Czerwionka-LeszczynyInformacje

Czerwionka-Leszczyny: Przedszkole nr 1 „Promyczek” wzbogaciło się o kolejne nowoczesne pomoce dydaktyczne

Przedszkole nr 1 „Promyczek” wzbogaciło się o kolejne nowoczesne pomoce dydaktyczne. Każde pomieszczenie w placówce przyciąga uwagę atrakcyjnym, funkcjonalnym wyposażeniem, które wspomaga rozwój dzieci i zachęca do aktywności. Tutaj na nowo odkrywa się popularne słowa o „nauce przez zabawę”.

„Ostatnio zakupiliśmy do przedszkola dywan interaktywny i pianino do metody kolorowych dźwięków, prowadzimy z dziećmi również atrakcyjne zajęcia z programowania. Wszystkie sale w placówce wyposażone są w tablice interaktywne – mówi dyrektor Przedszkola nr 1 „Promyczek” Monika Sobieska. – Warto zaznaczyć, że nasze przedszkole jest placówką z oddziałami integracyjnymi. Staramy się stwarzać warunki wychowawcze i edukacyjne, które będą wspomagać rozwój dzieci pełnosprawnych oraz przedszkolaków z niepełnosprawnościami. Chcemy wyrównywać i kompensować braki i opóźnienia w rozwoju dziecka oraz  skutecznie przygotować dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych. Cieszymy się, że w naszym przedszkolu powstały także doskonale wyposażone sale do prowadzenia zajęć terapeutycznych i profilaktycznych, które pozwalają nam osiągać bardzo dobre efekty pracy”.

Dywan interaktywny

Kilkanaście dni temu ku zaskoczeniu i wielkiej radości dzieci w przedszkolu pojawił się dywan interaktywny. To wyjątkowa pomoc dydaktyczna przeznaczona do zabaw ruchowych oraz różnego rodzaju gier edukacyjnych i ćwiczeń dla dzieci. Dywan tworzą systemy czujników ruchu, cały system zawiera projektor, komputer i moduł interaktywny. Obraz wyświetlany na podłodze tworzy wirtualny dywan, który zapewnia zabawę połączoną z nauką, wpływa na pozytywny rozwój dużej motoryki, koordynacji wzrokowej, ruchowej, spostrzegawczość oraz szybkość reakcji.

Nowocześnie i funkcjonalnie wyposażono także salę gimnastyczną dla dzieci.

 

Metoda kolorowych dźwięków

Podobnie, jak dywan interaktywny, ta pomoc dydaktyczna sprawia dzieciom mnóstwo radości. Metoda kolorowych dźwięków jest innowacyjną, przełomową metodą nauki grania utworów muzycznych na instrumencie – w tym przypadku macie klawiszowej z wykorzystaniem figur geometrycznych w różnych kolorach.

System został opracowany jako pomocnicza metoda nauki gry na instrumencie klawiszowym z odwzorowaniem klawiatury pianina  dla najmłodszych dzieci, dla których nauka nut jest jeszcze za trudna i zbyt nużąca. Poprzez rozpoznawanie kolorów i kształtów oraz kojarzenia odległości pomiędzy poszczególnymi figurami, które są odpowiednikiem określonej wartości rytmicznej nuty z orientacyjnym czasem wybrzmienia, najmłodsze dzieci rozpoczynają swoją pasjonującą przygodę z nauką muzyki.

„Metoda kolorowych dźwięków – to metoda gry na instrumentach, która łączy naukę i zabawę. Metoda ta zapewnia dzieciom dawkę ruchu, dobrej zabawy, przedszkolaki uczą się również ładnie grać na instrumentach, pobudzają wyobraźnię i kreatywność” – podkreślają nauczyciele.

W przedszkolu wydzielono także odpowiednie miejsca i utworzono dwie wyjątkowe sale do prowadzenia zajęć terapeutycznych i profilaktycznych –

salę integracji sensorycznej i salę doświadczania świata.

Dzięki terapii w sali integracji sensorycznej dziecko może poprawić: funkcjonowanie emocjonalne, uwagę i koncentrację, zdolności wzrokowe i słuchowe, sprawność w zakresie dużej i małej motoryki, samoświadomość i samoocenę. Zazwyczaj w sali przebywa jedno lub dwoje dzieci, aby każdemu dziecku móc poświęcić indywidualną uwagę nauczyciela.

Sala doświadczania świata to jednocześnie pomieszczenie z odpowiednio dobranym wyposażeniem i narzędzie terapeutyczne. Jest ono przeznaczone do pracy z dziećmi, które cierpią na zaburzenia integracji sensorycznej. Istotą takiej sali jest umożliwienie dziecku kontaktu z różnymi zjawiskami i doznaniami za pomocą wszystkich zmysłów. Jest to forma poznawania otaczającej rzeczywistości, które składa się z dźwięków, zapachów, faktur i kolorów, jakich dostarcza wyposażenie sali doświadczania świata.

Systematyczna stymulacja poszczególnych zmysłów w sali doświadczania świata jest ważnym źródłem rozwoju każdego dziecka, zwiększa jego aktywność i motywację do poznawania, zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu, wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku, zwiększa ofertę poznawania różnych bodźców, wpływa na rozwój wyższych funkcji – emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych.

Dodatkową atrakcją dla maluchów jest podświetlany suchy basen z piłeczkami. Basen ten działa wszechstronnie. Jest dla dzieci nie tylko wspaniałą zabawą, ale stymuluje także wszystkie zmysły.

Kodowanie na dywanie

Przedszkolaki z „Promyczka” rozbudzają także swoje zainteresowania programistyczne i doskonalą myślenie logiczne, a wszystko dzięki zakupionym robotom i zajęciom z „Kodowania na dywanie”.

Dzięki zajęciom z kodowania nauka matematyki staje się prosta i niezwykle interesująca, poznawana w zabawie i w działaniu przekształca się dla dzieci w pełną radości przygodę.

Zabawy z kodowania rozwijają kreatywne i logiczne myślenie, ćwiczą samodzielność przedszkolaków, poszerzają wyobraźnię, przygotowują do nauki programowania, doskonalą orientację przestrzenną, służą również integracji dzieci.

„Kodowanie na dywanie” jest wykorzystywane od niedawna, ale nauczycielki z naszego przedszkola przeszły już dwa szkolenia z tej metody. Dzieci uczą się koncentracji, logicznego myślenia, to także doskonały przykład nauki przez zabawę” – dodaje M. Sobieska.

Łączne wydatki związane z utworzeniem opisanych nowoczesnych metod pracy w przedszkolu wyniosły ponad 160 tys. zł.

Info: czerwionka-leszczyny.pl