Meldunek przez Internet od 1 stycznia 2018 r.
Wchodząca w życie z 1 stycznia 2018 roku nowelizacja ustawy o ewidencji ludności (Dz.U. z 2017 r. poz. 2286) umożliwi nam wypełnienie formalności związanych z meldunkiem bez wychodzenia z domu. W jednym wspólnym rejestrze PESEL zostaną zgromadzone informacje o miejscach zamieszkania wszystkich obywateli Polski i cudzoziemców, przebywających na terenie naszego kraju. Informacje te będą się znajdować także w lokalnych rejestrach mieszkańców.
Elektroniczne rejestry to spore ułatwienie dla mieszkańców, choć wielu z nas wolałoby w ogóle nie musieć zmieniać adresu zameldowania bądź zgłaszać pobytu czasowego. Niemniej jednak możliwość skorzystania z systemu ePUAP jest wygodniejsze niż podróż do właściwego urzędu gminy i wypełnianie papierowego formularza.
Do cyfrowego zgłoszenia trzeba będzie dołączyć dokument (cyfrowy lub skan papierowego) poświadczający prawo do lokalu lub nieruchomości, w której zamierza się zameldować. Możliwe jest też zameldowanie się na podstawie oświadczenia właściciela lokalu, potwierdzającego pobyt w nim osoby i zgodę na meldunek. Mowa tu o umowach cywilnoprawnych, odpisach z ksiąg wieczystych, decyzjach administracyjnych i orzeczeniach sądów. Co ciekawe, jeden formularz będzie załatwiał dwie sprawy – wymeldowania się spod starego adresu i zameldowanie pod nowym.
Zachowanie obowiązku meldunkowego jest zdaniem rządu korzystne przy działaniach administracji rządowej i samorządowej. Chodzi tu zarówno o statystyki, jak i bezpieczeństwo publiczne i zabezpieczenie społeczne. Obowiązek meldunkowy może też ułatwić postępowania sądowe.
nie zgadzam się obowiązek meldunkowy to inwigilacja i brak swobód obywatelskich, chcę to się zamelduję nie chcę to nie koniec kropka.