Czerwionka-LeszczynyKultura i rozrywka

Popisy młodych mistrzów programowania

w Zespole Szkół nr 2 w Czerwionce-Leszczynach odbyła się lekcja pokazowa pt.: „Dash i Dot w akcji – programowanie w aplikacji Blokly”, przeprowadzona w ramach pilotażowego wdrażania nauki programowania w szkołach.

„Realizację innowacji w naszej szkole umożliwiło zaangażowanie nauczycielek i finansowe wsparcie władz miasta. Otrzymaliśmy dotację w wysokości 15 tys. zł. Dzięki tym środkom zakupiliśmy edukacyjne roboty, ozoboty i tablety”- wyjaśniła dyrektor Zespołu Szkół nr 2 Alicja Litwinowicz-Klyta.

 Lista korzyści, jakie daje nauka programowania jest długa. Pozwala lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne, sprawia, że uczeń nie jest biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować własne projekty i wykorzystywać je dla swoich potrzeb.

Lekcja udowodniła, że programowanie, oprócz tego, że pasjonuje uczniów, uczy kluczowych umiejętności, niezbędnych we współczesnym świecie: kreatywnego myślenia, samodzielnego dochodzenia do rozwiązań, wyciągania logicznych wniosków, a także, co ważne, współpracy w grupie. Dzieci z klasy czwartej, biorące udział w lekcji, zademonstrowały, że chociaż słowa „programowanie” i „kodowanie” kojarzą się z czymś skomplikowanym, to nauka programowania nie sprawia im problemu. „To nic innego jak układanie poleceń dla robota krok po kroku. Musi być ono logicznym ciągiem, aby mogło utworzyć skrypt, dzięki któremu robot będzie wykonywać dokładnie to, czego będziemy oczekiwać” – wyjaśnili uczniowie.

Liczne korzyści dla dzieci, wynikające z uczestnictwa w zajęciach z programowania podkreślały Gabriela Salamon i Klaudia Pękała – nauczycielki realizujące program „Kodowanie to nasza pasja” w Zespole Szkół nr 2 w Czerwionce – Leszczynach.

„Programowanie to przyszłość. Dzięki tego typu zajęciom dzieci zdobywają umiejętności kluczowe, potrzebne coraz bardziej w nowoczesnym świecie. Uczą się obsługi programów, nowych aplikacji, ale także współpracy w grupie, logicznego myślenia i kreatywności. Dużym plusem jest to, że wprowadzamy aplikację w języku angielskim, więc dzieci swobodnie posługują się językiem obcym. Jestem przekonana, że dzięki nabywanym umiejętnościom, uczniowie będą umieli w przyszłości odnaleźć się na rynku pracy, związanym z robotyką, programowaniem, czy komputerami” – przekonywała Gabriela Salamon.

Zespół Szkół nr 2 jest jedyną placówką w gminie, która zdecydowała się na wdrożenie tego innowacyjnego programu. Jak przyznała Klaudia Pękała, przygodę z programowaniem rozpoczęli w placówce już trzy lata temu, realizując krok po kroku kolejne etapy:

„Pierwsze lekcje z kodowania przeprowadziłyśmy w ramach zajęć dodatkowych dla zainteresowanych uczniów, następnie wprowadzałyśmy stopniowo kodowanie w programie Scratch na lekcjach zajęć komputerowych i informatyce. Ta nauka sprawiła, że dzieci świetnie sobie poradziły z kolejnymi etapami programowania, aż do wprowadzenia robotów. Praca i zabawa z robotami sprawia uczniom wiele frajdy”.

Popisy w wykonaniu młodych mistrzów programowania obserwowali zaproszeni goście, m.in. Pełnomocnik ds. społecznych, Aleksandra Chudzik.

 

info: czerwionka-leszczyny.pl