Kilka słów o rekrutacji do przedszkoli i szkół podstawowych
Zakończyły się spotkania rodziców z dyrektorami szkół podstawowych i przedszkoli w sprawie naboru dzieci. Niektórzy z rodziców nadal mają wiele pytań i wątpliwości, co przy olbrzymiej dynamice zmian prawnych i organizacyjnych, nie jest niczym zaskakującym.
Dość powiedzieć, że fundamentalna zmiana ustawy o systemie oświaty weszła w życie dopiero 23 stycznia 2016 r., a jej niektóre zapisy ciągle budzą wątpliwości natury interpretacyjnej. Część rodziców zdecydowała o zapisaniu 6-latka do klasy I biorąc pod uwagę stopień dojrzałości szkolnej ich dziecka, opinie wychowawcy oraz powszechnie dostępne statystyki i wyniki badań przeprowadzone przez ośrodki badawcze, wskazujące na korzystny wpływ szkoły na rozwój dziecka.
Nie bez znaczenia był dla nich także fakt, że w ramach mniej licznego rocznika, dziecko będzie miało w konsekwencji ich dzisiejszego wyboru zwiększone szanse na łatwiejszy dostęp do dobrych szkół i uczelni. Inni rodzice, w szczególności tych dzieci, które urodziły się pod koniec 2010 r., wolą pozostawić dzieci w oddziałach przedszkolnych, gdyż uważają, że klasa I pozbawia dzieci zbyt szybko beztroski, wychowanie przedszkolne zapewnia lepszą opiekę oraz że ich dziecko nie jest jeszcze przygotowane do rozpoczęcia edukacji szkolnej. Niepokój rodziców budzi maksymalna długość pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym przy szkole podstawowej, jednak MZJOś zapewnia, że będzie w tym zakresie szukać elastycznych rozwiązań w pełni zaspokających potrzeby rodziców. Mimo braku rejonizacji przy naborze do oddziałów przedszkolnych planuje się taką liczbę oddziałów w poszczególnych szkołach, aby zabezpieczyć miejsca dla dzieci z rejonu. Po raz pierwszy otwierany jest też integracyjny oddział przedszkolny w Miejskiej Szkole Podstawowej nr 2.
Pewien niepokój rodziców wzbudza również po raz pierwszy nabór prowadzony drogą elektroniczną. Takie rozwiązania są już dzisiaj powszechnym standardem, stosowane w sąsiednich miastach zdecydowanie ułatwiają życie rodzicom, a sam proces rekrutacji czynią bardziej przejrzystym. Przede wszystkim rodzice mogą zapoznać się z ofertami szkół i przedszkoli bez presji czasu, w domu, po zalogowaniu się na stronę www.knurow.przedszkola.vnabor.pl. Jest tam dostępna m.in. informacja, gdzie tworzone są oddziały dla poszczególnych grup wiekowych, dzięki której rodzice mogą oszacować wstępnie swoje szanse i wybrać najatrakcyjniejsze placówki. Osoby, które wolą tradycyjne metody zapisywania dzieci nadal mogą składać wnioski w wersji papierowej w sekretariatach szkół i przedszkoli. W przyszłości nabór do szkół podstawowych i gimnazjów będzie również prowadzony drogą elektroniczną.
Najczęściej zadawane pytania rodziców dotyczą warunków w jakich funkcjonują oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych. Oddziały przedszkolne przy miejskich szkołach podstawowych w Knurowie funkcjonują od kilku lat i prowadzą edukację przedszkolną na takich samych zasadach, jakie obowiązują we wszystkich miejskich przedszkolach. Opieka i edukacja nie odbiegają od tej oferowanej w budynkach przedszkoli. Zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki przebywania, zatrudnieni nauczyciele posiadają odpowiednie kwalifikacje, organizowane są dodatkowe zajęcia, sale przystosowane są do prowadzenia zajęć przedszkolnych, przy szkołach znajdują się place zabaw, w szkołach wydawane są posiłki. W roku szkolnym 2016/2017 w Knurowie planowane jest utworzenie 14 oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych dla dzieci 6 letnich. Dziecko 6-letnie realizujące wychowanie przedszkolne w budynku szkolnym będzie mogło przez cały rok zapoznać się ze szkołą, otoczeniem, łatwiej będzie mu się zaaklimatyzować w nowej sytuacji, gdy za rok zostanie uczniem klasy I-szej.
Wychowanie przedszkolne może odbywać się zarówno w przedszkolach, jak i oddziałach przedszkolnych. Za organizację wychowania przedszkolnego odpowiedzialna jest gmina, dlatego aby zapewnić możliwość przyjęcia wszystkich chętnych dzieci w wieku przedszkolnym do placówek przedszkolnych (t.j. przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych) przygotowano miejsca dla dzieci młodszych w przedszkolach, a dla 6-latków w oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych. Takie rozwiązanie jest najbardziej optymalne i zapewnia wysoki poziom uprzedszkolnienia dzieci 3-letnich. Gmina w ostatnich tygodniach znalazła się w sytuacji, gdy liczba dzieci do objęcia wychowaniem przedszkolnym wzrosła o cały jeden rocznik, a czasu na przygotowanie nowych miejsc nie ma (zmiana ustawy o systemie oświaty weszła w życie 23 stycznia 2016 r., a rekrutacja ruszyła 22 lutego 2016 r.). Pozostawienie dzieci 6-letnich w przedszkolach skutkowałoby brakiem miejsc dla dzieci 3-letnich, natomiast dzieci 4 i 5-letnie musiałyby trafić do oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych, gdzie z kolei byłyby łączone z dziećmi 6-letnimi. Rozwiązanie proponowane przez gminę porządkuje dzieci ze względu na wiek, czyli wszystkim daje szansę na harmonijny rozwój.
Każdy rodzic chce dla swojego dziecka wybrać jak najlepsze rozwiązanie. Wszelkie działania gminy są ukierunkowane na rozwój i zwiększanie stopnia upowszechniania edukacji przedszkolnej w mieście, a przede wszystkim są podyktowane troską o dobro każdego dziecka, zarówno 3-letniego jak i 6-letniego.
