KMP: Chroń się przed oszustwami wakacyjnymi i biletowymi
Rozpoczynają się wakacje. Planując wypoczynek trzeba zwrócić uwagę nie tylko na bezpieczeństwo w związku z zagrożeniem COVID-19. Oszuści nie próżnują, a nieprawdziwe oferty i „super okazje” mogą okazać się bardzo kosztowne. Biuro dw. z Cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji oraz NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) we współpracy z Europolem, ostrzegają przed nieuczciwymi ofertami internetowymi w przygotowanej kolejnej kampanii prewencyjnej.
… dowiadujesz się na lotnisku, że nie masz rezerwacji na oczekiwany lot;
… po przyjeździe do miejsca docelowego w hotelu nie ma rezerwacji na Twoje nazwisko;
… zarezerwowany dom wakacyjny nie istnieje lub właściciel nic nie wie o Twojej rezerwacji;
… firma wynajmująca samochód nie ma rezerwacji na Twoje nazwisko lub Twoja prośba zostaje odrzucona z powodu nieuczciwego zakupu;
… oszust całkowicie przerywa kontakt po dokonaniu płatności i nie potwierdza niczego, co zostało zarezerwowane…
padłeś ofiarą oszustwa wakacyjnego. Zachowaj wszystkie dowody i złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w najbliższej jednostce Policji.
⦁ bilety transportu (samolot, pociąg, łódź itp.);
⦁ zakwaterowanie;
⦁ wynajem samochodów;
⦁ kompletne pakiety wakacyjne, zawierające wszystkie lub niektóre z powyższych;
i dowiadujesz się, że zarezerwowana usługa nie istnieje lub została opłacona nie z Twoich pieniędzy, ale ze skradzionej karty innej ofiary, co powoduje, że zakup jest nieważny.
Często przestępcy chcą Twoich pieniędzy. Jednak w wielu przypadkach oszustwo jest tylko częścią większego planu – przestępcy wykorzystają skradzione dane karty kredytowej jednej osoby do zakupu legalnych usług turystycznych, które następnie oferują innym osobom po niższej cenie (zarabiają na powtórnej sprzedaży tej samej usługi).
Kontaktuje się z Tobą agent biura podróży lub firma, z którą nigdy wcześniej nie rozmawiałeś, oferując Ci wakacje po bardzo niskiej cenie.
Oszuści używają fałszywych reklam internetowych, fikcyjnych rozmów dotyczących sprzedaży, e-maili, SMS-ów i komunikatorów, oferując niewiarygodnie niskie stawki, aby skusić Cię do rezerwacji wakacji lub zakupu usługi. Jeśli cena jest zbyt dobra, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie taka nie jest.
⦁ Jest tylko kilka szczegółów i zdjęć nieruchomości lub hotelu;
⦁ Recenzje online nie są korzystne lub wcale nie istnieją.
Jesteś proszony o zapłatę gotówką, przelewem bankowym, np. MoneyWise lub Western Union, a nawet wirtualną walutą, taką jak Bitcoiny.
Te metody płatności są trudne do wyśledzenia i nie podlegają zwrotowi (pamiętaj: przestępcy zarabiają na danych ze skradzionych kart innych ofiar i możesz być częścią tego planu).
Jesteś namawiany do szybkiej zapłaty czyli oszust ostrzega Cię, że nieruchomość zostanie wynajęta komuś innemu lub umowa nie zostanie zawarta, o ile nie zapłacisz natychmiast. Przestępcy mogą również twierdzić, że możesz skorzystać ze zniżki za szybką płatność.
Nie odpowiadaj na niespodziewane e-maile, SMS-y, wiadomości w komunikatorach, mediach społecznościowych lub telefony z ofertami wakacyjnymi.
Linki i załączniki w wiadomościach e-mail mogą prowadzić do złośliwych stron internetowych lub zawierać wirusy zarażające urządzenie.
Zarezerwuj wakacje bezpośrednio w linii lotniczej, hotelu, lub przez renomowanego agenta / organizatora wycieczek.
