Ministerstwo Cyfryzacji: Twój dowód lada moment straci ważność? Przypomnimy Ci o tym
Ułatwienie i przyspieszenie załatwiania spraw urzędowych – to główne cele przyjętej dziś przez Radę Ministrów zmian w ustawie o informatyzacji, ale i naszej nowej e-usługi.
„Minister Cyfryzacji informuje, że w ciągu najbliższych (…) dni Twój dowód osobisty traci ważność. Wniosek o nowy dowód osobisty możesz złożyć online. Odwiedź: gov.pl/do” – od dziś SMSa o takiej treści dostanie każdy właściciel Profilu Zaufanego, którego dowód osobisty wkrótce straci ważność.
Do trzech razy sztuka
– W sumie wyślemy trzy takie wiadomości. Na 60, 45 i 20 dni przed końcem ważności dowodu osobistego – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jeśli wniosek o nowy dokument złożymy już po pierwszym przypomnieniu, drugie nie przyjdzie. Jeśli zdecydujemy się załatwić tę sprawę po drugim SMSie, na trzeci nie musimy już czekać – dodaje szef MC.
Na przypomnienia mogą liczyć wszyscy, którzy mają Profil Zaufany (PZ). Zakładając go podajemy numer swojego telefonu, na który – w trakcie korzystania z PZ – przychodzą kody autoryzacyjne, a teraz przyjdą też SMSy z przypomnieniem o konieczności wymiany dowodu.
To kolejny powód, dla którego warto założyć Profil Zaufany. Sprawdź, jak to zrobić.
Nasza nowa e–usługa to świetny przykład na skuteczny i sprawny kontakt administracji z obywatelem. Wkrótce przybędzie takich usług. A wszystko dzięki przyjętej dziś przez Radę Ministrów nowelizacji ustawy o informatyzacji.
Zaproponowane przez nas rozwiązania nie tylko ułatwią i przyspieszą załatwianie spraw urzędowych, ale i pomogą obywatelom uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji wynikających np. z nieterminowego załatwienia jakieś sprawy.
Halo, halo
W jaki sposób?
– Poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy – w tym np. o niedotrzymaniu terminów – czy też właśnie o upływie ważności dokumentów. Dodatkowa korzyść – w niektórych przypadkach dla obu stron wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Bezpośredni kontakt z obywatelem będzie możliwy dzięki powstaniu Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), w którym gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, PESEL, adres e–mail lub numer telefonu).
WAŻNE! Wprowadzenie danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne. Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e–usługę lub podczas wizyty w urzędzie.
WAŻNE! Dostęp do danych zgromadzonych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących).
RDK będzie częścią Systemu Rejestrów Państwowych, w którym funkcjonują już: rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, czy też Rejestr Dokumentów Paszportowych.
Zakładamy, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.
To nie wszystko
To nie wszystkie korzyści płynące z powstania rejestru Danych Kontaktowych. Katalog usług, które będzie można realizować z wykorzystaniem zawartych w nim danych kontaktowych, będzie stopniowo poszerzany.
– Kolejną korzyścią, jaką wprowadza przyjęty dziś projekt jest możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e–usłudze – mówi minister Marek Zagórski. – Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez nas zmian – dokumenty dostaniemy „od ręki” – dodaje szef MC.
Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Warunek? Posiadanie bezpłatnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli Profilu Zaufanego lub podpisu osobistego.
Odpisy aktu stanu cywilnego będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ministra ds. informatyzacji.
Info: gov.pl/web/cyfryzacja