Śląsk: Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej w Rudach przeszła metamorfozę

0
650

Bez wątpienia to jedna perełek Zabytkowego Szlaku Techniki. Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej, z której dojedziemy do stacji Rybnik-Stodoły i Stanicy przeszła metamorfozę.

Zabytkowe budynki zostały zrewitalizowane, a w niedalekiej przyszłości będą pełniły funkcję edukacyjną.

– Jednak bez wsparcia ze strony marszałka na pewno nie udźwignęlibyśmy skali tej inwestycji – przekonuje Paweł Macha, burmistrz Kuźni Raciborskiej.

Modernizacja infrastruktury kosztowała 1,8 mln zł, z czego ponad milion to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu „Szerokie tory do kultury – Inwestycja w Zabytkową Stację Kolejki Wąskotorowej w Rudach”.

– Kolej wąskotorowa w Rudach Raciborskich to jedno z najatrakcyjniejszych miejsc na Szlaku Zabytków Techniki. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród turystów, dla których przejażdżka trasą wąskotorówki to nie lada gratka. Przywracanie blasku takim miejscom to jeden z naszych priorytetów. I jednocześnie świetny przykład na skuteczną współpracę samorządu lokalnego z samorządem województwa – mówi marszałek Jakub Chełstowski.

– To projekt, który cały czas jest rozwijany. Stanowi świetny przykład wykorzystania funduszy unijnych z myślą o turystyce poprzemysłowej, coraz popularniejszej, przyciągającej do naszego regionu turystów z całej Polski – dodaje wicemarszałek Wojciech Kałuża.

W ramach prac wyremontowano budynki wagonowni i lokomotywowni – naprawiono dachy i elewacje. Wewnątrz odnowiono posadzki, ściany i sufity, wymieniono instalację elektryczną. Gruntowny remont przeprowadzono także w budynku magazynowo-garażowym. Zmodernizowano także budynek stacji Rudy.

– Kolejka od kilku lat przeżywa swój renesans. Kolejnym etapem będą elektroniczne mappingi i przewodniki dla turystów. Pojawi się między innymi symulator jazdy lokomotywą, co będzie niewątpliwie dużą gratką dla turystów – podkreśla Paweł Macha, burmistrz Kuźni Raciborskiej.

Kiedyś kolejką można było dojechać przez Racibórz aż do Gliwic. – Chcielibyśmy docelowo rewitalizować dawne odcinki. Taka trasa byłaby kręgosłupem turystycznym regionu, podróżą szlakiem lokalnych atrakcji. Racibórz ma Zamek Piastowski, arboretum, Bramy Morawskie, gmina Nędza słynie z miejsc wypoczynkowych, dużą popularnością cieszy się Zalew Rybnicki, a w Rudach mamy Opactwo Cystersów – wylicza Paweł Macha dodając, że dotychczasowych inwestycji nie dałoby się zrealizować bez wsparcia ze środków unijnych i dobrej współpracy z Urzędem Marszałkowskim.

Przejazdy kolejką cieszą dużym zainteresowaniem turystów. W sezonie skorzystało z niej 30 tysięcy osób.

Info: slaskie.pl