KnurówKultura i rozrywka

Knurów: Rusza program „Wrota Leukodii”

Knurów: Rusza program „Wrota Leukodii”
 
Są różnego rodzaju uzależnienia. Niepokojącym zjawiskiem, który na przestrzeni lat urósł do dużych rozmiarów jest uzależnienie od technologii, problem nieśmiałości i odizolowanie społeczne. Problem dotyczy zarówno młodzieży jak i osób dorosłych. Inną poważną dolegliwością w społeczeństwie jest coraz częstsze zaburzenia pamięci i intelektu, które w głównej mierze dotyczą seniorów. Aby przeciwstawić się tym zjawiskom powstał program „Wrota Leukodii” autorstwa Jakuba Nosiadka. Do akcji dołączyło Stowarzyszenie Cała Naprzód, które wraz z 17-letnim Jakubem chcą zainicjować projekt w naszym mieście.
„Wrota Leukodii” to innowacyjny, bezpłatny program, udzielający pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży oraz seniorom. Pomoc ta polega na organizowaniu i nadzorowaniu przebiegu spotkań, podczas których prowadzone będą specjalistyczne sesje gier Fabularnych-RPG (gry z odgrywaniem ról). Autor projektu, 17-letni Jakub Nosiadek przy wsparciu stowarzyszenia „Cała Naprzód” chce przeciwstawić się wyżej wymienionym problemom społecznym. Jako pierwszy etap programu planowane jest przeprowadzenie w knurowskich szkołach oraz w Uniwersytecie Trzeciego Wieku prelekcji rekrutacyjnych. Pierwsze z nich mają odbyć się w niedalekiej przyszłości w Zespole Szkół im. Jana Paderewskiego w Knurowie. Działanie programu polegać będzie na organizowaniu regularnych spotkań, podczas których rozgrywane będą sesje RPG.
Uczestnicy dobierani będą w cztero lub pięcioosobowe drużyny. Pierwsze spotkanie poświęcone przygotowaniu postaci oraz sesje wchodzące w skład pierwszej kampanii, jak i sesja finałowa odbywać się będą w trybie jednej sesji tygodniowo. Sesja finałowa będzie przygotowana w taki sposób, by pozostawić czas na rozmowę podsumowującą. W przypadku grup dziecięcych oraz młodzieżowych rozmowa podsumowująca odbywać się będzie z udziałem rodziców lub opiekunów. Celem tej rozmowy będzie skonsultowanie postępów oraz określenie dalszego trybu pracy.
Wszystkie osoby zajmujące się realizacją projektu, mają za zadanie stworzenie warunków i koordynowanie pracy tzw. grup samopomocowych. Każda drużyna składa się z uczestników będącymi graczami. Skuteczność udzielanej pomocy wymaga zaangażowania uczestnika oraz osobistej chęci skorzystania z niej, a także od tego co uczestnik oraz jego opiekunowie – w przypadku osób niepełnoletnich – zrobią z otrzymaną pomocą i jej efektami. – „Program został w pełni skonsultowany ze specjalistą, Panią psycholog i terapeutką Michaliną Knopp-⁠Hibszer. W kwestii związanej z narzędziem wykorzystywanym przez program, jakim są sesje gier RPG, pochwalić się mogę dużym doświadczeniem z zakresu prowadzenia i organizowania sesji gier fabularnych.” – mówi autor programu Jakub Nosiadek – „Udało mi się opracować plan oraz zgromadzić wiedzę i fakty, z którymi stanąłem naprzeciw wielu trudnościom towarzyszącym zakładaniu mojego programu. „Wrota Leukodii” to moje największe marzenie do tej pory. Mogę Państwa zapewnić, iż zrobię wszystko, aby program działał najlepiej jak może, wciąż rozwijał się, a także by jeżeli będzie to możliwe osiągnął ogromny sukces.” – dodaje.
Kierunkiem działania programu Jakuba Nosiadka jest wypracowanie umiejętności skupiania się na otaczających elementach, analizowaniu zdobytych informacji, korzystaniu z własnych talentów, wyobraźni, spędzanie czasu z innymi. Projekt ma na celu stworzenie warunków potrzebnych do pokonania lęku społecznego. Poprzez wspólne przeżywanie przygód w grze wraz z drużyną można nauczyć się rozwiązywania problemów w grupie, proszenia innych o pomoc i konsultowania własnych pomysłów. To dobry pretekst do walki z nieśmiałością i trudnościami w podejmowaniu działań w grupie. Gry fabularne mają także pomóc uczestnikom w wykorzystywaniu umiejętności matematycznych czy logicznego i strategicznego myślenia. Podczas każdej sesji gracz musi zapamiętywać wiele istotnych informacji takie jak: miejsca, daty, wydarzenia, imiona itp. Konieczność wykorzystywania wymienionych umiejętności sprawia, iż gry fabularne stanowią doskonały trening umysłu. Regularne ćwiczenie umysłu jest sposobem na zahamowanie rozwoju dolegliwości.
Nieśmiałość to cecha, która dotyka wiele osób w różnym wieku. Jej dysfunkcjonalność doprowadza do lękliwości społecznej i zakłóca interakcję. Jest to swego rodzaju specyficzny dyskomfort powodujący paraliż psychiczny i mocno utrudnia życie. Nie jest to problem, który można bagatelizować – z nieśmiałych dzieci wyrastają później nieśmiali dorośli. Obecny rodzaj nieśmiałości jest mocno związany z uzależnieniem od technologii. W dzisiejszych czasach uciekamy od realnego świata wtapiając się do jego wirtualnego odpowiednika. Nagminne korzystanie z internetu czy urządzeń elektronicznych powoduje, że odizolowujemy się społecznie, stajemy się wyobcowani doprowadzając do utraty umiejętności komunikacji werbalnej.
Zaburzenia pamięci i intelektu są częstymi zaburzeniami u seniorów. Objawami tych przypadłości są: rozkojarzenie, problemy z pamięcią (najczęściej dotyczące niedawnego okresu, godziny wstecz lub dnia wcześniejszego), dezorientacja, trudności z analizowaniem bodźców. W późniejszych stadiach pojawiają się krótkotrwałe zaniki pamięci, utrata kontaktu ze światem rzeczywistym, zaburzenia równowagi emocjonalnej i psychicznej, jak i brak kontrolowania mowy, ruchu i czynności fizjologicznych. W ostatecznej formie zaburzenie przerodzić się może w demencje.
 
Program „Wrota Leukodii” w Knurowie autorstwa Jakuba Nosiadka ma rozpocząć się już wkrótce. Wszelkie informacje o miejscu i czasie organizowanych spotkań będzie można znaleźć na Platformie Informacyjnej IKNW – Iknurow.pl.
 
AW
Fot. Jakub Nosiadek