Woman getting ready for gym workout with towel and orange juice in studio

 

Wraz z końcem wiosny i nadejściem lata coraz chętniej uprawiamy sport i spędzamy czas na świeżym powietrzu. Wysiłek fizyczny jest niezbędnym elementem dbałości o poprawne funkcjonowanie organizmu, ale może być jedną z przyczyn stresu oksydacyjnego. Wysiłek fizyczny powoduje bowiem zwiększenie ilości „wolnych rodników” w organizmie, w wyniku czego dochodzi do uszkodzenia komórek, na skutek ich utlenienia, a co za tym idzie do zaburzenia ich funkcjonowania. Przewlekły stres oksydacyjny, może powodować uszkodzenia wszystkich występujących w organizmie biocząsteczek – m.in. białek, tłuszczów, a także DNA komórek, doprowadzając do mutacji, co skutkuje rozwojem chorób.1 Aby temu zapobiec, możemy skorzystać ze wsparcia sprzymierzeńca, który chroni komórki przed stresem oksydacyjnym mogącym powodować uszkodzenie mięśni – witaminy C, zawartej np. w 100 % soku pomarańczowym.

Dodatkowe 200 mg witaminy C, w ramach dziennej dawki owoców i warzyw, pomaga utrzymać normalne funkcjonowanie układu odpornościowego w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, a także po jego zakończeniu.2 Witamina C nawet w niewielkich ilościach pomaga regulować metabolizm energetyczny3 i chronić komórki przed stresem oksydacyjnym.4 Wygodnym źródłem witaminy C, które łatwo możemy włączyć do codziennej diety, jest 100% sok pomarańczowy.

Materiały zebrane przez Grupę Ekspertów ds. Produktów Dietetycznych, Żywienia i Alergii przy Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wskazują na szereg korzyści wynikających ze spożywania witaminy C, w tym na obniżenie zmęczenia.5 Dotyczy to spożywania żywności, która zgodnie z przepisami określana jest jako „źródło witaminy C”, a więc zawiera co najmniej 12 mg witaminy C na 100 ml. 100% sok pomarańczowy spełnia to kryterium, gdyż zawiera dawkę aż trzykrotnie wyższą – średnio 36 mg na 100 ml.

Podczas powrotu do ćwiczeń, np. po sezonie zimowym lub choćby po kilku tygodniach przerwy, dobrze jest zwiększyć spożycie owoców i warzyw, aby zapewnić organizmowi więcej składników odżywczych. Jak zauważa dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Collegium Medicum: „W przypadku jednego z tych składników – witaminy C – wygodnie jest sięgnąć po świeży lub pakowany 100% sok pomarańczowy – już 200 ml soku zapewnia ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.”

2 Poz. 144 na Skonsolidowanym Wykazie EFSA, opublikowanym w EFSA journal 2009; 7(9):1226  Wykaz ujęto w Rozporządzeniu Komisji (UE) 432/2012 z dnia 16/05/2012 strona 32 (ćwiczenia fizyczne)

3 Rozporządzenie Komisji (UE) 432/2012 z dnia 16/05/2012, strona 33, poz. 135, 2334, 3196 na Skonsolidowanym Wykazie EFSA, EFSA journal 2009; 7(9):1226 2010;8(10):1815 (produkcja energii)

4 Efsa Journal 2009; 7(9):1226 2010;8(10):1815, Rozporządzenie Komisji (UE) 432/2012 z dnia 16/05/2012 strona 34, poz. 129, 138, 143, 148, 3331 na Skonsolidowanym Wykazie (stres oksydacyjny)