⦁ Poszukaj logo IATA na stronie internetowej firmy;
⦁ Sprawdź, czy strona internetowa korzysta z bezpiecznego systemu płatności i bezpiecznego protokołu komunikacyjnego (https) do procedury rezerwacji;
⦁ Sprawdź opinie. Ludzie mogli zamieszczać swoje doświadczenia, ostrzegając innych;
⦁ Zwróć szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny. Niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną markę mogą skierować Cię do zupełnie innej firmy;
⦁ Sprawdź, czy strona internetowa oferuje pełne dane kontaktowe. Numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby Ci kontakt, gdyby coś poszło nie tak;
⦁ Sprawdź, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności. Przed udostępnieniem jakichkolwiek danych osobom trzecim upewnij się, że uzyskano Twoją zgodę.
Zachowaj ostrożność przy zakupie biletów lotniczych ze stron internetowych, które sprzedają inne usługi, takie jak samochody i domy wakacyjne.
⦁ Nie rezerwuj w witrynach, które nie mają ikony kłódki (https) na pasku adresu;
⦁ Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli zostaniesz poproszony o dokonanie płatności przelewem bankowym lub gotówką; zawsze płać kartą, aby zakup był chroniony, lub skorzystaj z bezpiecznej strony płatniczej, takiej jak PayPal.
⦁ sprawdź, czy otrzymałeś niezbędne bilety elektroniczne lub dokumenty rezerwacji;
⦁ przejrzyj swoje dane osobowe, daty, dane hotelu oraz numery i godziny lotów;
⦁ spróbuj potwierdzić bezpośrednio z linią lotniczą, wypożyczalnią samochodów lub hotelem, że rezerwacja została dokonana.
… Dzwonisz do firmy, w której kupiłeś bilety, ale Twoje połączenia nie są odbierane lub otrzymujesz informację, że firma nie zapewnia zwrotów;
… Powiedziano ci, że przedstawiciel klienta spotka się z Tobą na miejscu, aby przekazać Ci bilet, ale nikt się nie pojawia;
… Otrzymujesz bilety pocztą lub e-mailem jako e-bilety, ale kiedy przyjeżdżasz na miejsce, system bezpieczeństwa Cię nie wpuszcza, ponieważ bilet jest fałszywy lub skradziony.
Co to jest oszustwo biletowe?
Jakie są znaki ostrzegawcze?
Kupuj bilety tylko w kasie klubu, u organizatora, u oficjalnego agenta lub w znanej i renomowanej witrynie wymiany biletów. Sprzedawcy zwykle informują Cię o innych legalnych punktach sprzedaży. Zawsze kontaktuj się z nimi osobiście lub sprawdź w Internecie, czy masz do czynienia z autoryzowanym sprzedawcą.
Sprawdź politykę zwrotów sprzedawcy i zawsze zachowaj paragon do czasu wydarzenia.
Przeprowadź rozeznanie, aby upewnić się, że firma jest legalna:
⦁ Sprawdź recenzje. Ludzie mogli opisywać swoje doświadczenia, ostrzegając innych. Lub może nie być w ogóle recenzji;
⦁ Zwróć szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny. Niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną markę mogą skierować Cię do zupełnie innej firmy;
⦁ Sprawdź, czy witryna ma pełne dane kontaktowe. Numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby Ci kontakt, gdyby coś poszło nie tak. Jeśli witryna ma stronę „Skontaktuj się z nami”, ale oferuje tylko formularz do wypełnienia, może to wskazywać na fałszywą stronę internetową;
⦁ Sprawdź, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności. Przed udostępnieniem jakichkolwiek danych osobom trzecim upewnij się, że uzyskano Twoją zgodę.
Źródło: Europol, https://www.europol.europa.eu/2good2btrue
Co powinieneś zrobić, jeśli zostałeś oszukany lub zauważyłeś próbę oszustwa? Agencje ochrony konsumentów na całym świecie starają się zwalczać oszustwa związane także z koronawirusem. Wiele z tych oszustw jest transgranicznych. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów z zagraniczną firmą pomoc można uzyskać w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Europejskim Centrum Konsumenckim – econsumer.gov. ECK współpracuje z siecią CPC-Net (Consumer Protection Cooperation Network), do której zostają przekazywane wszelkie informuje o stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przez zagranicznych przedsiębiorców.