GierałtowiceNewsy

Gierałtowice: Śmieci – podsumowanie I półrocza funkcjonowania nowego systemu.

Śmieci – podsumowanie I półrocza funkcjonowania nowego systemu.
 
Obiecaliśmy, że będziemy monitorować funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami, więc publikujemy raport za II półrocze 2020 r. Część danych znalazła się już w ostatnim sprawozdaniu z działalności Wójta Gminy, gdzie można obejrzeć jak kształtowała się ilość poszczególnych frakcji odpadów na przestrzeni ostatnich trzech lat. My zebrane dane uporządkowaliśmy nieco inaczej – chcemy pokazać jak ilość odpadów przekłada na opłatę ponoszoną przez mieszkańców.
 
I tak w drugim półroczu 2020 r. wywieziono łącznie ok. 3.487 ton śmieci, a w tym:
– 1524 t odpadów niesegregowanych,
– 95 t papieru i tektury,
– 185 t tworzyw sztucznych, metali i odpadów wielomateriałowych,
– 155 t szkła,
– 1109 t bioodpadów,
– 156 t mebli i odpadów wielkogabarytowych,
– 13 t zużytego sprzętu elektrycznego,
– 9 t chemikaliów i odpadów niebezpiecznych,
– 13 t zużytych opon,
– 116 t odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
– 0,1 t baterii i akumulatorów.
To oznacza 581,1 kg odpadów na mieszkańca w skali roku.
Ile kosztowało wywiezienie tego wszystkiego? Około 2,45 mln zł. Średnia cena wywozu tony wyniosła 704,45 zł, czyli mniej niż wynikałoby to z ceny uzyskanej w przetargu (726,58 zł).
Jaka jest stawka za odpady, każdy wie. Sprawdziliśmy więc, ile faktycznie średniomiesięcznie kosztowało każdego mieszkańca gminy wywożenie poszczególnych frakcji odpadów:
– odpady niesegregowane: 17,39 zł,
– bioodpady: 10,07 zł (!),
– papier, plastik, szkło (segregowane): łącznie 3,54 zł,
– odpady wielkogabarytowe: 2,08 zł,
– odpady budowlane: 0,79 zł,
– pozostałe frakcje: łącznie 0,82 zł.
Łącznie to 34,69 zł na osobę miesięcznie, acz to wyliczenie nie uwzględnia kosztów administracyjnych. Wyszczególniony udział każdej frakcji można zobaczyć na załączonym wykresie. Tam też widać, które frakcje mają największy wpływ na opłatę.
W oparciu wyżej przytoczone dane nie ma zagrożenia dla finansowania systemu wywozu odpadów. Cieszy spadek ilości odpadów niesegregowanych – to daje nadzieję na przyszłość. To może i otwierałoby możliwości obniżki opłaty, ale niestety problem, o którym już wielokrotnie pisaliśmy ciągle istnieje. Mokry rok sytuację zresztą jeszcze pogorszył – ilość odpadów zielonych jest już tak duża, że wszyscy płacimy ponad 10 zł miesięcznie za ich wywóz. To właśnie ilość wywożonych bioodpadów, powoduje, że stawka jest na bardzo wysokim poziomie (jak zwykle zachęcamy do kompostowania – to najprostszy sposób na zmniejszenie ich ilości). Niestety w konsekwencji trzeba stwierdzić, że na dzień dzisiejszy wysoka miesięczna stawka jest skalkulowana odpowiednio.
W I półroczu 2021 r. spodziewany jest spadek ilości bioodpadów (trawa do kwietnia za bardzo nie rośnie) oraz wzrost ilości odpadów wielkogabarytowych (coroczna wiosenna zbiórka sprzed posesji przekładająca się na połowę rocznej ilości tych odpadów). Jak się to przełoży na liczby, zobaczymy za jakiś czas. W najbliższym czasie planowane jest też posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Gminy w sprawie gospodarki odpadami. O ewentualnych jej pomysłach/decyzjach też będziemy informować.
O odpadach w sprawozdaniu Wójta można przeczytać na tej i następnych kartach: https://www.facebook.com/…/pcb…/3832645503447822