami rowerowymi dotrzemy, aż do najdalej na północ miasta wysuniętej dzielnicy Stodoły.
Właśnie budowana wygodna trasa dla spacerowiczów, rowerzystów, czy miłośników jazdy na rolkach, deskorolkach i hulajnogach, połączy ul. Górnośląską z ul. Sportową, czyli dzielnice Niedobczyce i Niewiadom. Budowany od podstaw odcinek będzie miał 2 km długości i 4,5 m szerokości, nawierzchnię bitumiczną, będzie oświetlony, a wzdłuż trasy nie zabraknie ławek, koszy na śmieci czy stojaków rowerowych.
Prace prowadzi wybrana w przetargu firma DROGOPOL Sp. z o.o. z Katowic, za kwotę przeszło 7,4 mln zł. Zgodnie z deklaracją wykonawcy, roboty zgodnie z umową powinny zakończyć się w okolicach marca 2023 roku. Jednak postęp prac jest na tyle zadawalający że mamy nadzieje że wykonawca jeszcze w tym roku zakończy prace w terenie.
– Dziś bulwarami nad Nacyną można dojechać z centrum aż nad Zalew Rybnicki i dalej do dzielnicy Stodoły. Jeżeli startujemy ze Stodół to mkniemy komfortową trasą wzdłuż ulicy Rudzkiej, dalej nad Bulwarami nad Nacyną do Śródmieścia i ulicy Hallera poruszamy się asfaltowymi drogami pieszo-rowerowymi odpowiadającymi aktualnym standardom. Poprawy wymaga trasa na ul. Rzecznej pomiędzy ul. Hallera do ul. Targową. Jest to droga rowerowa wykonana wiele lat temu i odstaje od obecnych standardów – mówi Łukasz Karbowiński rybnicki oficer rowerowy. – W tym roku planujemy wykonać odcinek od ulicy Targowej do Obwiedni Południowej. Czekamy na ostatnie uzgodnienia. Przy okazji budowy drogi Śródmiejskiej wykonany został odcinek trasy wzdłuż tej drogi. Prowadzi ona również wzdłuż rzeki Nacyny. Podsumowując nasz rowerowy kręgosłup miasta ma już coraz mniej dziur w swoim przebiegu. Bulwary Nad Nacyną już stanowią atrakcyjną propozycję dla wielu rybniczan – zarówno pod kątem codziennych dojazdów do pracy i weekendowej turystyki. Niedługo jednak, kiedy ukończymy wszystkie planowane odcinki będą one stanowiły realną, wygodną alternatywę dla osób, które chcą porzucić samochód na rzecz roweru i na co dzień poruszać się tym traktem do pracy czy szkoły – zapowiada Karbowiński.
Wzdłuż bulwarów będą realizowane dwa dodatkowe przejazdy bezkolizyjne – wzorem tego pod ulicą Kotucza. Jeden pod ul. Reymonta i drugi pod ul. Obwiednia Południowa, tak aby wykluczyć potrzebę przejazdu przez ruchliwe ulice. Wciąż jednak trwają uzgodnienia z PKP na temat tunelu pod stacją Rybnik Towarowy. Miasto przygotowuje kolejne materiały potrzebne do uzyskania niezbędnych pozwoleń i uzgodnień, których wymagają właściciele obiektu. Zgodę na realizację inwestycji wyraziły już PGW Wody Polskie.
Dla pomyślności całego projektu tunel to kluczowa inwestycja, ponieważ skomunikuje południowe dzielnice miasta, które do tej pory przez linię kolejową miały utrudnioną możliwość dotarcia do śródmieścia.
Odcinki bulwarów nad Nacyną, które pozostały do wykonania:
- odcinek Zamysłów-Niedobczyce (ul. Górnośląska – ul. Śródmiejska) – trwają uzgodnienia. Planowana realizacja: 2023 r.
- odcinek Śródmieście-Obwiednia (ul. Targowa – ul. Obwiednia Południowa) – trwają ostatnie uzgodnienia. Planowana budowa: 2022-2023 r.
- istniejący, stary odcinek wzdłuż ul. Rzecznej (od ul. Hallera do ul. Targowej) – planowana modernizacja – dostosowanie do obecnych standardów
info: rybnik.eu
Fot. M. Koczy